המדען הראשי אבי חסון: ישראל מפקירה את ההיי-טק

"מדינת ישראל מפקירה את עתידה. אם לא נגדיל היום את ההשקעות במחקר ובפיתוח, נתעורר בעוד עשור ונגלה שייבשנו גם את תעשיית הידע והחדשנות וגם את התעשייה המסורתית"

"מדינת ישראל מפקירה את עתידה. אם לא נגדיל היום את ההשקעות במחקר ובפיתוח, נתעורר בעוד עשור ונגלה שייבשנו גם את תעשיית הידע והחדשנות וגם את התעשייה המסורתית", כך אומר היום (ב') המדען הראשי של משרד התמ"ת, אבי חסון, על רקע המחסור בתקציב למימון תוכניות מו"פ חדשות.

חוסן הוסיף כי "מאות פרויקטים ומיזמים חדשניים, שעתידים להצמיח את הכלכלה הישראלית, לא יכולים לקבל את התמיכה הנדרשת ועתידם מוטל בספק. היום אנחנו קוצרים את פירות העבר אך הנתונים היבשים מלמדים שהעתיד לא מבשר טובות וכסף שיושקע בשנת 2020 לא יצליח לפצות על עשר שנים אבודות. ישראל תאבד את יתרונותיה בטווח של שנים".

בלשכת המדען מתלוננים על המשך השחיקה בתקציב שמיועד לתמיכה בתוכניות מו"פ. השנה הסתכם התקציב בכ-1.4 מיליארד שקל, סכום שלדברי המדען משקף את הנסיגה הדרמטית בהיקף ההשקעה הממשלתית במו"פ עסקי. "בשנת 2000 הסכום עמד על כ-2.3 מיליארד שקל, במונחים של היום. מדובר בנתונים קשים ואת משמעותם ההרסנית נרגיש בעוד עשור, אלא שאז יהיה מאוחר מדי", אמר חסון.

התקציב שהוקצה למדען אזל כבר בחודש אוגוסט האחרון. בחודש שעבר הוא נאלץ לפנות לכ-430 יזמים שביקשו מהמדינה תמיכה באמצעות מענק לפיתוח תוכניות חדשות, ולבשר להם כי בקשתם לא נדונה - בשל מחסור בכסף. סך היקף התמיכות המבוקשות שטרם נדונו מוערך בכ-1.3 מיליארד שקל. בלשכת המדען העריכו כי עד סוף השנה יתווספו לפחות 100 בקשות נוספות לסיוע, בהיקף כולל של כ-400 מיליון שקל.

מחסור כרוני

קודמו של חסון בתפקיד, אלי אופר, שסיים את כהונתו בסוף 2010, התלונן בעבר על מחסור בתקציב ששיתק את יכולתו של המדען לתמוך ביוזמות חדשות, כבר באמצע שנת התקציב.

עם כניסתו של חסון לתפקיד, הוא הציג חזון שלפיו מסלול המענקים יסייע להרחיב את התמיכה של לשכתו במו"פ מחולל תעסוקה. עם זאת, על רקע המשך מגמת הצמצום של תקציב המדען, פנו באחרונה חסון ושר התמ"ת, שלום שמחון, אל משרד האוצר בדרישה להגדיל את התקציב. לדברי גורמים במשרד התמ"ת, האוצר דחה את הבקשה.

במשרד התמ"ת אמרו היום כי היקף ההשקעה הממשלתית במו"פ נמוך כיום ביחס למדינות כמו ספרד, ארה"ב, דרום קוריאה, שבדיה וגרמניה.

במשרד האוצר הגיבו היום לדברי הביקורת של המדען הראשי ואמרו: "מוזר לגלות ששנה אחר שנה, בניגוד לכלל משרדי הממשלה, לשכת המדען הראשי מקצה תקציב המיועד ל-12 חודשים על פני 9 חודשים בלבד. הממשלה פועלת לקידום התחום בצורה אינטנסיבית ודוגמה בולטת לכך היא התכנית 'יתרון יחסי' שנועד לחיזוק התעשיות עתירות הידע", נמסר.

במשרד האוצר אמרו כי במסגרת תכנית זו, הוקצו מאות מיליוני שקלים לחברות שעוסקות בין השאר במו"פ ובחדשנות: "התכנית מניבה פרי ומשרד האוצר מקבל על כך תגובות חיובית מהשטח. בכל מקרה, נמשיך, בתיאום מלא עם משרד התמ"ת ולשכת המדען הראשי, לפעול למען קידום וחיזוק התעשיות עתירות הידע באמצעות תכניות שיתנו מענה אמיתי לצרכי התעשייה", נמסר.