סוכן שחקנים כפול

האם ז'ורז'ה מנדש, המתווך הבכיר ביותר בעולם הכדורגל ומי שעל לקוחותיו נמנים רונאלדו ומוריניו, מצא דרך חדשה לקמבן את פיפ"א? סוכן שחקנים, דור 4

ז'ורז'ה מנדש הפורטוגלי הוא ללא ספק סוכן השחקנים הבכיר בעולם. עיון ברשימה חלקית של הכדורגלנים החתומים בסוכנות שלו, "גשטיפיוט" (Gestifute): כריסטיאנו רונאלדו, פפה, אנחל די מאריה, פאביו קונטראו, ריקארדו קראבליו (שחקני ריאל מדריד); פאלקאו (אתלטיקו מדריד); נאני, אנדרסון (מנצ'סטר יונייטד); בוסינגווה, פאולו פריירה, ראול מירלש (צ'לסי); ברונו אלבש, דאני (זניט); רפא מארקז (ניו יורק רד-בולס). מהרשימה אפשר להרכיב בשקט קבוצה שתתמודד על זכייה בליגת האלופות, ודאי אם הבוס שלה יהיה מנג'ר ריאל מדריד, ז'וזה מוריניו, שהוא מיוצג נוסף של מנדש.

כ-84 שחקנים חתומים ב"גשטיפיוט", כשהערך הכולל שלהם מוערך לפי אתר transfermarkt.de ב-508 מיליון אירו. רק על עסקת העברתו של רונאלדו לריאל מדריד ב-2009 גזר מנדש, לפי דיווחים בתקשורת הבריטית, קופון אישי שמן של 8 מיליון אירו.

ההצלחה הכלכלית של מנדש היא מדהימה על רקע ההיסטוריה האישית שלו. הוא נולד למשפחה ענייה בגימראש, עיר קטנה בצפון מערב פורטוגל. הוא מה שנקרא "סלף-מייד מן". אחרי שחלומו להפוך לכדורגלן מקצועני לא התגשם, הוא חיפש אפיקי הכנסה אחרים. הוא פתח כמה בארים ומועדוני לילה בפורטוגל, ובמקביל ניסה את כוחו עם חנות פינתית קטנה בליסבון להשכרת סרטי וידאו. ב-1996 נכנס מנדש לעסקי התיווך בכדורגל הפורטוגלי. מאז הוא לא עצר.

וזאת אולי הבעיה עם "סלף-מייד מן'ס": הם לא תמיד יודעים מתי לעצור.

***

ההסתבכות של מנדש החלה בחודשים האחרונים. הפורטוגלי, שהרגיש כנראה שסוכנות שחקנים לא מספיקה לפורטפוליו העסקי שלו, לקח כשותף את עסקן הכדורגל האנגלי פיטר קניון, לשעבר מנכ"ל מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי, ויחד הם הקימו חברה חדשה: Quality Sports Investments LP. כשהשניים הודיעו במארס האחרון על הקמת החברה, הם הודיעו כי היא תעסוק ברכישת זכויות על כרטיסי שחקן של כדורגלנים - במטרה להרוויח בעתיד ממכירתם למועדוני כדורגל. החברה אפילו דיברה על גיוס משקיעים חיצוניים, להם תובטח תשואה שנתית של 10%.

החברה החלה לעבוד במארס האחרון, ומאז כבר הספיקה לרכוש את הזכויות עבור כרטיסיהם של כ-15 כדורגלנים - ביניהם 7 שחקנים של ספורטינג ליסבון. לפי דברי קניון, כ-20 אנשי עסקים מרחבי העולם השקיעו בחברה, כשכל אחד הזרים לה סכום התחלתי של מינימום 250 אלף דולר. רק שעכשיו נוצרה בעיה: החברה פועלת בניגוד להנחיות של פיפ"א ובניגוד לרגולציות של ליגות שונות בעולם, והיא נמצאת בסכנת סגירה.

מאז פרשיית קרלוס טבז וסוכנות MSI, אסרה הפרמיירליג האנגלית באופן גורף על בעלות של צד ג' בכרטיסי שחקן. כלומר, מנדש לא יכול להתקרב לליגה האנגלית. ומה עם יתר הליגות? שם אמנם החוקים קצת פחות מחמירים, ונשענים על סעיף BIS81 ברגולציות שוק ההעברות של פיפ"א, שמבהיר שחור על גבי לבן: בעלות של צד ג' על כרטיסי שחקן היא אמנם חוקית, אבל בתנאי אחד פשוט: שלצד ג' (מנדש במקרה הזה) אסור שתהיה כל נגיעה או השפעה בעסקה על צדדים א' ו-ב', כלומר על מועדוני הכדורגל שמעורבים בהעברה של השחקן בשל חשש לניגודי עניינים.

מה התרגיל שפיפ"א חושדת שמנדש מנסה לעשות (חושדת עד כדי כך שהחלה לחקור את פעילותה של Quality Sports Investments)? לפי "בלומברג", החשד הוא שמנדש יוצר מצב חדש בשוק השחקנים - במקום שקבוצות יקבלו את הכסף בגין העברת שחקן לקבוצה אחרת, כעת יעבור כסף למנדש מתוקף זה שמחזיק בכרטיס השחקן, או באחוזים מסוימים ממנו; ובנוסף, מאחר והוא משמש גם כסוכן שחקנים, מנדש גם יגזור את עמלת הסוכן. תחשבו על זה ככה: מנדש הוא מתווך דירות שמוכר דירות שבבעלותו - והוא גם קובע את השווי של הדירה ולוקח את הכסף מהמכירה, ועוד לוקח דמי תיווך בכובע השני שלו.

המשמעות בפועל של כל העניין הזה היא שסוכנים, דוגמת מנדש, יתחילו לנגוס חתיכות משמעותיות יותר מהכספים שעוברים בשוק ההעברות.

***

מיד לאחר הפרסום ב"בלומברג", דאג מנדש להכחיש שקיים ניגוד אינטרסים. "הפרסום נשען על הנחת יסוד שגויה לפיה למנדש יש השפעה על מהלכיה והחלטותיה של Quality. בפועל, מנדש משמש אך ורק כיועץ של החברה הזאת", נכתב באתר הרשמי של "גשטיפיוט". גם קניון, שותפו של מנדש, לא התרגש יותר מדי מהפרסומים: "מנדש לא מתערב בהחלטות המקצועיות, ויקבל תשואה ברגע שאחד משחקניה של החברה יימכר. כמובן שלא תהיה לו היכולת להשפיע על שווי המכירה".

האם באמת לא תהיה לו יכולת להשפיע על שווי המכירה כפי שהוא טוען? הרי בכובע "היועץ", מה הוא כבר יכול "לייעץ" לאנשים ב-Quality? הוא יכול למשל להגיד להם: "אני ממליץ לכם לקנות את הזכויות של שחקן X שמשחק בקבוצה הברזילאית הקטנה Y, כי יכול להיות שריאל מדריד ומוריניו יהיו מעוניינים לקנות אותו יום אחד, וככה כולנו נרוויח תשואה מטורפת". איך הוא יכול להשפיע על ריאל מדריד לקנות שחקן שלו? העסק נעשה יותר פשוט אם נזכרים בזה שמוריניו - המיוצג על ידי מנדש - הוא במקרה גם האיש שמנהל את תקציב הרכש של ריאל. לא שמישהו רומז משהו: אבל תבדקו כמה שחקנים של מנדש הגיעו לצ'לסי ולריאל מדריד בתקופה שמוריניו אימן במועדונים האלו.