חלמאות: התשלום לחברות חממה עוכב חצי שנה בגלל תוכנה חדשה

חלמאות במשרד המדען הראשי: החלפת תוכנה גורמת לעיכוב תשלומים שהובטחו לחברות חממה לפני יותר מחצי שנה ■ התמ"ת בתגובה: הבעיה נפתרה והכספים מועברים בימים אלה

חלמאות במשרד המדען הראשי: החלפת תוכנה גורמת לעיכוב תשלומים שהובטחו לחברות חממה לפני יותר מחצי שנה. ל"גלובס" נודע כי גורמים במשרד התמ"ת פנו לחממות בחודש מאי והתריעו על כך שהחלפת תוכנת הדיווח תגרום לעיכוב. עם זאת, הבטיחו במשרד להעביר את הכסף במועד, אולם ההבטחה הזו לא קוימה. בספטמבר הודיע התמ"ת שהתקציב שלו לשנת 2011 אזל, אולם בחממות עדיין לא קיבלו את הכסף שהובטח בתחילת השנה.

אבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת, הזהיר אתמול בתקשורת מכך ש"מדינת ישראל מפקירה את עתידה. אם לא נגדיל היום את ההשקעות במחקר ובפיתוח, נתעורר בעוד עשור ונגלה שייבשנו גם את תעשיית הידע והחדשנות וגם את התעשייה המסורתית".

גורמים המקורבים לחממות בישראל הופתעו מכך שהמדען הראשי מתריע מפני משבר, אולם בו זמנית מעכב העברת כספים שכבר הובטחו.

עזריאל קדים, מנכ"ל חממת טרגטק מנתניה אמר היום ל"גלובס" כי "פרויקטים שאושרו על-ידי המדען הראשי לפני חצי שנה לא מקבלים כספים שמגיעים להם". קדים הוסיף כי "לטרגטק יש גב מהמשקיעים האמריקאים שלנו. נערכנו למקרים שכאלה ואנחנו ממנים את החברות שלנו באופן עצמאי, עד שהבעיה תיפתר".

הבעיה שמציג קדים מפריעה לתפקוד השוטף של שלל חממות. "משיחות שאני מנהל עם מנהלי החממות", הוא אומר, "ידוע לי שיש יותר מעשרים חברות שלא קיבלו את כספי המדען שהובטחו להן לפני חודשים רבים. זה יוצר בעיה אמיתית לחלק גדול מהחברות בתעשיית החממות כולה. צריך למצוא פתרון הולם לבעיה בהקדם האפשרי".

אנשי תעשיית החממות מתקשים לראות פתרון לבעיה. קדים: "בשלב הזה אנחנו עדיין לא יודעים מתי תתחדש העברת הכספים לפרויקטים שאישר המדען. חוסר הוודאות מקשה על פעילות החממות בישראל ופוגע בסיכויי הצלחת החברות הצעירות".

מנהל חממה אחרת סיפר לגלובס שחברות חממה רבות נאלצות להתמודד עם חור שנפער בתקציבן. "חלק מהחממות", אמר המנהל, "מנסות לקבל תקציבי ביניים, אך לא כולן מצליחות בכך".

ענת סגל, מנהלת חממת קסנייה, מחדדת את הבעיה: "לא רק שכספי חברות חממה לא הועברו, גם כספים לחברות בשלות שהובטחו להן על ידי קרן המחקר של המדען הראשי לא מגיעים. יש לנו חברה בוגרת שכבר גייסה הון ומענק המחקר היה כלול בתקציב השנתי שלה. עכשיו הם צריכים למצוא פתרונות אחרים".

ממשרדו של אבי חסון, המדען הראשי במשרד התמ"ת, נמסר כי אכן היה עיכוב בהעברת הכספים שנבע מבעיות במערכת המרכבה. לדברי מקורבים לנושא, הבעיה נפתרה בסופו של דבר לפני ראש השנה ובימים אלה מועברים הכספים לחברות שסבלו מעיכובים.