גם אקסלנס הסתבכה בחברת הנדל"ן אאורה

בית ההשקעות השקיע אשתקד 8 מיליון שקל בחברת הנדל"ן שנקלעה לקשיים ■ יוחנן פלץ, המחזיק כ-15% מהון החברה, דורש לכנס אסיפה דחופה של בעלי מניות החברה

"נראה כי הנהלת אאורה מתעלמת מבעלי המניות או מעמידה אותם בסיכון אדיר, מבלי לשתף אותם וללא שקיפות", כך כותב לחברה יוחנן פלץ, המחזיק ב-14.7% ממניות חברת הנדל"ן שנקלעה לקשיים תזרימיים.

פלץ דורש לכנס בדחיפות אסיפה של בעלי המניות באאורה, אשר אמורה לפרוע בחודש הבא כ-40 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, וסכום דומה במהלך שלושת החודשים הבאים; זאת בשעה שככל הידוע, אין בקופתה את הכסף הנדרש לכך. "לאור העובדה שמועד פירעון האג"ח הקרוב הוא בעוד פחות מחודש ימים, הנכם מתבקשים לכנס את האסיפה בהקדם האפשרי", כותב פלץ לאאורה.

בין הנושאים שבהם מבקש פלץ לדון באסיפה: תזרים המזומנים הצפוי שפרסמה אאורה באחרונה, והדרכים לפירעון חובות החברה; הצגת הצעדים האופרטיביים שבהם נוקטת החברה; משמעות והשלכות מהלך ההתפטרות שבו נקט באחרונה צמד בעלי השליטה בחברה, בועז משעולי (בעבר ממייסדי ענקיות הטכנולוגיה קומברס ופאנדטק) ויוסף צליח, וזכאותם של השניים לשנת הסתגלות; וכן גיוס מנכ"ל חדש לחברה. נציין כי בין פלץ למשעולי וצליח עבר חתול שחור, שבעקבותיו התפטר באחרונה פלץ מדירקטוריון החברה.

אאורה עוסקת בייזום והחזקה של נדל"ן מניב וביזמות בנייה למגורים. החברה נתונה בקשיים, בעיקר על רקע השקעות כושלות שביצעה בעבר ברומניה. מתחילת השנה צנחה מניית אאורה ב-85%, ומחירה משקף לחברה שווי של 31 מיליון שקל בלבד. אג"ח החברה (6 סדרות בהיקף של 240 מיליון שקל) נסחרות ב"תשואת זבל" של עד אלפי אחוזים, המשקפת אי-אמון של המשקיעים ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה.

פלץ, איש עסקים פרטי הפועל בתחום עמילות המכס, הגיע להחזקתו הנוכחית באאורה לאחר שהמיר בינואר 2008 אג"ח של החברה למניות, ובעיקר עקב הקריסה במניות החברה שזיכתה אותו בהקצאת מניות נוספת.

גם אקסלנס הסתבך

מלבד פלץ וצמד בעלי השליטה, גם בית ההשקעות אקסלנס הינו בעל עניין באאורה - עם החזקה של מעל 5% ממניות החברה, ששווי השוק שלהן כ-1.5 מיליון שקל בלבד.

בדצמבר 2010 הקצתה אאורה לאקסלנס 5.2% ממניותיה במחיר של 2 שקל למניה, ובסך-הכול 8 מיליון שקל. במסגרת ההסכם נקבע מנגנון פיצוי, שלפיו אם שער המניה בעוד שלוש שנים לא יעמוד על יותר מ-2.6 שקל למניה, יהיה בית ההשקעות מקבוצת הפניקס זכאי למניות נוספות בשווי ההפרש לשער זה. נכון להיום נסחרות מניות אאורה במחיר של 40 אגורות בלבד.

הנכס המשמעותי: החברה-הבת

ממצגת שפרסמה אאורה בתחילת החודש באסיפת מחזיקי האג"ח, הודתה החברה בפעם הראשונה: "נחסמה יכולתנו למחזר חוב בשוק ההון, ולכן נוצר חוסר של 40 מיליון שקל בתזרים המזומנים".

ללא הסדר חוב או מימוש נכסים אגרסיבי, קשה לראות כיצד תצליח החברה לעמוד בהחזר חובותיה בזמן. הנכס המשמעותי שנותר בידיה היום הוא החברה-הבת, אאורה ישראל.

כפי שנחשף ב"גלובס", יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל החברה-הבת, המחזיק ב-40% ממניותיה, הציע לרכוש את מניות אאורה לפי שווי חברה של 50 מיליון שקל בלבד.

תוקף ההצעה של אטרקצ'י פג, ומשעולי הבהיר באסיפה: "למכור את חלקנו בחברה, זה לא כדאי גם למחזיקי האג"ח, כיוון שזה המקור העיקרי להחזר חובות". משעולי הסביר, כי החברה בוחנת אפשרות לשעבד או למכור חלק ממניות אאורה ישראל כדי להשיג אשראי, אך לשם כך נדרש אישור של הבנקים המלווים.