עסקי המלונאות של פתאל לא נכנסים לבורסה בניסיון השני

לאחר ביטול הנפקה, הופסקו המגעים למיזוגה של רשת המלונות של פתאל לתמיר פישמן נדל"ן

כבר תקופה ארוכה שתמיר פישמן נדל"ן מחפשת לצאת לדרך חדשה, על רקע מצבה הפיננסי הקשה, אך למרות שניהלה בשנה החולפת פעמיים מו"מ למיזוג, המגעים לא הניבו עסקה.

היום דיווחה קרן ההשקעות בנדל"ן, שהוקמה על-ידי בית ההשקעות תמיר פישמן שבשליטת אלדד תמיר, והמנוהלת על-ידי אמיר ליבוב ביחד עם מיכאל לנגר, כי המו"מ שניהלה בשלושת החודשים האחרונים עם דוד פתאל, בעל השליטה ברשת המלונאות בארץ ובאירופה, הופסק.

"חלפה התקופה שנקבעה בהסכם העקרונות לחתימת הסכם סופי בין הצדדים, ומאחר שהצדדים לא הגיעו לידי הסכמה בדבר הארכתה של התקופה, אזי הסכם העקרונות בטל בהתאם להוראותיו", הוסבר בדיווח.

במסגרת המו"מ, פעילות המלונאות של פתאל באירופה הייתה אמורה להתמזג לתוך קרן הנדל"ן הציבורית, לפי שווי מוערך של כ-142 מיליון אירו וכנגד הקצאה של 90% ממניות תמיר פישמן נדל"ן. לפי גורמים המקורבים למו"מ, תמיר פישמן נדל"ן השתהו בקידום העסקה, וכן התברר כי השווי של הקרקעות שמחזיקה החברה ברומניה ובהונגריה נמוך יותר ממה שנראה היה בתחילת המו"מ (לפי הערכת השווי האחרונה שבוצעה, שווי הקרקע של תמיר פישמן ברומניה הוערכה ב-4.7 מיליון אירו ובהונגריה ב-10.3 מיליון אירו).

פעילות פתאל באירופה מתבצעת תחת המותג "לאונרדו", וכוללת 33% בקרן השקעות בתיירות (המחזיקה ב-19 מלונות בבלגיה, בשוויץ ובגרמניה), החזקות ישירות של פתאל (באמצעות תאגידים קפריסאיים) בתשעה מלונות בגרמניה, וכשבעה מלונות נוספים שרכישתם נמצאת בשלבים מתקדמים. חלק מהמלונות בבעלות - מלאה או חלקית, וחלקם בחוזי השכרה וניהול.

שותפים נוספים בקרן השקעות בתיירות הם דלק נדל"ן של יצחק תשובה, עמיתים שבניהול יעל אנדורן, מנורה מבטחים שבשליטת מנחם גורביץ' וחברת דוראה שבשליטת בצלאל איגר.

"נמשיך להתרחב באירופה"

עם היוודע המו"מ, שנחשף לראשונה ב"גלובס", אמר פתאל כי "אנחנו מקווים להתרחב בשלוש שנים הקרובות למלונות בעשר מדינות במערב אירופה", וכי "העסקה מהווה עבורנו פלטפורמה אידיאלית להמשך הפיתוח העסקי, בעזרתו של שוק ההון הישראלי". לפני המו"מ שקל פתאל הנפקה של חברת ההחזקות שלו, הכוללת גם את פעילות המלונאות בארץ (30 בתי מלון), אולם נסוג מהמהלך.

המו"מ עם תמיר פישמן נדל"ן היה אמור למלא חלק משאיפותיו להיכנס לבורסה בדלת האחורית, ולכן סביר להניח כי הוא ימשיך לחפש חברת מטרה אחרת למיזוג, או חלופה אחרת שתאפשר לו לגייס כספים בשוק המקומי.

באשר לתמיר פישמן נדל"ן, הרי שכאמור זוהי הפעם השנייה (הידועה) שבה נכשל מו"מ למיזוג עימה. כחודשיים לפני המו"מ עם פתאל, נבחן מיזוג עם אלעד ישראל של יצחק תשובה, אולם גם מהלך זה בוטל.

כמו חברות נדל"ן רבות, שחלקן אף הגיעו להסדרי חוב, גם תמיר פישמן נדל"ן הסתבכה בהשקעות בנדל"ן במזרח אירופה. החברה נסחרת כיום לפי שווי של כ-28 מיליון שקל בלבד לאחר צניחה של 23% בשוויה מתחילת השנה.

החברה סיימה את המחצית הראשונה של השנה ללא הכנסות, ועם הפסד נקי של 14 מיליון אירו. זאת, בהמשך להפסד של כ-24 מיליון שקל ב-2010. בעלי המניות הגדולים בתמיר פישמן נדל"ן הם קבוצת הראל (12.7%), קופות הגמל של אקסלנס (8.2%) ובנק לאומי (6.7%).