HSBC: "לא מאמינים שאירופה רוצה תוכנית כוללת"

מחלקת המחקר של הבנק: "סיוע רציני מבחוץ לא נראה סביר" ■ "כמה ממשלות לא יוכלו לספק ערבויות לבנקים ולכן צעד זה ייאלץ להיות מתואם ברמת האיחוד האירופי"

במחלקת המחקר של בנק HSBC מציגים היום (ה') את הערכתם בנוגע לתוכנית לפתרון משבר החוב שהוצגה אמש בפסגת האיחוד האירופי בבריסל, הכוללת "תספורת" של 50% לאג"ח היווניות, הרזמת הון לבנקים והרחבת קרן החילוץ לטריליון אירו. בבנק טוענים כי התוכנית אינה מפורטת מספיק, בייחוד לגבי הרחבת קרן החילוץ.

בנוגע להזרמת ההון לבנקים באירופה, ב-HSBC מציינים כי "הבנקים יצטרכו לקבל ערבויות שיעזרו להם להימנע מקריסת אשראי, כאשר כמה ממשלות לא יוכלו לספק ערבות כזו, ולכן צעד זה ייאלץ להיות מתואם ברמת האיחוד האירופי". ההערכה היא ש"הועדה האירופית תדון באופציות בדחיפות יחד עם רשות הבנקים האירופאית, בנק ההשקעות האירופאי והבנק המרכזי האירופאי, על מנת להשיג את המטרה".

עוד מעריכים בבנק כי "הבנקים יהיו חייבים בהלימות הון של 9% עד יוני 2012. אם בנק מסוים לא יוכל לעמוד ביעד הזה, יהיה עליו לגייס הון ראשית בסקטור הפרטי, ואז לפנות לממשלות, שבתורן יבקשו סיוע מקרן החילוץ כמוצא אחרון". בבנק מעריכים כי יוזרמו לבנקים 108 מיליארד אירו.

מינוף קרן החילוץ ייעשה, לפי הערכת הבנק, בשתי דרכים: "הגדלת אשראי על מנת לאפשר למדינות להשיק אג"ח חדשות, וכלים מיוחדים שהם שילוב של מקורות מהסקטור הפרטי וגופים פיננסיים".

"סיוע רציני מבחוץ לא נראה סביר""

"הקונפליקט בין האינטרסים של המלווים, כמו גרמניה, לבין המדינות בעלות החוב, עומד בעינו", אומרים בבנק. "המלווים לא רוצים לתת לבעלי החוב צ'קים ללא כיסוי, אך עקב כך הם מנעו מהבנק המרכזי האירופי לספק הרחבה של המאזן שהיה עשוי לייצב את העצבנות בשווקים. אם היינו רואים הרחבה של המאזן יחד עם סימנים מגוש האירו שהם מוכנים לנוע לעבר אחריות פיסקלית קולקטיבית, היה אפשר להאמין שאירופה הולכת לקראת תוכנית כוללת".

בנוגע לסיוע מה-G20, בבנק אומרים כי "סיוע רציני מבחוץ לא נראה סביר - ארה"ב ובריטניה כנראה יגיבו כי לגוש האירו יש מספיק כלים לטפל במשבר, אך הם לא רוצים להשתמש בהם". בנוגע לכלכלות המתפתחות, הועדה האירופאית קראה ל-G20 "לחקור תרומות אפשריות לקרן המטבע הבינלאומית ממדינות עם יתרות רחבות".

בבנק מעריכים כי המדינות הללו "עשויות להראות יותר מחויבות להשתתף בקרן החילוץ, אך אין הם יכולים לספק את חומת האש סביב מדינות כמו ספרד ואירופה".