מנכ"ל חברת החשמל הורה על קיצוץ מיליארדים

קיצוץ רוחבי שמתכנן גליקמן עלול להעמיק את המחסור הצפוי בחשמל ■ תחנות כוח פרטיות לא יחוברו לרשת

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, הורה על קיצוץ של מיליארדים מתקציב החברה ל-2012, כולל פגיעה בפרויקטים קריטיים למשק החשמל.

מתוכנית הקיצוצים שהוצגה להנהלה עולה כי החברה לא תשקיע ב-2012 בחיבורם לרשת של יצרני החשמל הפרטיים ומיזמי אנרגיה מתחדשת.

הקיצוץ צפוי לפגוע בפרויקטים בהיקף מיליארדי דולרים, ובהם תחנת הכוח OPC של החברה לישראל ו-ויאוליה במישור רותם, ותחנת הכוח דוראד באשקלון.

הקיצוץ הצפוי מעורר תרעומת בממשלה, לאחר שרק בשבוע שעבר אושרה לה העלאת תעריפים של 4.5%. ל"גלובס" נודע כי גליקמן דרש העלאה של 7% כשהופיע בפני רשות החשמל.

מסלול התנגשות

גורמים מקצועיים מעריכים שהקיצוץ המתוכנן יביא למצב שבו תחנות כוח יעמדו מוכנות אך מושבתות משום שלא יחוברו לרשת, ובזמן שהחברה לא תוכל לספק את מלוא הביקושים לחשמל. "הנהלת חברת החשמל בחרה ללכת במסלול של התנגשות עם המדינה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר במשק האנרגיה. "הפגיעה ביצרני החשמל הפרטיים היא רק הצעד הראשון. אם המדינה לא תתעשת, זה ייגמר בהפסקות חשמל נרחבות שיעוררו מהומות".

הקיצוץ בתקציב הפיתוח הוא חלק מקיצוץ רוחבי שמקדם המנכ"ל על רקע המצב הפיננסי הקשה של החברה. הקיצוץ מעורר סערה בקרב מנהלי היחידות בחברה, ובאחת הישיבות האחרונות אף התחוללה תקרית שבה התפרץ בצעקות סמנכ"ל הלקוחות, אשר דהן, לעברו של גליקמן והוצא מחדר הישיבות.

הצעדים החדשים צפויים להחמיר במידה ניכרת את מצבה של רשת החשמל הארצית. רשת קווי ההולכה הארצית מפותחת בהתאם לתוכנית השקעות רב שנתית. ב-2011 הוקצב להולכה סכום של כ-700 מיליון שקל בלבד, כמחצית מהסכום הדרוש, לאחר שדירקטוריון החברה הגביל את היקף ההשקעות בפיתוח שאושרו לה. הגירעון הזה צפוי לגדול כעת במידה משמעותית.

הפרויקטים החשופים ביותר לקיצוץ הם תחנות הכוח הגדולות דוראד ו-OPC, שאמורות להתחיל בייצור במהלך 2013. נפגעים נוספים הם המיזמים הסולאריים בדרום הארץ, שהיקפם הכולל 1,000 עד 2,000 מגוואט, ובהם אשלים ותחנות הכוח בצאלים ובתמנע.

חברת החשמל מחזיקה רק קווי מתח ישנים באזור, ואלה אינם מסוגלים לקלוט את החשמל שייצרו הפרויקטים האלה. מחברת החשמל נמסר כי "בעקבות מצבה הפיננסי הקשה של החברה, ערכה ההנהלה מספר צעדי התייעלות, שמסתכמים בהפחתה של חצי מיליארד שקל מתקציב 2011. כמו כן, אנו מצויים בדיוני התקציב ל-2012, במסגרתם החברה עושה מאמצים ומהלכים להתייעלות בהיקף של מיליארדי שקלים, במסגרת תקציבי התפעול והפיתוח כדי לשפר את המצב הפיננסי".

"היצרנים טומנים את ראשם בחול"

חברת החשמל מחויבת על-פי חוק לחבר את תחנות הכוח הפרטיות לרשת החשמל, אולם כל סירוב יחייב פנייה לערכאות משפטיות. כך אומרים גורמי מקצוע במשק החשמל.

עד היום לא הוגדרו בחוק אמות מידה המסדירות את חובותיה של חברת החשמל בתחום ההולכה. רו"ח שחר הררי, שכיהן כדירקטור ברשות החשמל, יזם קביעת אמות מידה כאלה, אך לדבריו הנושא לא קודם. "הבעיה היא שההתחייבות של חברת החשמל כיום היא 'כן, אבל...'", אומר הררי, כיום מנכ"ל חברת הייעוץ ברייטנס.

לדברי הררי, "יצרני החשמל הפרטיים טומנים את ראשם בחול ומשוכנעים שאם יש להם רישיון, החברה תחבר אותם לרשת". עם זאת, הררי סבור כי "החובה של חברת החשמל כספק שירות חיוני לחבר את התחנות היא סופית ומוחלטת". גורמים בחברת החשמל, לעומת זאת, טוענים כי החברה מסוגלת לדחות את ביצוע חובותיה כלפי היצרנים הפרטיים, אם אין לה יכולת פיננסית לעמוד בהם. לדבריהם, "מדובר בהתחייבות ככל התחייבויותיה של החברה".

גמלאי חח"י יקבלו פחות

חברת החשמל הודיעה לאחרונה לעשרות בכירים בגמלאות כי תישלל מהם הדרגה הנוספת שקיבלו עם פרישתם. מדובר בהטבה של אלפי שקלים לפנסיה, שממנה נהנו בכירי החברה שפרשו בין השנים 1996 עד 2006. בשנת 1996 אסרה המדינה לתת לבכירים דרגת פרישה מיוחדת, המכונה "סניור א'". במשך קרוב לעשור הצליחה הנהלת החברה לעקוף את האיסור.