אוכלוסיית העולם כ-7 מיליארד: "עיירות יהפכו לערי רפאים"

עם לידת האדם ה-7 מיליארד בעולם היום, רבים סוברים כי אנחנו בדרך לפיצוץ אוכלוסין ■ פרופ' דוד פסיג, מסביר במאמר ל"גלובס" מדוע דווקא "פיזור האוכלוסין יתהפך על ראשו" עד שנת 2050

הרבה מהאליטות הכלכליות היום מתהלכות בדעה ש"התפוצצות האוכלוסין" היא עובדה גמורה שצריך להתאים את המכשירים הפיננסיים אליה, על כל המשתמע מכך. אלא שלאמתו של דבר, בסדרה של פרסומים רבים שנערכו לאחרונה, התמונה שונה בתכלית.

אם תהליך קבלת ההחלטות ימשיך להסתמך על הדעה המקובלת הזו יקשה לתאר את השבר ששווקים עתידיים עלולים להיקלע אליו. השבר שעולם הפיננסים חווה כיום יחוויר לעומת מה שעלול להתרחש.

ההשלכות על ביקושים לדירות ולבנייה עסקית, יהיו חמורות. זה בוודאי יגביר את זרימת האוכלוסיות לערים הגדולות, שם הביקושים ימשיכו להיות גבוהים. התוצאה היא עיירות וקהילות שלמות שייהפכו לערי רפאים.

דימוי עתידי המבוסס על נתוני מגמות שגויים יכול להוביל לטעות גורלית בהערכת תהליכים כלכליים עתידיים. ביום שבו מספר בני המין האנושי החיים על פני כדור הארץ מגיע ל-7 מיליארד נפשות (עם לידת התינוק ה-7 מיליארד), נולדת דוגמא להערכה נפוצה שתוצאותיה יכולות להיות הרות אסון לכלכלה של המאה ה-21.

במה דברים אמורים? נראה כי עד לשנת 2050 תגיע אוכלוסיית העולם לשיא, שבו יחיו על פני כדור הארץ 9 ואף 10 מיליארד נפשות, אלא שאחר כך היא תתחיל להצטמק. הרבה לפני שאוכלוסיית העולם תגיע לשיאה, היא תזדקן באופן דרמטי ותסחרר את המוסדות החברתיים והכלכליים, כפי שהם מוכרים לנו מהמאה ה-20. יהיה תוהו ובוהו. ההשלכות בהכרח יהיו הרות גורל. במצב כזה שום מחאה חברתית לא תצליח לתקן את המעוות.

הנתונים מראים כי בחמישים השנים החולפות צנח היקף הילודה ב-50%. כיום, אוכלוסיות 59 מדינות המייצגות 44% מכול האוכלוסייה בעולם, נמצאות מתחת לרמת הפוריות הדרושה כדי לשמר את כמות אוכלוסייתן הנוכחית.

לשם המחשה, אוכלוסייתה של רוסיה מצטמקת כתוצאה מפחות ופחות לידות בכ-750 אלף אנשים בשנה. לפי מגמה זו, בשנת 2050 אוכלוסיית רוסיה המונה כיום 145 מליון נפשות תצטמק בשליש - לכדי כ-100 מליון נפש בלבד. או למשל, בשנת 2007 יש כששה מליון פחות ילדים בעולם מתחת לגיל 7 מאשר בשנת 1990. והמגמה צוברת תאוצה. גורמים באו"ם צופים כי ב-2050 יהיו ברחבי תבל 248 מליון ילדים פחות ממה שיש היום.

מגמה זו הולכת ומחמירה בגלל הריבוי הטבעי, שכול הנתונים לגביו מעידים שהוא נמצא בירידה מתמדת במחצית המאה החולפת, ובגלל מדיניות מוטעית שהתנחלה לה בחלקים רבים בעולם בשנים אלו. למשל, מרבית המנהיגים בעולם מנהלים זה זמן רב מדיניות חברתית וכלכלית המענישה לידות ומשפחות מרובות ילדים. זה החל בסין, שעד היום עדיין לא השכילה לבטל לחלוטין את חוק הילד היחיד, והמשיך עד להודו שם אמהות חונקות את ילדיהן למוות מיד אחר לידתם. מדינת ישראל לא חפה מכל טעות בסוגיה זו גם כן.

אך הדבר החשוב יותר, ואשר נעלם מעיני רבים, הוא המבנה הכללי של האוכלוסייה העולמית, שעומד לשנות לבלי הכר את כל הנחות היסוד החברתיות והכלכליות של ימינו. אם המגמות תמשכנה בקצב ובכיוון שבו הן נעות בזמן הנוכחי, עוד לפני 2020 העולם עומד לעבור ציון דרך בו כמות הילדים אשר מתחת לגיל 5 ישווה לכמות הקשישים שמעל לגיל 65. ואילו באמצע המאה, דפוס פיזור האוכלוסין שאפיין את המין האנושי במשך אלפי שנים יתהפך על ראשו. במשך אלפי שנים אחוזי האוכלוסייה שבגיל 65 ומעלה לא עלו על 4%-3% ואילו אוכלוסיית הילדים שמתחת לגיל חמש מנתה בין 20%-15%.

באמצע המאה ה-21 תמונת מצב זו תתהפך כראי. ההשלכות של תמונת ראי זו תזעזענה את אמות הסיפים של מוסדות, שירותים ומוצרים למכביר.

מי תהינה התעשיות שמוצריהן ייחטפו ממדפים ומי מוצריהם ישכבו עליהם כאבן שאין לה הופכין? מה יהיו השירותים הנפוצים ומה תהינה הקריירות הדרושות? מה יהיו ערכי החברה שרבים ממנה יהיו קשישים? ומה יהא על מנגנונים ורשתות סוציאליות כמו גמלאות וביטוח לאומי? ועוד.

האם יש מי שחושב על דברים אלו בתחילת המאה ה-21? האם יש מי מההוגים הכלכליים היום שיש באמתחתו מענה לסוגיות אלו? מיותר לומר שאנו חייבים זאת למעט הילדים שישחקו בגני השעשועים של מחצית המאה.

פרופ' דוד פסיג, חוקר עתידים המכהן כראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת בחינוך וכראש המעבדה למציאות מדומה באוני' בר אילן. מחבר רבי המכר "צופן העתיד" ו-"2048" בהוצאת ידיעות ספרים.

קצב הגידול של אוכלוסיית העולם
 קצב הגידול של אוכלוסיית העולם