האם בעלותן של חברות הביטוח על סוכנויות תוגבל?

האוצר פועל בנושא; המשמעות? חברות הביטוח הגדולות יצטרכו למכור חלק מהסוכנויות שבבעלותן ■ מנהל בענף: "קשה לי להאמין שהאוצר יהיה מסוגל להעביר מהלך כה דרמטי"

באגף שוק ההון באוצר מתכוונים לבחון הגבלת בעלות של חברות ביטוח בסוכנויות ביטוח. במסגרת המגבלות, ייתכן שחברות ביטוח כמו מגדל, הפניקס וכלל ביטוח ייאלצו למכור חלק מהסוכנויות הגדולות שבבעלותן ותוגבל באופן משמעותי יכולתן להחזיק בסוכנויות בינוניות וקטנות. כך נודע ל"גלובס".

בכוונת האוצר לבצע עבודת מטה בנושא, שתתמקד בהשפעת הבעלות הצולבת על התחרות בענף הביטוח. במהלך 2012 יגבש הממונה על שוק ההון בכובעו כמפקח על הביטוח, פרופ' עודד שריג, המלצות סדורות.

העדפה למוצרי החברה האם

ההמלצות עשויות לנוע בטווח רחב: מאיסור על בעלות בסוכנויות, שמשמעותה מכירת הסוכנויות שכיום בבעלות, ועד הגבלת נתח שוק ואיסור רכישות נוספות. הכול תלוי בחברה, בגודלה ובגודל הסוכנות שבבעלותה.

בתגובה לידיעה על כוונת משרד האוצר, אמר מנהל בענף הביטוח כי הוא אינו מוטרד. "מדברים על זה, אבל קשה לי להאמין שהאוצר יהיה מסוגל להעביר מהלך כה דרמטי", הסביר.

במצב הקיים היום בענף הביטוח, חברת מגדל מחזיקה במבטח סימון, סוכנות הביטוח הגדולה בישראל, ובסוכנויות שחם, שגיא יוגב ובפלתורס. חברת כלל ביטוח מחזיקה בסוכנות תמורה, השנייה בגודלה, וכן בתורן וכללביט. חברת הפניקס מחזיקה בסוכנויות גדולות כמו שקל, אגם לידרים, קלע ואורן.

באגף שוק ההון סבורים כי קיימת בעיה חמורה של בעלויות צולבות במגזר ההפצה של מוצרי הביטוח, וזאת לאור הנטייה של סוכן ביטוח למכור את מוצרי חברת הביטוח המחזיקה במניותיו בשיעור גבוה מחלקם בשוק. בעיה זו רק מחריפה כאשר מדובר בסוכנויות ביטוח הנמצאות בבעלות מלאה.

בביקורות שערך אגף שוק ההון בשנה האחרונה התגלו ממצאים המוגדרים "קשים" באשר לתמהיל המכירות של סוכנויות בבעלות חברות ביטוח, בייחוד במקטע הפנסיוני, שבו קשה לצרכן להשוות בין מוצרים והבנתו בתחום מעטה. בביקורות נמצאה העדפה ברורה של סוכן הביטוח למכור ללקוחותיו מוצרים של החברה האם.

סוכנות עצמאית אחת

בחלק מהסוכנויות שנבדקו נמצא גם כי מסמכי ההנמקה (מסמכים שבהם אמור הסוכן לנמק ללקוח מדוע הוא ממליץ דווקא על מוצר מסוים של חברה מסוימת ולא על מוצר של חברה אחרת) אינם ברמה הנדרשת ואינם עומדים בדרישות התקנות שנועדו להגן על המבוטחים.

חברת מגדל מחזיקה היום ברוב סוכנויות הביטוח הגדולות בתחום הפנסיוני, וזאת לאחר מסע רכישות אגרסיבי שניהלה בעשור האחרון, בהובלת המנכ"ל הקודם איזי כהן. סוכנויות אלה, המכונות סוכנויות הסדר, מנהלות את הביטוח הפנסיוני למקומות עבודה גדולים ובינוניים.

לאחר הרכישות שביצעו החברות הגדולות, נותרה כיום רק סוכנות ביטוח פנסיוני גדולה עצמאית אחת - קלי. סוכנות עצמאית אחרת, דוידוף, מכרה לפני חודש מחצית מהבעלות לפסגות.

כל הרכישות שבוצעו קיבלו מהאוצר את האישורים הרגולטוריים הנדרשים, אך התוצאה המצטברת הביאה לריכוז של כוח הפצה אצל חברות הביטוח הגדולות ולצמצום התחרות. "נוצרה בעיה ויש לפתור אותה", אומר מקור יודע דבר.

הסוכנויות הגדולות שבבעלות חברות הביטוח
 הסוכנויות הגדולות שבבעלות חברות הביטוח