אאורה: "היקף הכספים לפירעון נמוך משמעותית מהנדרש"

זאת אחרי שחברת הנדל"ן פיזרה לנושיה הבטחות שתוכל לעמוד בקלות בהחזר חובותיה בזמן ■ המוסדיים כועסים על בעלי השליטה בועז משעולי ויוסף צליח: "ניקח את אאורה לפירוק"‏

חודשיים לאחר שדיווחה כי היא צפויה לעמוד בהחזר חובותיה ויממה לאחר שפרסמה הערכת שווי פנטסטית לנכסיה, הודיעה הלילה אאורה השקעות, שבשליטת בועז משעולי ויוסף צליח, כי "היקף הכספים העומדים לרשותה לשם פירעון חובותיה נמוך משמעותית מהנדרש".

לפיכך, פונה חברת הנדל"ן למחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-240 מיליון שקל, בבקשה לדחות את פירעונות החוב. בתגובה, צנחה היום מניית אאורה ב-13.2% ואילו אג"ח החברה המשיכו בקריסתן, למחירים המשקפים תשואות זבל של אלפי אחוזים.

בד בבד, התקיימה הבוקר אסיפת אג"ח סוערת של החברה במלון סיטי בת"א, במהלכה התחמקו צמד בעלי השליטה מהבטחת תמיכה כספית לחברה: "אין לי כסף", חזר יזם ההיי-טק לשעבר, משעולי, על דבריו מהאסיפה הקודמת. אחרי שמשקיע פרטי העלה את חמתו של צליח הוא אמר לו "אם אתה חושב שאתה יודע יותר טוב ממני, בוא קח את המפתחות".

אאורה עוסקת בייזום והחזקה של נדל"ן מניב וביזמות בנייה למגורים. החברה נקלעה למשבר קשה בעיקר על רקע השקעות כושלות שביצעה במזרח אירופה. מתחילת השנה צנחה מניית אאורה בכ-90%, ומחירה משקף לחברה שווי של כ-37 מיליון שקל בלבד.

למרות מצבה הקשה, ניסו בעלי השליטה במשך תקופה ארוכה לשדר "עסקים כרגיל" ורק אמש נמסר כי "על אף מאמציה ופעולותיה קיים סיכון שלא תוכל לעמוד במלוא התשלומים הקרובים למחזיקי האג"ח ובכלל זה ביצוע התשלומים הקרובים בסוף החודש הבא".

משעולי (בעבר ממייסדי ענקיות הטכנולוגיה קומברס ופאנדטק) וצליח מבקשים מהנושים "גרייס" של שלושה חודשים, כשבמהלך תקופה זאת ינסו לגבש הסדר חוב. המטרה של השניים היא להמתין עד שניתן יהיה לממש את נכסי החברה במחיר מלא. מחזיקי האג"ח חלוקים בשאלה האם לבחור נציגות ולדון עם בעלי השליטה על מתווה להסדר חוב או לקחת את החברה לפירוק.

משעולי אמר באסיפה שיתכן שהעסקה למכירת נכס בניו-יורק לקרובת משפחה של צליח עלולה להתבטל בעקבות פניה מרשות ני"ע.

הערכת שווי אופטימית

בחודש שעבר דיווחה אאורה כי צמד בעלי השליטה הודיעו לחברה, בהודעה מוקדמת של שלושה חודשים, על סיום הסכם העסקתם בחברה: "לבקשת הדירקטוריון הבהירו המנהלים כי מדובר על סיום הסכם ההעסקה שלהם, ולא על הפסקת פעילותם בחברה. הסכם ההעסקה כולל תקופת הסתגלות בת שנה אחת, אשר תתחיל לאחר תקופת ההודעה המוקדמת".

בהתפטרות מבקשים משעולי וצליח להבטיח לעצמם עוד שנה של תנאי העסקה מפנקים (הכוללים, מלבד משכורת שמנה, גם הטבות סוציאליות מלאות, רכב וולוו מסוג 70-C, כיסוי הוצאות ובונוס הנגזר מרווחי החברה). זאת, על רקע סיום תוקף הסכם ההעסקה של השניים בסוף השנה, והערכתם כי בעלי המניות של אאורה לא יאשרו להם חוזה חדש, מכל סוג שהוא.

אתמול פרסמה אאורה הערכת שווי אופטימית במיוחד לפיה החברה הבת, אאורה ישראל, שווה 214 מיליון שקל. זהו נכס המשמעותי ביותר של אאורה כיום והוא כולל שורה של פרויקטים בישראל בהם: שני פרויקטים למגורים בהקמה בבת-ים ובת"א ו-12 פרויקטים נוספים בשלבי תכנון ופיתוח.

כפי שנחשף ב"גלובס", יעקב אטרקצ'י, מנכ"ל החברה הבת, המחזיק ב-40% ממניותיה, הציע לאחרונה לרכוש את חלקה של אאורה לפי שווי חברה של 50 מיליון שקל בלבד.

נזכיר כי מלבד הפגיעה בבעלי השליטה ובמחזיקי האג"ח, קריסה של אאורה תסב הפסד כבד גם לבית ההשקעות אקסלנס, שבדצמבר 2010 רכש בדרך של הקצאה 5.2% ממניות החברה תמורת 8 מיליון שקל.