כחלון בעד תיקון לחוק: מעבר לרישיון לזכייניות ערוץ 2

לפי התיקון לחוק, גם אם אחת מהזכייניות תעבור לרישיון היא תמשיך להחזיק בחברת החדשות

חוק הטלוויזיה הדיגיטלית עשוי במפתיע לסלול את דרכן של זכייניות ערוץ 2 למעבר לרישיון. זאת לאור העובדה ששר התקשורת משה כחלון ויו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, כרמל שאמה-הכהן, תומכים בתיקון חקיקה שצפוי להתווסף לחוק, המאפשר לשתי הזכייניות להמשיך ולהחזיק בחברת חדשות ערוץ 2. המשך ההחזקה יהיה גם אם אחת מהן תעבור לרישיון והאחרת תבקש להמשיך בזיכיון עד לשנת 2015.

מיטיב עם קשת

מדובר בתיקון לחוק המעבר לרישיונות כיום, שקובע כי אם אחת הזכייניות תבקש לבדה לקבל רישיון, רעותה הנותרת תמשיך להחזיק באפיק ובחברת החדשות. זו שתעזוב, תאלץ לשדר חדשות משל עצמה.

התיקון, שהובא לוועדת הכלכלה של הכנסת על-ידי ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) עשוי להיטיב בעיקר עם קשת שנחשבת למועמדת הטבעית יותר למעבר מיידי לרישיון, וזאת בעוד רשת הצהירה כבר בעבר כי תדבוק בזיכיונה עד לסופו.

בתחילת אוקטובר הנוכחי נפתח חלון הזמן המאפשר לזכייניות 2 להודיע אם הן מעוניינות לעבור לרישיון כבר ב-2013. ואולם שלושה דברים מונעים מהן לעשות זאת: העובדה שהחברה שתעזוב את ערוץ 2 בשנה הבאה תאלץ לוותר על אפיק 22, הוויתור על חדשות 2 ונושא הסדר החזר הביד שהציעה במכרז ערוץ 2.

אם לא תעבור אף אחת מהזכייניות לרישיון, ירוקן למעשה החוק מתוכן ויותיר את פני השוק כפי שהם עד לשנת 2015. על כן, השר כחלון תומך בתיקון זה, המסיר מכשול מרכזי מאוד בדרך לרישיון. במשרד התקשורת מאשרים שהזכייניות עצמן הן אלו שפנו לשר וביקשו את התיקון.

כזכור, חוק הרישיונות (חוק הרשות השנייה החדש) קובע כי רק אם יעזבו 2 הזכייניות את הערוץ ויבקשו סימולטנית רישיון, הן יחזיקו בחברת החדשות במשותף למשך שלוש שנים נוספות. זאת, מתוך הנחה כי מדובר בחברה ששתיהן טיפחו והקימו והביאו למצבה הנוכחי ברבות השנים. כעת, אם יתקבל התיקון, גם אם אחת תחזיק ברישיון והאחרת בזיכיון, הן יחזיקו בחברה יחד למשך שלוש שנים נוספות.

אם יעבור התיקון, עשויה קשת להודיע כבר בשבועות הקרובים על כוונתה לעבור בהקדם לרישיון. ערוץ 10 צפוי לקיים מהלך דומה.

ממשרד התקשורת נמסר כי "מדובר בפנייה שהגיעה אלינו ולא נתנגד לה".