סימולטור לקראת מלחמה: מה התרחישים הגרועים ביותר?

בפיקוד העורף מתכוננים למלחמה אזורית בסימולטור חדיש שאלביט מערכות פיתחה ■ בניינים שהפכו לחורבות, גופות רבות בשטח, עשרות פצועים זועקים לעזרה וכאוס מוחלט

לעובדה שצופרי האזעקה ייללו בשבוע שעבר בחוצות ראשון לציון אין קשר למצב שאליו אימן אתמול (א') פיקוד העורף את חייליו: צה"ל לא חושף את פרטיו המלאים של התרחיש, אך אם התמונות שעולות מהסימולטור שאימן את חיילי יחידות החילוץ וההצלה משקפות את המצב - הרי שנפילת גראד מעזה בראשון לציון יכולה בהחלט להיחשב תרחיש קל.

חיילי המילואים של הפיקוד שקעו אל מול מסכי LCD, ערים למצבים שתזמן להם המלחמה שלקראתה הם מתאמנים, והמצב בשטח נראה רע למדי. בעלי עצבים חלשים מתבקשים לדלג אל עמודי הפנאי.

להבות ועשן סמיך ברחוב רוטשילד בראשל"צ; מבניינים נאים נותרו עיי חורבות; גופות של חללים רבים פזורות בשטח פתוח; פצועים שזועקים לסעד ולמזור ואנשי חילוץ והצלה שעומדים חסרי אונים אל מול כאוס גמור.

זר שייקלע אל בניין הסימולטור שבבסיס פיקוד העורף ברמלה יפסוק שזה נראה, נשמע ומרגיש כמו משחק מחשב מושקע בטכנולוגיית תלת-ממד, אך זה בדיוק הסיוט שלקראתו מכין הפיקוד את אנשיו.

כך תיראה המלחמה הבאה, ולאיש מבין החיילים אין ספק שהדמיות תלת-ממד, דו-ממד וקולות מוקלטים של צופרי אזעקה עוד עושים איתם חסד כי במציאות, כשהקליטה ברשת הקשר משובשת; המפקד מתברבר בדרך לזירה ומסתבך עם פנצ'ר, פניו מכוסים במסכת אב"כ; ומטח נוסף של טילים כבר נמצא בדרך - הכול יותר מסובך ולחוץ.

"במקרה הזה אנחנו מתעסקים עם התוצאה של ירי טילים לעבר העורף", מנסה להרגיע מפקד מחוז דן של הפיקוד בשעת חירום, אל"מ רמי בר-לב. "תמיד נשאף למגר את האיום שיוביל אותנו למצב הזה באמצעות המערכות ליירוט טילים, כמו ה'חץ'.

"האימון בסימולטור נועד לתת את התשובה האחרונה, במקרה שלא היה יירוט, או שהיירוט נכשל וצריך לנהל את הכוחות בשטח. זה כלי שמאפשר לאמן את המפקדים כיצד לשלוט בחייליהם ולהשיג מהם את תמונת המצב האמינה והטובה ביותר, כדי להחליט את ההחלטות הרלוונטיות וההכרחיות".

כל מדינה והצרות שלה

כמחצית מכוחות המילואים של פיקוד העורף התאמנו בשנה האחרונה על מגוון רחב של תרחישים שמסוגל לזמן הסימולטור החדיש - לעתים כמה-וכמה תרחישים בד בבד - בניסיון לדמות מציאות כאוטית באופן שהמרים באויבי ישראל ינסו לזמן לה כשיפרוץ עימות צבאי.

אלביט מערכות, שפיתחה את הסימולטור ומפעילה אותו על-פי תרחישי הייחוס שמעניינים את פיקוד העורף, כבר שיווקה מערכת דומה לצבא של מדינה אירופית עלומה, שמבקש לאמן את חייליו לקראת תרחישים של רעידות אדמה ושיטפונות, כי אחרי הכול - לכל מדינה יש הצרות ואת הכוננויות שלה.

"מעבר להרחבת הכשירות של הכוחות בשדה המבצעי, יש לסיפור הזה גם היבט כלכלי משמעותי שאי אפשר להתעלם ממנו, וזה חיסכון של כסף רב. יש בכך כדי להוזיל את עלויות האימון באופן ניכר", אומר ל"גלובס" מנהל תחום האימון לכוחות היבשה באלביט מערכות, עופר סגל. לדבריו, בזכות האימונים שמתקיימים בחסות הניאונים במבנה הממוזג שבעומק בסיס הפיקוד ברמלה, פחות ג'יפים דוהרים בחוצות הערים מדי יום.

למי שמתגעגע לריח העשן

אז כן, סגל יודע שבזמן אמת השטח הרבה יותר לחוץ, חנוק מעשן, נראה ומריח אחרת, הרבה פחות סטרילי ונעים ועדיין - מבחינתו אימון של חיילי הפיקוד בסימולטור הוא האמצעי שיכול, לפחות בינתיים, להיות הדבר הקרוב ביותר אל הדבר האמיתי.

"גם כשאנחנו עושים אימון על יבש בשטח עצמו, אין ריח של דם", מחדד סגל. "אם אנחנו רוצים לאמן את מקבלי ההחלטות במקרה של אירוע קיצוני בעורף, הרי שגם בזמן אמת מקבלי החלטות לא מריחים את העשן בשטח. אם אנחנו מבקשים לחשוף אותם למצבים של קבלת החלטות בתנאי לחץ ובמצבים של עומס אדיר בגלל כמה אירועים שמתרחשים בעת ובעונה אחת - אנחנו מצליחים לעשות זאת.

"האימון הזה מעמיד את המפקדים במצב של דיווחים סותרים או חלקיים שזורמים אליהם, ובוחן כיצד הם מגיבים ומצליחים לנהל את הכוחות שעומדים לרשותם בכל זמן נתון באירוע, תוך ירידה לפרטים ותוך יכולת לתחקר את הביצועים לעומק לאחר מכן".

אל"מ בר-לב מבהיר שבכל מקרה, האימונים הנרחבים מול צגי המחשב הם רק חלק ממאמץ כולל שנועד להכין את הכוחות לשעת פקודה ולהמחיש להם את המראות והקולות שיפגשו בשטח - כבר במלחמה האזורית הבאה.

מי מהם שמתגעגע מאוד לאבק השטח יפגוש אותו כבר ביום חמישי השבוע, בתרגיל מסכם שאמור להתקיים בחולון. בתרגיל זה יתרגלו המפקדים והחיילים נפילה של טיל כימי באזור מיושב.

אנשי יחידות ההצלה והחילוץ שהתאמנו אתמול על הסימולטור יידרשו לטפל בלפחות 400 "פצועים" שיאופרו בידי צוותים מקצועיים, ויידרשו לפנות מהשטח הפגוע לא פחות מ-1,200 "אזרחים" שאותם ידמו תלמידים, לא לפני שישתלטו על האירוע, יבודדו את האזור הנגוע, יזיעו בתוך חליפות המיגון ומסכות האב"כ, יישמעו צופרי אזעקה ופקודות מקוטעות ברשת הקשר, ואפילו ישאפו קצת עשן מהרימון שידמה את הטיל שהחץ כנראה החמיץ.