הפועלים ולאומי מתכננים להנפיק אג"ח ב-2-3 מיליארד שקל

מהלך הבנקים צפוי בשבועיים הקרובים, וייתכן כי גם דיסקונט ומזרחי-טפחות ינפיקו ■ הגיוס הוא על רקע הצורך של הבנקים להגדיל את הלימות הון

בעוד חברות רבות דוחות את תוכניות ההנפקה שלהן, על רקע האווירה השלילית בשווקים, הבנקים בישראל נהנים מביקוש לאיגרות החוב שלהם. בשבועיים הקרובים הקרוב בנק הפועלים ובנק לאומי צפויים לגייס 2-3 מיליארד שקל.

לאחר שכבר גייס השנה כ-3.6 מיליארד שקל באג"ח סחירות בדרגת פיקדון בנקאי, בנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, צפוי לגייס כ-1.5 מיליארד שקל על-ידי הרחבת שתי סדרות של כתבי התחייבות נדחים המדורגים AA על-ידי S&P מעלות.

בנק לאומי, המנוהל על-ידי גליה מאור, שכבר גייס השנה 1.4 מיליארד שקל בכתבי התחייבות נדחים, צפוי לגייס כמיליארד שקל בשבועיים הקרובים, על-ידי הרחבת סדרה קיימת והנפקת סדרה חדשה.

נזכיר כי ההון של הבנקים מורכב מכמה רבדים, ובהם הון עצמי והון שמגויס במספר דרכים. בין אלו קיימים כתבי ההתחייבות הנדחים, אשר כשמם כן הם - נדחים בפירעון במצב שבו הבנק מגיע לפירוק. זאת לעומת פיקדונות, למשל, המהווים התחייבות מוחלטת של הבנק לתשלום.

לפי הערכות, עיתוי ההנפקה של שני הבנקים אינו מקרי. הוא נובע מכך שהשבוע-שבועיים הקרובים הם כמעט ההזדמנות האחרונה לגייס כסף לפני פרסום הדוחות של הרבעון השלישי, שכן לא ניתן לגייס בסמוך לפרסום דוחות אלא רק אחריהם.

בנוסף, בנק ישראל טרם נתן דעתו הסופית באשר לסוגיה, אילו מכשירים שהבנקים מנפיקים, יכולים להיחשב לצורך הלימות ההון. ייתכן כי כתבי ההתחייבות הנדחים לא ייחשבו ביניהם, אולם עד שתתקבל החלטה שכזו הבנקים מעדיפים לגייס הון באמצעות מכשירים מורכבים אלה, בגלל היתרונות שבהם. כך למשל, הגדלת ההון המורכב משפרת את התשואה על ההון של הבנקים.

ייתכן שגם בנק דיסקונט ומזרחי-טפחות יצאו לגיוס בקרוב. הראשון לא גייס השנה אג"ח ציבוריות כלל, והשני גייס כ-2.6 מיליארד שקל באג"ח בדרגת פיקדונות וכתבי התחייבות נדחים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בתחילת אוקטובר, הפיקוח על הבנקים צפוי להציב לבנקים יעד הלימות הון ליבה (ההון הבסיסי של הבנק, הכולל את הון בעלי המניות ורווחים שצבר הבנק) של 11%. אל היעד הבנקים נדרשים להגיע עד שנת 2016, כחלק מההיערכות ליישום תקנות באזל 3. לצורך כך יצטרכו הבנקים להגדיל את הון הליבה שלהם ב-27 מיליארד שקל, ואחת הדרכים לעשות זאת, היא גיוס ההון בשוק ההון.