המבקר: חריגות שכר במשרד מנכ"ל לשכת רה"מ אייל גבאי

דוח מבקר המדינה: שכרם של 3 מהעוזרים במשרדו של גבאי חרג ב-50% מהתקרה המותרת

במשרד ראש הממשלה מצאו דרך יצירתית להגדיל את מספר עוזרי המנכ"ל ואת שכרם: שלושה מהם שובצו בתקנים של משרות אמון של ראש הממשלה, וכך ניתן היה להגדיל את שכרם, תוך עקיפה של מגבלות השכר שקבעה נציבות שירות המדינה למשרות עוזרי מנכ"ל. על-פי החלטת נציבות שירות המדינה, גובה משכורתם של עוזרי המנכ"ל מוגבל לתקרה מסוימת.

3 העובדים שנשארו בתפקידם אולם עברו לתקן בעל שכר גבוה יותר, אף זכו מאוחר יותר להעלאת שכר נוספת. על מנת לאפשר את השכר הגבוה, הוצגו העובדים בפני נציבות שירות המדינה כיועצי ראש הממשלה, אולם בפועל שימשו עוזרי מנכ"ל. שכרו של כל אחד מהם חרג ביותר מ-50% מתקרת השכר המרבית שקבעה נציבות שירות המדינה לעובדים במשרות אמון למנכ"ל.

בדרך זו נחתמו עם העוזרים חוזי העסקה שעוקפים את הוראות נציבות שירות המדינה, ושכרם חרג במידה ניכרת מתקרת השכר המותרת שהתירה הנציבות. מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס קבע כי עתה על משרד ראש הממשלה להתאים את שכרם של העוזרים להוראות.

על-פי החלטת הממשלה מנכ"ל, משרד ראש הממשלה יכול להעסיק 3 עוזרים. בתקן המשרות של עוזרי המנכ"ל שובצו שני עובדים: האחד - שימש בפועל ראש האגף הכלכלי במשרד, והאחר - במשרת יועץ ראש הממשלה לתכתובת עברית, ושלושה נוספים כאמור מתקני משרות האמון של ראש הממשלה. יש לציין כי שניים מהם מונו בתקופת הממשלה הקודמת.

מבקר המדינה קבע כי "שיבוץ עובדים במשרות אמון בלשכת המנכ"ל ובלשכת ראש הממשלה שלא בהתאם למשרות שנקבעו להם בתקן המשרד הוא בניגוד לכללי המינהל התקין, וגורם לחריגות מהוראות שנקבעו לגבי המגבלות הנוגעות לסמכויות העובדים. עירוב משרות עוזרים ויועצים לנבחר עם אלה של מנכ"ל משרדו עלול לטשטש את גבולות הסמכות שנקבעו בהוראות הנציבות לגבי משרות עוזרים ויועצים של מנכ"ל ולהביא לפגיעה בתכלית שלשמה נקבעו ההוראות. העסקה כזאת משמעותה גם עקיפת הוראות הנציבות בנוגע למגבלות השכר".

בתשובתו למבקר המדינה השיב משרד ראש הממשלה כי "הנציבות היא זו שאישרה את שיבוץ בעלי התפקידים שמשמשים לצידו של המנכ"ל בתקן של יועצי ראש הממשלה, וזאת מתוך הבנה מלאה לצורך בעוזרים בצוות מקצועי לצידו של מנכ"ל במשרד ראש הממשלה, מעבר למכסת עוזרי המנכ"ל שנקבעה במשרדי הממשלה האחרים. היקפן ומורכבותם של המשימות המוטלות על מנכ"ל משרד ראש הממשלה משפיע במישרין על בחירת עוזריו, ומוביל לצורך בגיוס עובדים מנוסים ובשלים יותר מאלה המכהנים כעוזרי מנכ"ל ברוב משרדי הממשלה".

בנציבות שירות המדינה האשימו את משרד ראש הממשלה: "החריגה ברמות השכר כפי שהוצגה בדוח נובעת מהעובדה שלשכת המנכ"ל ניצלה לצרכיה את משרות האמון של ראש הממשלה, ללא היתר של נציבות שירות המדינה, ואת מכסת השכר המקסימלית להעסקת עוזרים ויועצים במשרות אמון".