עיני שוב מאיים בשביתה כללית - כבר בשבוע הבא

פיצוץ בין ההסתדרות לאוצר בסוגיית עובדי הקבלן ■ עיני למקורביו: "לא חלה כל התקדמות; האוצר נעמד על הרגליים האחוריות" ■ הערכות: נתניהו יחדש שוב את המגעים בסוף השבוע

ההסתדרות שוב עושה קולות של שביתה: יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יצא היום (ד') לפני זמן קצר מפגישה נוספת, שלישית במספר, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם ראשי משרד האוצר, בעניין הדרישה לקלוט מספר מקסימלי של עובדי קבלן במשק ובשירות המדינה בפרט. עיני אמר למקורביו כי לא חלה כל התקדמות, וכי אנשי האוצר נעמדו על רגליהם האחוריות כנגד המהלך להעביר את עובדי הקבלן להעסקה ישירה.

בארגון הבהירו כי הם נערכים כעת לשביתה בשבוע הבא, ועל השאלה מדוע לא לפתוח בשביתה כבר מחר השיבו בארגון כי לא ניתן להודיע על שביתה מהיום למחר.

על-פי הערכות, נתניהו ינסה לחדש שוב את המגעים במהלך סוף השבוע, ולמנוע בכך את השביתה. עיני, מצידו, יתקשה להסביר כיצד הוא מעניק עוד ועוד הזדמנויות להידברות מבלי לפתוח בשביתה, שעשויה להגביר את הלחץ על מקבלי ההחלטות.

בהסתדרות הבהירו בימים האחרונים כי הם יודיעו לבסוף על צעדים ארגוניים, אם לא תושג פריצת דרך משמעותית בסוגיה, אולם הבהירו כי שוכנעו שנתניהו עושה מאמצים כנים כדי להגיע לפתרון.

על פניו, נראה כי על נתניהו מקובל לכאורה עיקרון היסוד של ההסתדרות - לקלוט כמה שיותר עובדי קבלן בשירות הציבורי כעובדי מדינה. אולם, גורמים שנכחו בפגישות קודמות בין הצדדים התרשמו כי נתניהו הוא שהאיץ בראשי האוצר, בהם השר יובל שטייניץ והממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ, להגיע להסדר עם ההסתדרות ברוח הדרישה של הארגון בנוגע להעסקה ישירה של העובדים - זאת בעוד שהאוצר מתעקש על כך שאין לקלוט את העובדים, אלא לכל היותר לשפר את תנאי העסקתם ולאכוף טוב יותר את זכויותיהם.

המתווה המוצע של ההסתדרות מדבר על העברת חלק מעובדי הקבלן למסגרת של הסכמים קיבוציים. על פי הערכות, בהסתדרות יסכימו כי ההסכמים שייחתמו בשירות המדינה יאפשרו ביטחון תעסוקתי לעובדים מחד, ומידה של גמישות מנגד למעסיקים. כך, למשל, ניתן יהיה לנייד או לפטר עובדים שייקלטו כעובדי מדינה לא רק בהליכי משמעת, שהם נדירים למדי כיום, אלא גם על פי חוות דעת שליליות של המעסיקים ובכפוף למנגנון מוסכם על שני הצדדים.