מה יודעת הממשלה, שבגין לא יודע?

בדיון הזה משתתפים גם נתניהו וברק; האם גם אליהם מתכוון בני בגין כשהוא אומר "הפקרות"

הבוקר יצא טיל בליסטי מבסיס פלמחים וכמעט במקביל יצאו טילים לא פחות מוחצים מפיו של החצי-שר בני בגין. "הפקרות", "מעשה נבלה", "מגעיל" היו רק כמה מן הביטויים בהם השתמש בגין נגד הדיון על תקיפה באיראן.

כשלעצמי, הבעתי כאן אתמול את הדעה שלא נורא, מכיוון שהדיון נערך בעיקרו על-ידי אנשים שלא ממש יודעים על מה הם מדברים. אני מניח שבגין לא מתכוון לאנשים אלה. אז למי הוא כן מתכוון?

בדיון הזה משתתפים גם כמה אישים שאמורים כן להבין ולדעת. אני מתכוון כמובן לראש הממשלה ולשר הביטחון, בין השאר. שניהם דיברו דווקא די הרבה לאחרונה על הגרעין, והם בהחלט התייחסו לנושא שבגין מגדיר את הדיבורים עליו כ"הפקרות". אז חשוב לדעת: האם גם אליהם מתכוון בגין?

כשהוא אומר "מעילה באמון", האם בגין מאשים את נתניהו וברק בהאשמה חמורה זו? הרי לא סביר שהוא מתכוון רק לראש המוסד לשעבר מאיר דגן, שפתח לפני כמה חודשים קמפיין נגד תקיפה באיראן. למה לא יכול להיות? מכיוון שאלה אטריות קרות, וככל הזכור בגין לא יצא בהאשמות נגד דגן בזמן אמת. אז מה פתאום עכשיו, לאחר שדגן שותק כבר זמן רב?

טילים ללא כתובת

חידה. זו הבעיה עם פוליטיקאים, שהם נוהגים לבקר ולהאשים בלי שמות. "יש אנשים", "יש כאלה", "חוגים מסוימים". שימו לב איך כל ההאשמות הנוראיות של בגין הנרגש מפרפרות באוויר ללא שם אחד, ללא בעל תפקיד מוגדר כלשהו. באופן כזה יוצר בגין גזירה שווה בין פרשן עיתונות שאין עליו אחריות ממלכתית, לבין בעלי תפקידים בכירים.

בגין, כמו אחרון הפוליטיקאים, דואג מאוד למדינה - אבל גם לעצמו הוא דואג לא מעט. הוא לא יילך להגיד שנתניהו מועל באמון, נכון? הוא כבר אמר פעם על נתניהו דברים קשים, ואחר כך נאלץ לבלוע אותם, כדי לזחול חזרה לתיק-ללא-משרד.

הוא גם לא יתחיל לריב עם אהוד ברק, ולמעשה עם אף אדם ספציפי. המריבה שלו היא עם הכלל, עם היקום, עם האוויר, עם גורמים עלומים, חסרי שם, נטולי זהות. הוא מדבר כך שתמיד יוכל לומר לכל אחד "לא אליך התכוונתי".

טיל עם אמירה

לי נראה שהדיון אינו מקרי, שהוא מתוכנן ומתוזמן, כנראה לשתי מטרות: האחת - להכין את דעת הקהל בעולם ואצלנו למקרה שאולי יתרחש ואולי לא; וגם לצורך הרתעה. להראות שאם יהיה צורך, אז אנחנו רציניים.

הניסוי הכל כך פומבי, הייתי אומר הפגנתי, של הטיל הבין-יבשתי, מהווה חיזוק לתיאוריה זו. הניסוי הזה הוא אולי האמירה הבוטה ביותר בדיון הגרעיני, האם גם הוא מהווה "מעילה באמון"?