מלחמת הדפדפנים: נתח השוק של אקספלורר בשפל חדש

לראשונה הדפדפן הוותיק של מיקרוסופט, אינטרנט אקספלורר, תופס פחות מ-50% מנתח שוק הדפדפנים ■ לעומתו, כרום של גוגל וספארי של אפל נמצאים במגמת עלייה

מיקרוסופט יכולה להיות מרוצה מלא מעט מוצרים חדשים שהיא מתכוונת לשחרר בשנה הקרובה, בהם מערכת ההפעלה Windows 8 שתיהיה מותאמת למכשירים ניידים, עדכוני גרסה למערכת ההפעלה הסלולרית שלה, Windows Phone, וכמובן סדרת סמארטפונים חדשה וראשונה בייצור של נוקיה. אך יש מוצר אחר שבו מיקרוסופט מתקשה מאוד לחדש בשנים האחרונות, הדפדפן הוותיק שלה, "אינטרנט אקספלורר".

על אף גרסאות מעודכנות של דפדפן האקספלורר, מיקרוסופט ממשיכה בשנים האחרונות לאבד באופן עקבי את אחיזתה בשוק הדפדפנים.

ביממה האחרונה פורסם במספר אתרים המתמחים במדידת נתחי שוק טכנולוגיים כי לראשונה ירד נתח השוק של האקספלורר בזירת הדפדפנים ברשת אל מתחת ל-50%. על פי המדידה של האתר NetMarketShare, נכון לחודש אוקטובר האחרון עומד נתח השוק של אקספלורר על 49.58% מסך שוק הדפדפנים ברשת. מאז אוקטובר 2010, נתח השוק של אספלורר ירד בכמעט 10%, אז הוא תפס 57.09% מנתח השוק.

קרדיט תמונה: NetMarketShare.com

NetMarketShare
 NetMarketShare

קרדיט תמונה: NetMarketShare.com

לעומתו, הדפדפן שרק ממשיך לצמוח הוא זה של גוגל, כרום, שמחזיק כעת ב-16.59% מנתח שוק הדפדפנים ברשת. אומנם, כרום עדיין רחוק מאוד מהשליטה הכמעט מוחלטת של אקספלורר, אך בניגוד לדפדפן של מיקרוסופט, כרום נמצא במגמת צמיחה מתמדת, כשבאוקטובר 2010 עמד נתח השוק שלו על 9.99%.

דפדפן נוסף שממשיך לצמוח, אם כי בקצב איטי הרבה יותר, הוא הספארי של אפל שכעת תופס 8.54% מהדפדפנים ברשת. חשוב להדגיש כי המספרים הללו מייצגים גם גלישה באמצעות דפדפנים ממכשירים ניידים, כגון סמארטפונים וטאבלטים, שבהם ניתן לגלוש במגוון רחב של דפדפנים למעט הדפדפן של מיקרוסופט, שלא זמין לפלטפורמות הללו.

אם מתייחסים לנתונים של NetMarketShare המודדים את נתח שוק הדפדפנים במחשבים אישיים בלבד, לאקספלורר נתח שוק של 53%, לפיירפוקס נתח שוק של 23%, לכרום 18% ולספארי של אפל 5.43% בלבד. ניתן לראות כיצד משפיעים מכשירי האייפון והאייפד של אפל בגלישה באינטרנט באמצעות הדפדפן של החברה, כאשר הנוכחות של הדפדפן שלה יורדת בכ-3% אם מוציאים את המכשירים הניידים שלה מהמשוואה.

גם האתר StatCounter מודד, בין היתר, את נתח השוק של הדפדפנים ברשת, אך אצלו המצב של אקספלורר הרבה יותר גרוע. על פי הנתונים שמציג האתר, לדפדפן של מיקרוסופט נתח שוק של 40.18%, כאשר פיירפוקס וכרום מתחרים על המקום השני, 26.39% ו-25% בהתאמה.