ברוכים הבאים לבורסה: גרופון תצא להנפקה ביום שישי

ענקית הדילים והקופונים היומיים תיסחר החל מיום שישי הקרוב בנאסד"ק תחת הסימול GRPN ■ מצפה לגייס כ-540 מיליון דולר בהערכת שווי של כ-11.4 מיליארד דולר

עוד סטארט-אפ מבטיח מגיע לרגע המיוחל: 3 שנים בלבד מאז שהוקמה, ביום שישי תהפוך גרופון לחברה ציבורית. קארה סווישר, מהבלוג הטכנולוגי AllThingsD, דיווחה אמש (ד') כי חברת הדילים היומיים מתכננת את ההנפקה שלה בנאסד"ק מחר (ו'), במטרה לגייס כ-540 מיליון דולר בהערכת שווי של כ-11.4 מיליארד דולר, כאשר היום צפויה החברה לפרסם את תמחור ההנפקה.

על פי מסמכי ההנפקה הרשמיים של גרופון, מחיר מניה אחת ינוע בין 16 ל-18 דולר, אך מיד לאחר היוודע דבר ההנפקה הצפויה דיווח אתר האינטרנט של רויטרס כי על פי מידע ממספר משקיעים, גרופון צפויה לתמחר את מניותיה בדולר או שניים יותר מהמחיר הרשמי, מה שיעניק לחברה שווי של למעלה מ-12 מיליארד דולר.

כזכור, ההנפקה המקורית של גרופון הייתה אמורה להתבצע כבר לפני מספר חודשים, אך המהלך נכשל בעקבות חשדות שהעלתה רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC) לתשקיף רווחים מופרז של גרופון במטרה לגייס יותר כסף. בנוסף, בשנה האחרונה עלתה החברה הצעירה לכותרות בעקבות דיווחים על כך שבכירי החברה מעלו בכספים שגויסו ומדוחות כספיים שהראו יותר הפסדים מרווחים.

גרופון נוסדה בשנת 2008 על ידי המנכ"ל הנוכחי שלה, אנדרו מייסון, ומאז מעניקה החברה דילים וקופונים להנחות על מוצרים רבים בלמעלה מ-560 ערים ברחבי העולם, בין היתר בארה"ב, אירופה, יפן ואמריקה הלטינית. בסוף השנה שעברה דחתה החברה הצעת רכישה מפתה ביותר מענקית האינטרנט גוגל, שהציעה עבורה סכום של כ-6 מיליארד דולר, כאשר חצי שנה לפני כן נאמד שוויה של גרופון בכ-1.3 מיליארד דולר "בלבד".

לגרופון יש כיום כ-142 מיליון מנויים מסביב לעולם, והיא מעסיקה כ-10,000 עובדים - רובם אנשי מכירות שפרושים ברחבי הערים ומנסים לגייס עסקים מקומיים להציע דילים למנויים שלה. יחד עם זאת, אנליסטים רבים מזהירים את הציבור ואת קהל המשקיעים מלזנק על מניותיה של גרופון מכיוון שלטענתם, לחברה אין מודל עסקי מוכח והרווחים שלה לא מצדיקים את השווי העצום שלה.