המבצע עבר בשלום: צה"ל השתלט על ספינות המשט לעזה

(עדכון) - הלוחמים יצרו קשר עם שתי הספינות במרחק של כ-80 ק"מ מעזה וקראו להן לעצור. ■ראשי המשט השיבו: "היעד הסופי של ההפלגה הוא נמל עזה", המשיכו בנתיב המתוכנן - ונבלמו

"משט החופש" לרצועה נבלם: דובר צה"ל הודיע אחר הצהריים (ו') כי "לוחמי חיל-הים עלו על כלי השיט אשר עשו דרכם לעבר חופי עזה, בניסיון להפר את הסגר הימי אשר הוטל בהתאם לדין הבינלאומי. העלייה על כלי השיט התבצעה בהתאם להחלטת הדרג המדיני ולאחר שמוצו כל הפניות להימנע מלהגיע לחופי עזה, ללא הועיל. משהבהירו הפעילים כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיענות להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט, כאמור, להשתלט על הספינות ולהובילן לנמל אשדוד".

עוד נמסר מצה"ל, כי "הכוח פעל על פי התכנון ונקט כל פעולה נדרשת כדי להבטיח את שלומם של החיילים והפעילים על כלי השיט. עם הגעת הספינה לנמל אשדוד, יועברו הפעילים לטיפול גורמי המשטרה ורשות ההגירה במשרד הפנים".

בניסיון אחרון למנוע את ההשתלטות, קרא קצין צה"ל לפעילי "משט החופש" ברשת הקשר: "ספינת תחריר, כאן חיל הים הישראלי. אזור עזה והחוף שלה אסורים לתנועה ימית, כחלק מהסגר שהוטל על רצועת עזה מטעמי ביטחון. הניסיון שלכם להיכנס לרצועת עזה דרך הים מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. אנו מזכירים לכם כי ניתן להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך היבשה. אתם מוזמנים להיכנס לנמל אשדוד ולהעביר את הציוד דרך מעברי הגבול המוכרים".

אחר כך שוחחו הלוחמים עם רב-החובל של הספינה - ושאלו אותו: "מהו היעד שלכם?". הוא השיב: "אנחנו מפליגים לעזה". הלוחמים בדקו, "מהו נמל המקור שלכם?" - ונענו בתשובה: "טורקיה". כמו כן, נשאלו: "מה מכיל המטען שלכם?" ובספינה השיבו: "אין לנו מטען. על הסיפון נמצאים 20 נוסעים". רב-החובל חתם את דבריו בכך שאמר לצד הישראלי: "המצור שהטלתם על עזה אינו חוקי".

גם הפעם לא נזקקו לוחמי שייטת 13 להשתמש בכוח כדי להשתלט על ההגאים של הספינה, והמבצע עבר בשלום וללא נפגעים. לאחר ההשתלטות על הספינה הובילו החיילים את הספינות לנמל אשדוד, כאשר הציוד שנמצא על הספינות יועבר לעזה דרך אחד ממעברי היבשה. עדיין לא ברור מה יעלה בגורלם של 27 הפעילים הלוקחים חלק במשט.

אתמול הזהירה מחלקת המדינה האמריקנית את אזרחי ארה"ב הלוקחים חלק במשט לעזה, לבל ינסו לפרוץ את הסגר הימי שהטילה ישראל על הרצועה. לדבריהם, פעולה שכזו משמעה הפרת החוק האמריקני והישראל.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ויקטוריה נולנד הדגישה אתמול את האזהרה שיצאה מהמחלקה, לפיה על האזרחים האמריקנים להימנע מהשתתפות בפעולה מסוג זה. "אזרחים אמריקנים שיעבירו או ינסו להעביר סיוע כלשהו לחמאס יהיו חשופים לדין פלילי בישראל", אמרה נולנד והוסיפה כי ארה"ב הבטיחה כי טורקיה לא תשלח את ספינות חיל הים שלה כדי ללוות את המשט.