בכיר בפנטגון: "ישראל עלולה לתקוף באיראן בלי ידיעתנו"

את הדברים אמר קצין בכיר בפנטגון לכתבת של ה-CNN ■ בארה"ב מטילים ספק בכך שישראל תודיע להם לפני תקיפה אפשרית של איראן

בארה"ב הולך וגובר החשש שישראל נערכת להתקפה על מתקנים גרעיניים באיראן. כך אמר קצין בכיר בצבא ארה"ב לכתבת הפנטגון של ה-CNN, ברברה סטאר. הדברים מתפרסמים בבלוג של הכתבת, באתר של הרשת.

הקצין הבכיר, וקצין נוסף, המודע להתנהלות המערכת הביטחונית האמריקנית מול ישראל, אמרו לכתבת, כי צבא ארה"ב וקהיליית המודיעין האמריקנית הגבירו את "עירנותן" לגבי מה שמתרחש בישראל ובאיראן.

בתשובה לשאלה האם הפנטגון מודאג מאפשרות של התקפה ישראלית אמר הקצין הבכיר: "בהחלט". שני הקצינים ביקשו להשאר בעילום שם בגלל הרגישות הקיצונית של הנושא.

הן פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שאיראן כלולה בתחום אחריותו, והן פיקוד אירופה של הצבא, שמכסה גם את ישראל, מקיימים מעקב "בדריכות הולכת וגוברת" אחרי תנועות צבאיות פוטנציאליות בישראל ובאיראן, נאמר בדיווח של CNN. לוויינים אמריקניים הם מכשיר מרכזי באיסוף מידע מודיעיני בשתי המדינות, אם כי הקצין לא ציין באיזה אמצעי עושה ארה"ב שימוש בימים אלה.

בהתייחסו למעקב המוגבר של ארה"ב אחרי תנועות צה"ל, כמו גם אחרי תנועות צבאיות באיראן, אמר הקצין הבכיר, כי בעבר חשו גורמים רשמיים אמריקניים שהם יכולים לסמוך על הבטחות של ישראל שהיא תודיע לארה"ב מראש על כוונתה לתקוף מטרות באיראן. "עתה, ההבטחות האלה שוב אינן נשמעות כחצובות בסלע", אמר הקצין.

לפי הערכות של האמריקנים, תקיפה ישראלית באיראן תתבצע באמצעות מטוסי קרב וטילי "יריחו". השימוש במטוסים טומן בחובו את הסיכונים הרבים ביותר, מפני שהטייסים הישראליים יצטרכו לעבור במרחב האווירי של מדינה שלישית, וקרוב לוודאי שהם ייאלצו לתדלק את מטוסיהם באוויר, פעילות שעלולה להיקלט במערכות המכ"ם של מדינות האזור.

נוסף לכך, מערכות ההגנה האווירית של איראן הן "ממדרגה ראשונה", לדברי הקצין הבכיר, והן מהוות איום הן למטוסים והן לטילים ישראליים. שימוש במל"טים אינו בא בחשבון מפני שטווח הפעולה המרבי שלהם אינו מגיע לאיראן, והם אינם נושאים מספיק פצצות כדי להשמיד מתקנים גרעיניים תת-קרקעייים.

קצין בכיר אחר בצבא ארה"ב אמר ל-CNN, שאיראן היא עתה האיום הגדול ביותר על ארה"ב במזה"ת. לדברי גורמים צבאיים, החששות שאיראן תפגע באינטרסים האמריקניים באזור גברו בגלל כמה סיבות, נוסף לשאיפות הגרעיניות של איראן: הקשר האיראני לחסל את שגריר סעודיה בארה"ב באמצעות סוחרי סמים במקסיקו, שנחשף באחרונה; משלוחי נשק מאיראן לעיראק; והתמיכה הנמשכת של איראן בחיזבאללה.

הקצין הזכיר את החששות שמטרידים את צבא ארה"ב זה מכבר לגבי הסיכונים שצפויים לחיילים אמריקנים, הן אלה שעדיין נמצאים בעיראק והן אלה שמוצבים על ספינות אמריקניות ברחבי המפרץ הפרסי, מהתלקחות בין ישראל לאיראן. הוא הדגיש, שלארה"ב אין עתה שום כוונה להלום באיראן.