פקקי ענק בכבישים מחר? כל התחבורה הציבורית תושבת

השביתה הצפויה במשק מחר, אם תצא לפועל, צפויה ליצור אנדרלמוסיה של ממש בכל הנוגע לתחבורה הציבורית ■ הבעיה חמורה במיוחד בגוש דן - שכן רובם המכריע של הנהגים בדן שכירים החברים בהסתדרות

השביתה הצפויה במשק מחר (ב'), אם תצא לפועל, צפויה ליצור אנדרלמוסיה של ממש בכל הנוגע לתחבורה הציבורית - לא זו בלבד שבשלב זה לא ידוע מה היקף השביתה וכיצד תבוא לידי ביטוי בענף, היא תקיף את מרבית הגופים הדומיננטיים כך שהיכולת של עשרות אחוזים מהאוכלוסייה העושה שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית כדי להגיע לעבודה מוטלת בספק.

רכבת ישראל כבר אוזכרה כמי שתיכלל בשביתה, וההערכות הן כי תנועת הרכבות תושבת לחלוטין. מי שטרם אוזכרה ברשימות ההסתדרות היא סיטי פס, מפעילת הרכבת הקלה בירושלים. מכאן, שתנועתה לא צפויה להיפגע - למעט עומסים הנובעים משיבושים בפעילות האוטובוסים של אגד, המפעילה בבירה.

בסיטי פס מבקשים להזכיר בהקשר זה שכיום מופעלות 14 רכבות מתוך 21, כך שייתכן ותדירות הרכבות תתוגבר, לפחות בשעות השיא. והיה וההסתדרות תחליט לכלול את הרכבת הקלה בשביתה, המצב עשוי להשתנות בתכלית - שכן למעלה ממחצית מנהגיה של סיטי פס מאוגדים בהסתדרות.

בקרב חברות האוטובוסים הוותיקות אגד ודן הפגיעה צפויה להיות מהותית יותר, ולא רק בגלל שהשתיים חולשות על כשני שלישים מהתחבורה הציבורית. לא מעט נהגי אוטובוס בשתי החברות נמנים עם המגזר הערבי וייעדרו גם ככה מהעבודה מחר בשל חג הקורבן. עם זאת, חשוב להזכיר כי השביתה נוגעת אך ורק לנהגים השכירים בקרב שתי החברות. באגד, כדי לסבר את האוזן, הם מהווים מחצית מהנהגים. בדן שיעורם אף גבוה יותר (מתוכם כמאה נמנים עם המגזר הערבי).

מדובר אגד נמסר כי בכוונתם לערוך גיוס חירום של כל עובדי החברה בעלי רישיון נהיגה מתאים, כולל עובדי המנהלה והמשק, "אבל למרות הגיוס אנחנו צופים כי בשעות הגודש (06:00-09:00, 15:00-18:00, א"ו) תהיה הפרעה בתנועה".

בדן צפויה פגיעה אקוטית - 1,600 מתוך 1,800 נהגי החברה הינם שכירים. "בחטיבת התנועה אוספים כעת את הנתונים", מסר דובר דן. "גייסנו נהגים לקראת החג בלי קשר לשביתה, ובמצבים כאלה אנחנו מגייסים את כל מי שיכול להחזיק בהגה - כולל גמלאי דן וחברי הנהלה". עם זאת, ההערכה היא כי יכולת הגיוס של דן מוגבלת לכמה מאות בודדות של נהגים נוספים.

יצוין כי אגד או דן לא דיווחו על היערכות למסירת השיבושים לציבור (באמצעות אתר האינטרנט או המוקד הטלפוני, למשל), למרות שניתן להניח כי היערכות תכלול תעדוף קווים ואזורים שניתן לפרסם אותם מבעוד מועד.

המצב נוח יותר בקרב המפעילות הקטנות יותר, שנהגיהן אינם מאוגדים בהסתדרות. במטרופולין ובמטרודן לא צפויה פגיעה; כך גם בסופרבוס, עם כי החברה נערכת לתגבור אפשרי של הקו מבית שמש לתל-אביב במקרה של השבתת הרכבת. מקווים, ששיעור ניכר מנהגיה ערבים, נמסר כי החברה אינה שובתת אך לא יעלה בידה לסייע לתגבר קווים המופעלים בידי מפעילות אחרות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי מרבית התחבורה הציבורית תפעל כסדרה וצפויים שינויים מינוריים.