מסתמן: כיל תקים חברה שתנהל את עבודות קציר המלח

זאת על אף שהמו"מ בין המדינה לבין קבוצת כימיקלים לישראל על מימון התוכנית להצלת ים המלח טרם הסתיים

המו"מ בין המדינה לבין קבוצת כימיקלים לישראל (כיל) על מימון התוכנית להצלת ים המלח טרם הסתיים, אך בקבוצה נערכים ליום שאחרי, ובוחנים הקמת חברה שתנהל את העבודות.

עניין הקמתה של חברה בת לצורך הקציר נבחן בימים אלה, עתידה לבנות את התשתית שתאפשר את מלאכת הקציר: היא תרכוש את הדוברות שיגרדו את המלח, תבנה את המסוע שעל גבו המלח יפונה לחלקו הצפוני של ים המלח, וכך תפעיל גם את הדוברות שיפעלו לשיקוע המלח באגן הצפוני.

בעבר אמרו בכיל כי מדובר בפרויקט הנדסי חסר תקדים, שלא נעשה בעבר גם במדינות אחרות.

שום דבר לא נסגר

במקרה שיוחלט על הקמת חברה שתנהל את העבודות, עתיד להתמנות לה מנכ"ל, ששמו טרם נחשף אך הוא הוגדר בידי גורמים המקורבים לכיל כ"גורם בעל שיעור קומה שיידע לנהל את הפעולות ההנדסיות המורכבות".

עם זאת, לטענת הגורמים, "שום דבר לא נסגר עדיין, וטרם הבשיל לרמה של תוכנית מסודרת שתובא לאישור הדירקטוריון של כיל. התוכנית הזאת טובה, כמו שיש עוד מספר תוכניות ורעיונות שעל בסיסם אפשר לנהל את קציר המלח, שהולך להיות משימה מטורפת בסדרי הגודל שלה".

בין משרד האוצר לבין מפעלי ים המלח וקבוצת כיל יש ויכוח ממושך על אחוז המימון של העבודות, שעלותן נאמדת ב-4 מיליארד שקל על פני 20 שנה.

עם זאת, בשבועות האחרונים חלה התקדמות משמעותית במו"מ בין הצדדים, על רקע הסכמות לפיהן כיל ומי"ה יישאו במימון של יותר מ-70% מעלות קציר המלח.

כיל ומי"ה דורשים שבתמורה להסכמות על מימון רוב הקציר, היא תקל עליהן במהלכים להרחבת הפעילות התעשייתית בים המלח, כמו מתן אישורים להקמת תעלה חדשה שתזרים מים לבריכה התעשייתית מצפון ים המלח, תוך חציית ערוץ נחל צאלים.

על-פי הערכות של גורמים המקורבים למו"מ, אפשר שהצדדים יגיעו לידי סיכום כבר בתוך שבועות אחדים.