לנדאו: "אין מנוס ממתקן יבשתי לקליטת הגז מתמר"

שר התשתיות בוועידת האנרגיה והסביבה של החברה להגנת הטבע על הקמת מתקן יבשתי דרומית לחיפה: "זה המחיר שאנחנו משלמים"

"אין מנוס מהקמת מתקני תשתית ביבשה" - כך אמר היום (ב') שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו בפתיחת ועידת האנרגיה והסביבה של החברה להגנת הטבע, בהתייחסו למתקן לקליטת הגז מ"תמר". לנדאו הוסיף כי "מדובר בתהליך המחייב קבלת החלטות שהן לא תמיד פופולריות. אין עצמאות אנרגטית בלי מתקני תשתית - זה המחיר שאנחנו משלמים".

בשנה שעברה נכשל משרד התשתיות בניסיונו להביא לאישור תכנית מיתאר ארצית להקמת מתקן קבלה באזור חוף דור. לנדאו שהתייחס לכך אמר כי בעקבות ההחלטה נאלץ משרד התשתיות לקבל החלטה "בלתי הגיונית בעליל".

הקמת מתקן גז ביבשה או בים - יתרונות וחסרונות

תכנית הקמת המתקן נדחתה במועצה הארצית לתכנון ובנייה ברוב של 11 מול 9 לאחר שנציג המשרד להגנת הסביבה שחר סולר "ערק" והצביע עם נציגי הרשויות המקומיות והארגונים הסביבתיים.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר בכנס כי למרות שאותה החלטה עלתה למדינה כ-150 מיליון דולר הוא שלם עם הצבעת נציג משרדו.

"אני מאד גאה שמשרד הגנת הסביבה הצביע נגד. אפשר לומר שהקול שלנו הכריע", אמר ארדן. "כשנותנים ליזם לתכנן תוכנית מתאר ארצית בנושא שהוא אולי בעל החשיבות הכי גדולה לכלכלת ישראל ובמקום שהמדינה תכריע...ואני יודע שעדיף שלא יהיו מתקנים לקליטת גז - אז מי שצריך לקבוע את ההירארכייה זו המדינה ולא היזם. אני מקווה שכעת כשנבחנות כל האופציות כולל מתקן ימי גם נקבל גז כמה שיותר מהר וגם הפגיעה הסביבתית והנופית תהיה מזערית".

נאומו של השר ארדן הופרע על-ידי מפגינים שמחו על התכניות להקמת תחנת כח בקריות.

"לא צריך לסבסד את האנרגיה המתחדשת בטווח הארוך", הוסיף יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה פרופ' יוג'ין קנדל. "זה לא אומר שלא צריך לסבסד את התעשייה בשלב הינוקא, אבל בטווח הארוך אין שום לסבסד את האנרגיה מעל לגריד פריטי (מחיר כלכלי). מתחת לגריד פריטי אנחנו צריכים לקנות כל אנרגיה מתחדשת שהיזמים מוכנים לספק ולכן אני לא סבור שאנחנו צריכים להסתפק ב-10% או 20%".

קנדל ציין כי באירופה בוזבזו משאבים רבים בקידום אנרגיות מתחדשות. לדבריו, "בגרמניה השקיעו 75 מיליארד דולר בסבסוד אבל היום מבינים שהם די בזבזו את הכסף. הם השקיעו אלף דולר בהפחתת טון פליטות אני לא אומר שלא צריך להשקיע 40 או 50 דולר בהפחתה, אבל בטח לא 1,000".