"ההצעה להגדיל פיצויי הוצאת דיבה - אסון לשוק העיתונות"

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין: "ההצעה תגרום לסגירתם של כלי תקשורת קטנים אך חשובים לשיח הציבורי ותסרס את היכולת של כלי תקשורת אחרים למלא את תפקידם החשוב בדמוקרטיה"

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, יוצא נגד הצעת החוק המגדילה את פיצויים בגין הוצאת דיבה, שצפויה לעלות הערב (ב') להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

"חופש הביטוי עומד בפני מתקפה חוקתית שבאה מתוך הכנסת. היוזמה להגדלת פיצויים ללא הוכחת נזק על הוצאת דיבה, בשיעור של פי שבעה ואף יותר, פוגעת אנושות בחופש הדיבור ועלולה להמיט אסון על שוק העיתונות", אומר ריבלין, "היא תגרום לסגירתם של כלי תקשורת קטנים אך חשובים מאין כמותם לשיח הציבורי בישראל; ותסרס את היכולת של האחרים למלא את תפקידם החשוב בדמוקרטיה".

בנאום שנשא אמש (א') בכנס ליובל ה-80 של לשכת רואי החשבון, טען ריבלין כי "בעשור האחרון מנצלת התקשורת את קדושת חופש הביטוי לחופש ביזוי ושיסוי. אחת התוצאות היא הצעת החוק הזו. התקשורת הרוויחה את היוזמה הזו ביושר, אבל הצעת חוק זאת איננה מידתית. היה ניתן להסתפק בהכפלת הסכום הקבוע בחוק - 100,000שקל במקום 50,000 שקל. הגדלת הפיצויים בשיעור של פי שבעה או פי עשרה נועדה להרתיע את העיתונות ולהזהיר: אין לכם חופש ביטוי".

לדבריו, "היוזמה הזו פוגעת אנושות בחופש הדיבור ושופכת את התינוק עם המים. היא שופכת את חופש הביטוי עם המטרה הלגיטימית של הרתעת התקשורת מלהוציא דיבתו של אדם שלא בצדק".

יו"ר הכנסת אמר עוד כי "חופש הביטוי והעיתונות הכרחי לקיומה של חברה דמוקרטית. ללא חופש עיתונות האזרח שרוי באפילה, ויכולת קבלת ההחלטות שלו נפגעת באורח קריטי. ללא מידע כלכלי עדכני וביקורתי המשקיע הקטן והציבור חשופים לסיכונים בלתי נודעים. בהיעדר ביקורת כלכלית או אזרחית השחיתות פושה ומכלה כל חלקה טובה".

לדברי ריבלין, "התוצאה של הגבלת חופש העיתונות תזיק בסופו של דבר למערכת השלטונית, מכיוון שהיא תמנע מאתנו לנהל ממערכת ממשלתית יעילה".

בסיום דבריו קרא יו"ר הכנסת לרואי החשבון "למצוא את מקומם בעמידה על משמר הביקורת הציבורית אל מול בעלי ההון וגם אל מול השלטון; הכלכלה העולמית סובלת עד עכשיו בשל שערוריות פיננסיות. רואה החשבון הוא נציגו של הציבור, כלב השמירה של הכלכלה הישראלית. האזרח הפשוט מאמין לרואה החשבון סומך על מקצועיותו ועל חוש הביקורת שלו. דרוש אומץ מרואי החשבון לחשוף את התעתועים, להתנגד להם ולהגן על הציבור מפני הונאה אפשרית וקריסה כלכלית".