הטוטו התקפל: יפרסם במשחקי מכבי ת"א כדורסל ב-1.05 מ' ש'

אחרי שהפסיק בתום עונה אחת בלבד את ההסכם התלת-שנתי עם הקבוצה, הטוטו החליט לחדש את ההתקשרות עם מכבי וקיבל אזורי פרסום נרחבים בהיכל נוקיה

מי שצפה במשחק היורוליג של מכבי תל-אביב ביום חמישי האחרון יכול היה להבחין בפרסום מאסיבי של הטוטו בהיכל נוקיה. הפרסום כלל את עיגול האמצע היוקרתי (הנחשב למקום האטרקטיבי ביותר לפרסום) ובנוסף פרסום על גבי ה"לדים" האלקטרוניים שבצדי המגרש.

העובדה שהטוטו מפרסם במשחקים של קבוצה פרטית נוגדת את ההחלטה האסטרטגית עליה הצהיר צחי פישביין, יו"ר הטוטו, עם כניסתו לתפקיד לפני כשנתיים. כחלק מאותה החלטה אף הופסק על-ידי הטוטו באופן חד-צדדי ההסכם התלת-שנתי שנחתם עם מכבי תל-אביב ב-2009 בתום עונה אחת בלבד.

כעת מתברר כי הטוטו החליט לחזור ולקיים את ההסכם עד תומו, תוך שהוא משלם למכבי תל-אביב סכומי-עתק עבור הפרסום - 1.05 מיליון שקל לכל אחת משתי עונות המשחקים הבאות, בין היתר אחרי שמכבי תל-אביב איימה לגרור את הטוטו לבית המשפט ולתבוע את הארגון על הפרת הסכם.

בטוטו טוענים כי ההחלטה לחזור להסכם היתה מחוסר ברירה, ונעשתה גם מתוך הערכה כי מאבק משפטי מול מכבי תל-אביב הוא חסר סיכוי, לאור העובדה שהטוטו הפר את ההסכם.

בתמורה קיבל הטוטו חשיפה מוגברת בהשוואה להסכם המקורי - ההסכם כולל גם את משחקי הבית בליגה האדריאטית שנוספו העונה. בסך-הכול קיבל הטוטו חבילת פרסום שכוללת את פרסום בעיגול האמצע במשחקי היורוליג והאדריאטית, ובנוסף 2.5 דקות פרסום על הלדים האלקטרוניים הקרובים לפארקט ועוד 5 דקות פרסום על הלדים בחלק העליון של היכל נוקיה.

הטוטו גם קיבל אישור להשתמש בתמונות שחקני מכבי תל-אביב ובשם הקבוצה לצורך פרסום תוכנית הווינר.

הסכמי השיווק הגבוהים של הטוטו בספורט / צלם: יוסי כהן
 הסכמי השיווק הגבוהים של הטוטו בספורט / צלם: יוסי כהן

יו"ר הטוטו, צחי פישביין, אמר ל"גלובס" כי "יכולנו ללכת לבית המשפט, אבל בסופו של דבר לא היה יוצא לנו מזה כלום. לכן העדפנו לחזור להסכם ולנצל אותו לטובתנו על-ידי הוספה של מספר אלמנטים פרסומיים ובכך לקבל תמורה מלאה לערך הכלכלי שאנחנו משלמים".

הדרישה של הטוטו לקבל את עיגול האמצע כתנאי לחזרה להסכם אילצה את מכבי תל-אביב להוריד מאותו אזור מפרסם שכבר חתמה עימו - רשת ההמבורגרים מוזס.

גורם בכיר בענף השיווק מציין כי ההתעקשות של הטוטו לקבל את עיגול האמצע נעשתה בין היתר כחלק ממאבקי אגו בין הטוטו ללוטו, אחרי שהלוטו קיבל את כל שטח הפרסום בעיגולי האמצע בכל אולמות הכדורסל של ליגת העל, ובכלל זה היכל נוקיה במשחקי הליגה.

הסכמי השיווק המרכזיים עליהם חתם הטוטו בשנתיים האחרונות כוללים רק ליגות, היקר שבהם עם ההתאחדות לכדורגל, בשווי 80 מיליון שקל בשנה.