פאהן קנה: שפל היסטורי באופטימיות העסקית באירופה

סקר של הרשת הבינלאומית Grant Thornton חושף שפל חסר תקדים ברמת האופטימיות העסקית בעולם, שצנחה באחרונה מ-31% ל-3%

פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Israel Grant Thornton מפרסמת סקר של הרשת הבינלאומית Grant Thornton החושף שפל חסר תקדים ברמת האופטימיות העסקית בעולם. מהסקר עולה כי רמת האופטימיות של העסקים ברחבי העולם צנחה באחרונה מ- 31% ל- 3%.

באופן מבשר רעות, אי ודאות זו התפשטה גם לשווקים המתפתחים כמו סין והודו אשר אחוז האופטימיות שלהם ירד ב-29 נקודות האחוז. רמת האופטימיות של בעלי עסקים בשווקים המפותחים נפגעה באופן קשה במיוחד: בצפון אמריקה רמת האופטימיות ירדה מ-43% ל-3% בלבד ובאיחוד האירופאי בולטת במיוחד המגמה בקריסה מוחלטת של האופטימיות מרמה של 34% ל0% בלבד.

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת פאהן קנה ושות' Israel Grant Thornton מציין כי: "הנתונים הללו הם הגרועים ביותר שראינו משנת 2009, כאשר היינו בשיאו של המשבר הכלכלי העולמי. מה שמדאיג הוא שהדעות השליליות הללו לגבי הכלכלה פוגעות בציפיות העסקים לצמיחה. בעלי העסקים מדווחים שהם מרגישים שאין להם שליטה על תוצאות המהלכים. ישנה תפיסה שהניסיונות ליצור יציבות ולדרבן צמיחה פשוט לא עובדים. ההשקפה הכלכלית שהיה נראה כי היא משתפרת לפני 3 חודשים בלבד הוחלפה באי ודאות מוחלטת".

תחזיות העסקים לצמיחה מוגבלות בשל אי הודאות המתמשכת, בעיקר בשווקים הבוגרים בהם ממשלות וצרכנים מרסנים הוצאת כספים. באופן גלובלי ציפיות העסקים לתעסוקה, הכנסות ורווחים נפלו ב-11, 10 ו-9 נקודות האחוז, בהתאמה. בנוסף, מחסור בביקוש הוא החסם העיקרי לצמיחתם של עסקים בעולם, כך ציינו 32% מהנשאלים ברבעון האחרון. בבחינת האזורים הגאוגרפיים השונים, הירידה בביקוש צוינה לא רק באירופה וצפון אמריקה אלא גם בכלכלות ה- BRIC, דרום-מזרח אסיה ואסיה-פאסיפיק.

בלומנטל הוסיף: "לפני שנתיים היתה תחושה כי השווקים המתפתחים הם אלו שיהוו בסיס להתאוששות הגלובלית מהמשבר. כעת גם הם סובלים ממשבר באמון. הבעיות באירופה, אשר מהווה שוק יצוא גדול לשווקים המתפתחים, יחד עם הגידול בבעיות הכלכליות במדינותיהם, בעיקר עלייה באינפלציה, מעלה את השאלה: מי יהיה בפוזיציה להוביל את ההתאוששות הגלובלית מהמשבר הפעם?".

מהסקר עולה כי בחודשים האחרונים רמת האופטימיות של עסקים באירופה כולה צנחה מ- 37% ל- 2% בלבד. רמת האופטימיות נפגמה הן בשל הימשכותו של משבר החובות הריבוניים והן בשל חוסר ההתאמה בין יכולת הפירעון של מדינות צפון היבשת אל מול אי יכולת הפירעון של החלק הדרומי שלה. ברחבי האיחוד האירופאי רמת האופטימיות צנחה מ- 34% ל-0%, כאשר בכלכלות הגדולות ביותר באזור זה נרשמה הירידה הגדולה ביותר. רמת האופטימיות של עסקים באיטליה צנחה ב-66%, צרפת ב-63%, בריטניה ב-21%, גרמניה ב-19%, כל אלו פסימים יותר במידה ניכרת לגבי התחזיות הכלכליות במדינתם.