רק אוויל ישים כסף בקרן ההצלה

לכאורה יציבות, למעשה בלבול וחוסר כיוון. מצב כזה לא יכול להימשך זמן רב בשוק

העובדה שהעליות בשווקי המניות לא פסחו על אירופה מספקת הוכחה נוספת לניתוק השווקים הפיננסיים מהכלכלה ונתוניה.

מי שעקב אחר הסאגה המתמשכת של קרן החילוץ מבין היום היטב שמדובר בבלוף שאפילו מנהיגי הגוש לא מאמינים לו, שלא לדבר על מנהיגים אחרים. איך אתם מצפים שהסינים והברזילאים יסייעו לקרן החדשה לייצוב גוש האירו, כשראש הממשלה של יוון נאלץ להסביר לנשיא מדוע דרושה תמיכת הממשלה בתכניותיו.

כשמשחק הפוקר ששיחק עם האיחוד נמשך בדיוק 24 שעות מהרגע שהכריז על משאל עם ועד לרגע שביטלו. כשנשיא איטליה ברלוסקוני נוסע בבהילות לרוסיה על מנת לחפש תמיכה כלכלית ושר האוצר שלו מסביר לו בעדינות שעליו להתפטר מיד.

האמת היא שבמצב הנוכחי ועל סמך ההצעות שיש כרגע על שולחן האיחוד צריך להיות אוויל מושלם על מנת לשים אירו שחוק אחד על קרן ההצלה של גוש האירו שנראית מבטיחה פחות אפילו מקרן הצבי.

במצב כזה מה הפלא שתשואות אגרות החוב של ממשלת איטליה נוסקות השמיימה, ונסחרות כבר בתשואה בגובה המפחיד 6.6%. תשואה מעל 7% תעיד על פאניקה ומשמעותה חוסר אמון מוחלט של השווקים ביכולתה של איטליה להתמודד עם המשבר.

הניסיונות הנואשים וחוסר האונים של מנהיגי המדינות אליהן פנה הגוש לסיוע, מובנים לגמרי. סביר מאד היא שלא יקבלו כל החזר השקעה, אם אפשר לקרוא לכך השקעה. אולם אם לא ישקיעו, ייכנס כל העולם למערבולת ואף אחד לא יצא נקי. על כן נראה כי ההנשמה המלאכותית תימשך עוד זמן מה.

היום (ב') כבר נודע על פגישת המשך של ראשי מדינות ה-G-20 עוד לפני חג המולד.קשה שלא לתמוה איך ראשי המדינות מוכנים להניח לחבית חומר הנפץ להטלטל עוד חודש וחצי עד לפגישתם הבאה. זה אולי מעיד יותר מכל על חוסר האונים שלהם.

למי שעוד היה ספק ארה"ב הייתה ונשארה תקוות העולם. הנתונים עדיין לא מדהימים אולם הם פחות ופחות גרועים ונראה כי אם היה מדובר בארה"ב כאינדיקאטור בודד למצב הכלכלה העולמית אין ספק כי ניתן היה לנשום לרווחה.

אם אכן יגיעו הדמוקרטים והרפובליקאים להסכמה בדבר קיצוץ מסיבי של 3-4 טריליון דולר, אפשר יהיה לראות בכך צעד משמעותי בדרך להבראת הכלכלה החשובה בעולם. כרגע אין לכך כל השפעה היות והפוקוס הוא על אירופה כמובן אולם בהמשך, אם וכאשר יגבשו באירופה פתרונות סבירים שיחדשו את האמון בסיכויי הגוש לשרוד את המשבר החמור, אזי להתאוששות האמריקאית יהיה משקל מכריע שיתרום לחידוש הראלי בשווקים.

שימו לב כיצד ישראל צוללת לתוך אי הודאות כבר כמה חודשים. מדד המעוף נע סביב 1100. הדולר סביב שער 3.65 וסל המטבעות רושם שינויים מינוריים בלבד מאז אוגוסט.

לכאורה יציבות. למעשה בלבול, חוסר אונים ושוק שלא יכול למצוא כיוון. מצב כזה לא יימשך עוד זמן רב. גם בשוק המט"ח וגם בשוק ההון צפויה בקרוב פריצה משמעותית. לאיזה כיוון ? שאלה מצוינת. שבוע טוב.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.