מתמחה שמחה על בחינת הלשכה: "קיבלתי איומים בטלפון"

יניב לנקרי - ממארגני מאבק המתמחים נגד מבחן ההסמכה של לשכת עוה"ד בו נכשלו כ-40% מהנבחנים - קיבל אמש שיחת טלפון בה נאמר לו: "רד מהמחאה עכשיו, אחרת לא יהיה לך טוב"

מחאת המתמחים עולה מדרגה: יניב לנקרי, ממארגני מאבק המתמחים כנגד מבחן ההסמכה של לשכת עורכי הדין, קיבל אמש (א') שיחת טלפון מאיימת בה נאמר לו: "רד מהמחאה הזו עכשיו - אחרת לא יהיה לך טוב". שיחת האיום התקבלה לטלפון הנייד של לנקרי בסמוך לחצות, ממספר חסוי.

בשיחה עם "גלובס" היום (ב') סיפר לנקרי כי בימים האחרונים הוא מקבל איומים שונים ואזהרות כי יחדל מהמאבק כנגד מבחני הלשכה, אך הוא אינו סבור כי מדובר בגורמים "רשמיים" מטעם לשכת עורכי הדין.

לדבריו, "אנחנו, מובילי מאבק המתמחים, מקבלים גם תגובות שליליות על המאבק. אני מקבל המון טלפונים, וחלקם מאוד לא נעימים. הטלפון שלי ושל עוד כמה פעילים מפורסם בדף האינטרנט שלי, אז יכול להיות שאני חשוף יותר לביקורת".

לנקרי מוסיף כי יש לו חשד סביר בנוגע לזהות המאיים בשיחה אמש, ככל הנראה אחד המתמחים שאינו שותף למאבק, ולכן הוא גם אינו מרגיש מאוים באמת. בנסיבות אלה בחר לנקרי שלא להגיש תלונה למשטרה על האירוע.

40% נכשלו

ביום חמישי האחרון נערכה בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, מועד נובמבר 2011. הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים, ועל מנת לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

מנתוני מדגם ראשוני שערכה חברת "מחשבות", שנערך בקרב הנבחנים ביום חמישי האחרון, כ-40% מהמתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין בשבוע שעבר - נכשלו. הציון הממוצע עומד על 64, שהנו ציון נכשל בבחינה. מדובר בשיעור הכישלון הגבוה ביותר בשנים האחרונות.

בתום הבחינה טענו רבים מהנבחנים כי השאלות בבחינה נוסחו באופן בעייתי, היו שאלות על עניינים חריגים במיוחד, ולשאלות שונות כלל לא הייתה תשובה.

גם הפורומים המשפטיים השונים ו"המיילים האדומים" של כלי התקשורת הוצפו בתלונות על המבחן, שהוגדר כ"ביזיון", "חרפה" ו"חוסר הגינות".

פגישה ראשונה

על הרקע הזה נולדה מחאת המתמחים, שלנקרי הוא אחד ממוביליה. מחר (ג') בשעה 11:00 יקיים הצוות המארגן את המחאה - המורכב ממתמחים שניגשו לבחינה במועד נובמבר 2011 וכן מתמחים שמתכוונים לגשת לבחינה הבאה במועד מאי 2012 - פגישה ראשונה בפארק קרני בתל-אביב, כדי להתוות את דרך המאבק.

לדברי לנקרי, מאות מתמחים כבר אישרו את השתתפותם בפגישה מחר, בטלפון ובאמצעות אתר הפייסבוק שהוקם לצורך המחאה. לדבריו, "לא מדובר בהפגנה, אלא בפגישה לצורך תכנון המשך צעדי המאבק".

לראשונה, מסבירים מובילי המחאה, מתמחים שעדיין לא ניגשו לבחינה מתכוונים להגיד "לא נלך כצאן לטבח". לדבריהם, אין כל טעם לגשת לבחינה שאתה יודע מלכתחילה שרבים הסיכויים שתוכשל בה.

מובילי המחאה מסבירים כי מדובר בתעשייה כלכלית שצריך להסדיר אותה. הנבחנים משלמים מאות שקלים כדי להיבחן (תשלום ללשכה); קורסי ההכנה עולים אלפי שקלים; ועורכי דין שמגישים השגות על השאלות הבעייתיות משלמים על כך מאות שקלים. "כלומר, כל נכשל שווה עוד הרבה כסף למנגנון", אומר המתמחים שהצטרף למחאה.

לדבריו, הנזקים לציבור המתמחים עצומים: "צריך לזכור שבחודשיים שבהם לומדים לבחינה אי-אפשר לעבוד, ולפני שנתיים המדינה גם מנעה מאתנו לקבל דמי אבטלה. כלומר, מדובר באוכלוסייה שמוצאים אותה בתקופה הכי קשה שלה מבחינה כלכלית, אחרי ההתמחות, אחרי הלימודים, רגע לפני שאנו אמורים לממש את ההבטחה ולצאת לעולם העבודה".

באמצעות המחאה מבקשים נציגי המתמחים להשיג שתי מטרות: שינוי שיטת הבחינה מן היסוד וטיפול בשאלון האחרון, שלטעמם נועד להכשיל מתמחים.

אחד ממובילי המחאה מסביר: "במישור האסטרטגי - צריך לשנות את השיטה ולהביא לבחינה אשר תשקף כושר ביצוע, רמת ידע ויכולת אישית. לשם כך מצטרפים למאבק נבחני מאי 2012.

"במישור הקונקרטי - לאור רמת הקושי החריגה של הבחינה, יש להביא להורדת הציון הדרוש לצורך מעבר ולפסול שאלות פינתיות, אזוטריות ומכשילות".

בנוסף, נציגי המתמחים מעוניינים להיכנס לישיבתה הבאה של הוועדה הבוחנת ביום חמישי, על מנת להשמיע בפניה את טענותיהם. "מדובר בגוף מנותק שאין לנו כל קשר אתו, למרות שהיכולת שלו להשפיע על חיינו ועל חייהם של אלפי אחרים הוא עצום", אומר המתמחה, ממארגני המחאה.

כמו כן, בימים הקרובים מתוכננת פנייה לשר המשפטים, לוועדת חוק חוקה ומשפט ולחברי כנסת, במטרה להשיג דיון ציבורי לשינוי השיטה והסדרת העיסוק בחקיקה.