ועדת הכלכלה: ערוץ 10 יחזיר חובות תוך חודשיים - או שייסגר

(עדכון) - שאמה: "מאחורי ערוץ 10 עומדים בעלי הון ולא פושטי רגל" ■ פרץ: "זו פעם ראשונה שעיתונאי אחד - דרוקר - שווה 80 מיליון שקל" ■ בכירי הערוץ טענו אתמול: לשכת רה"מ העבירה מסר כי פיטורי דרוקר, קרא ופרי יסייעו לדחיית חובות הערוץ ■ קדימה: לקיים הצבעה חוזרת

יום קשה לערוץ 10: ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה היום (ג') ברוב של 8 מול 5 את ההצעה לדחות את פירעון החובות של ערוץ 10 למדינה, חובות שאותם הוא אמור להחזיר עד סוף השנה.

בדיון סוער ואמוציונלי בוועדה, שבמהלכו הוצא ח"כ דב חנין לאחר שהוזהר 3 פעמים בגין התפרצויותיו, פנה מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי לחברי הוועדה ואמר להם: "איך אומרים ב'ארץ נהדרת', 'אני פונה ללב שלכם' - ומבקש לדחות את החזרת החוב בשנה. אני מדגיש את זה שאנחנו לא מבקשים למחוק את החוב אלא רק לדחות אותו".

"זו פעם ראשונה שעיתונאי אחד (רביב דרוקר - ר.ב.) שווה 80 מיליון שקל!", אמר בתום הדיון ח"כ עמיר פרץ.

ערוץ 10 חייב למדינה 60 מיליון שקל אך המדינה חייבת לערוץ 16 מיליון שקל, כך שבפועל הוא חייב 44 מיליון שקל.

עוד לפני תחילת הדיון הוטלה משמעת סיעתית על חברי הליכוד וישראל ביתנו (המהווים 5 מתוך 13 חברי כנסת בוועדה) להתנגד להצעה לדחות את פירעון החובות של ערוץ 10.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), אמר בפתח הדיון כי הוועדה "לא נדרשת להצביע על סגירת ערוץ 10 אלא האם לדחות חובות. צריך לזכור שמי שעומד מאחורי ערוץ 10 אינם פושטי רגל אלא בעלי הון. יש עדיין חודשיים עד למועד תשלום החובות, ובחודשיים אלה אפשר למצוא פתרונות. אפשר למצוא בעלי מניות חדשים".

מוקדם יותר היום האשימו ח"כ נחמן שי ומנכ"ל חדשות ערוץ 10 לשעבר, ראודור בנזימן, כי הקואליציה מנסה לנקום בערוץ 10 ולסתום פיות. השניים התראיינו לרזי ברקאי בגלי צה"ל על רקע טענות בכירי הערוץ מאתמול (ב'), לפיהן לשכת ראש הממשלה העבירה מסר כי פיטורי רביב דרוקר, ברוך קרא ונדב פרי יסייעו לדחיית חובות הערוץ (לסיפור המלא).

"בכירי השלטון חברו כדי לסתום את הפה לחברת החדשות של ערוץ 10 ולהביא לסגירתה. יש כאן רדיפה ונקמנות כלפי הערוץ", אמר בנזימן.

ח"כ נחמן שי (קדימה) הוסיף כי "יצא חוזה על ערוץ 10. כשערוץ 9 המשדר בשפה הרוסית ביקש את עזרת הכנסת, אף פעם לא אמרנו לא. אנחנו רוצים ריבוי דעות בתקשורת. מה שראש הממשלה עושה הוא מהפך מוחלט בדעותיו; הוא מנסה לסתום את הפה של ערוץ 10".

שיבושים בשידורים
 שיבושים בשידורים

שאמה: "לא מכיר ניסיונות להדחה של רביב דרוקר"

"יש כאלה שטוענים שמדובר בנקמה אישית", אמר שאמה בדיון. "למרות כל ההתבטאויות של בכירי ערוץ 10 בהווה ובעבר לא תורמים לערוץ 10. החוכמה לא נמצאת בדברים האלה. צריך לדחות את הדברים האלה על הסף. אי-אפשר לחשוד בי, אני לא מכיר שום דבר כזה כמו שפורסם בעיתונות על ניסיונות להדחה של רביב דרוקר או להוציא אותו לחופשה, אז כנראה שמדובר במניפולציה תקשורתית של מישהו שיש לו אינטרס כזה".

ח"כ עמיר פרץ תמך בדחיית פירעון החוב של ערוץ 10: כי "אסור לקבל את עמדת האוצר. צריך להאריך את המועד לפחות בשנה".

יואל חסון (קדימה) הוסיף כי העלה בפני מבקר המדינה את כל הדברים: "שוחחתי איתו אתמול בערב, ואני מעריך שהוא יתייחס לסוגיה בימים הקרובים. שמעתי מבכירי האוצר על מגמה אחרת על רצון לתת לערוץ 10 עוד זמן. אני אומר לכם - היום זה ערוץ 10, ומי שישתוק היום על ערוץ 10 ישתוק גם בערוצים הבאים. יש כאן מגמה ברורה לאיים ולשלוח מסר שמי שלא מנגן בתזמורת של הממשלה - דינו יהיה כמו של ערוץ 10. מול מבקר המדינה אנשים יצטרכו לומר את האמת".

הדיון, כאמור, הפך סוער עם השתלחויות בין חברי הוועדה, עד כדי כך ששאמה הוציא מהדיון את ח"כ דב חנין. ח"כ אופיר אקוניס צעק לעבר חנין: "קומוניסט, אין לך מושג מה אתה מדבר!". ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה ואמרה: "כבת לקומוניסטים אני מבקשת למחות. קומוניסט זה קללה?".

מאז חודש אוגוסט האחרון לא הזרימו בעלי המניות של ערוץ 10, רון לאודר ויוסי מימן, כספים הכרחיים לקיומו של הערוץ. דבר זה העמיק עוד את המשבר שבו הוא מצוי, לאחר תקופה מוצלחת יחסית. אמש נחשף ב"גלובס" כי איש העסקים חזי בצלאל עומד להשלים בימים אלה בדיקה כלכלית של ערוץ 10 באמצעות חברת הייעוץ "טריגר פורסייט".

נציין כי ועדת הכלכלה הייתה אמורה לדון היום בשני עניינים נוספים: הבעלות על חברת חדשות ערוץ 2 במקרה שאחת מזכייניות ערוץ 2 תעבור מזיכיון לרישיון, וכן נושא הערוצים הנושאיים במערך עידן+ (ה-DTT). הדיון בעניין חברת החדשות נדחה, ואילו לגבי הערוצים הנושאיים ב-DTT הוחלט שלא להצביע היום.

קדימה: לקיים הצבעה חוזרת

נציגי סיעת קדימה בוועדת הכלכלה הגישו ליו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בקשה לקיום הצבעה חוזרת - רביזיה - בנושא דחיית מועד תשלום חובות ערוץ 10. לפיכך ההצעה תחזור לוועדת הכלכלה. מועד הדיון טרם נקבע.

לדברי ח"כ נחמן שי, "המחטף המכוער של הקאוליציה מגשים את חזונו של ראש הממשלה - תקשורת צייתנית ואוהדת. מחיקתו של ערוץ 10 ממפת התקשורת היא יום שחור לדמוקרטיה הישראלית".

לדברי ח"כ יואל חסון, "הצבעה חדשה יכולה להחזיר את השכל הישר לחברי הקואליציה, על מנת שיחזרו בהם ממהלך אנטי-דמוקרטי שבסופו של דבר אם יעבור - יהווה תקדים חמור של התערבות שלטונית הגובלת בשחיתות".