סילביו ברלוסקוני יתפטר ברגע שיאושר חוק התקציב

לאחר ציפייה ארוכה: ברלוסקוני הסכים להתפטר, לאחר שיעבור חוק התקציב ■ זאת, לאחר שאיבד את התמיכה המלאה של הפרלמנט היום ■ מוקדם יותר הערב הצליח להעביר את ההצבעה על התקציב ברוב דחוק

נשיא איטליה, גיאורגיו נפוליטנו, אמר היום (ג') כי ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני הסכים להתפטר לאחר שהפרלמנט יאשר את תוכניות הצנע של המדינה, אולם לא ציין מתי צפויה ההצבעה בעניין.

מוקדם יותר הערב ממשלתו של ברלוסקוני איבדה את הרוב המוחלט בפרלמנט, בעת ההצבעה השגרתית על התקציב בפרלמנט.

ברלוסקוני זכה אומנם בהצבעה שגרתית על התקציב אך איבד את הרוב בפרלמנט. בסך הכל זכה ברלוסקוני בתמיכתם של 308 חברים בפרלמנט, רוב קטן יחסית לעומת רוב מוחלט של 316 חברי פרלמנט מתוך 630 חברים בבית המחוקקים האיטלקי. יצויין כי חברי האופוזיציה נמנעו בהצבעה על התקציב.

ראש ממשלת איטליה נמצא בזמן האחרון תחת מכבש לחצים להתפטר, לחץ המופעל עליו אף ממפלגתו שלו על רקע החוב האדיר שאליו הגיעה המדינה ועל רקע החשש כי ברלוסקוני אינו מסוגל להתמודד עם המציאות הכלכלית הסבוכה במדינתו.

כאמור, 630 חברי הפרלמנט התכנסו באיטליה על מנת לדון בהצעה שגרתית על התקציב. אולם עקב הקריאות לברלוסקוני להחזיר את המפתחות, קריאות שהתגברו בימים האחרונים במיוחד עקב הודעת ההתפטרות של ראש ממשלת יוון, שבאים גם מכיוון חברי המפלגה שלו ושותפיו הקואליציונים, ההצבעה הפכה לקרב על עתידו הפוליטי של ברלוסקוני, שכאמור, יסתיים בקרוב.

אחד משותפיו הבכירים בקואליציה, אומבירטו בוסי, קרא לברלוסקוני להתפטר. "ביקשנו מברלוסקוני לזוז הצידה", אמר בוסי לעיתונאים. בתשובה לשאלה מאחד העיתונאים לגבי מחליפו של ברלוסקוני ענה בוסי, ש"המועמד הטבעי ביותר הינו אנג'לינו אלפנו". אלפנו הינו יושב הראש החדש של מפלגתו של ברלוסקוני.

ברלוסקוני אומנם לא הפסיד בהצבעה היום, אך כיוון שאיבד את התמיכה בפרלמנט הוא יחזיר את המפתחות לממשלה. בכך תסתיים כהונתו של ראש הממשלה הססגוני, וזאת לאחר ששלושה מחברי מפלגתו הודיעו שהם "עורקים" לאופוזיציה, ושישה חברים אחרים קראו לו בפומבי להתפטר מיד.

במהלך המסחר היום, עלו התשואות על האג"ח של איטליה לשיא של 15 שנים ועמדו על 6.7%. כלפי הערכות של אנליסטים, תשואה של 7% מהווה "נקודת אל-חזור" עבור הכלכלה האיטלקית, וזה יכה גלים בכלכלות ברחבי העולם.