צפו - צוקרברג עוקץ: "גוגל בונה גרסה קטנה של פייסבוק"

מארק צוקרברג בראיון לערוץ טלוויזיה PBS בארה"ב: "זה נכון שיש תחרות אמיתית אבל אני לא חושב שזה יהיה מצב שבו חברה אחת היא זו שתנצח בהכל" ■ גוגל: "אנחנו מאושרים מכך שאנחנו מוערכים בחסר על ידי המתחרה שלנו"

קשה להתעלם מהתחרות העיקשת בין גוגל לפייסבוק, שצוברת תאוצה בחודשים האחרונים. עם השקת גוגל פלוס, הרשת החברתית החדשה של ענקית החיפוש, גוגל הצהירה (בפעם המי יודע כמה) שאין לה כוונה לוותר על הזירה החברתית. פייסבוק בתגובה הגבירה את מאמציה גם כן, והשיקה שלל פיצ'רים ועיצובים חדשים - חלקם טובים, חלקם פחות.

אולם למרות הלחץ המורגש בצעדיה האחרונים של פייסבוק, מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ממשיך לשדר ביטחון ולא מהסס לבקר את גוגל. בראיון שהעניק צוקרברג לערוץ הטלוויזיה האמריקני PBS, הוא אמר כי "אנשים אוהבים לדבר על מלחמה, וזה נכון שיש תחרות אמיתית אבל אני לא חושב שזה יהיה מצב שבו חברה אחת היא זו שתנצח בהכל". בהתחשב בכך שגוגל היא השלטת כבר בשוק החיפוש העולמי, דבריו מרמזים על כך שבתחום החברתי, הוא לא מודאג.

צוקרברג הוסיף כי בהשוואה לחברות אחרות כגון אמזון או אפל, עימן פייסבוק מחפשת גם אחר דרכים לעבוד ביחד, גוגל היא חברה תחרותית יותר. "גוגל מנסה לבנות גרסה קטנה משלה לפייסבוק", עקץ צוקרברג את המתחרה, בהתייחסו למוצר גוגל פלוס שלא ממש מצליח עדיין להתרומם. "אמזון ואפל הן חברות שיותר מסונכרנות עם פייסבוק, ויש לנו שיחות עם אנשים בחברות הללו במטרה לחשוב על דרכים לשיתוף פעולה". עם גוגל, יש להניח, אין מגעים כאלו.

העקיצה של צוקרברג לא עברה בשתיקה בגוגל, ובראיון שהעניק לבלומברג סמנכ"ל המוצר של גוגל, ברדלי הורוביץ (מי שעומד מאחורי המוצר גוגל פלוס ושקודם לכן כיהן בתפקיד בכיר בפייסבוק), הוא אמר כי "אנחנו מאושרים מכך שאנחנו מוערכים בחסר על ידי המתחרה שלנו". אולם, הורוביץ לא הסכים לשחרר נתונים חדשים לגבי מספר המשתמשים של גוגל פלוס ורק אמר בעמימות כי הם מרוצים מקצב הגידול המתמשך".

צוקרברג סיפר בראיון כי סטיב ג'ובס, מייסד אפל, ייעץ לו איך "לחדד את המיקוד של החברה ולבנות צוות ניהולי מתאים. היו לי הרבה מאוד שאלות אליו", הוא אמר. עם זאת, צוקרברג הכחיש כי ג'ובס רצה לרכוש את פייסבוק, וסנדברג אמרה כי "פייסבוק לא קיבלה הצעות רכישה משום מגורם אחר בשל הגודל שלה". ולגבי הנפקה עתידית? צוקרברג ציין כי זה נמצא במפת הדרכים של החברה, אולם "אני לא משקיע יותר מדי זמן מדי יום בלחשוב על הנפקה".

שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שהתראיינה לצידו של צוקרברג, ציינה כי "אנחנו מתמקדים בלבנות מוצר אחד טוב, בעוד ששאר החברות עושות הרבה מאוד דברים", וצוקרברג הוסיף כי "אנחנו לא בונים פלטפורמה; אנחנו רוצים להיות בכל פלטפורמה שהיא". כך, לפייסבוק לא אכפת איפה אתם צופים בקטע וידיאו או מאזינים למוסיקה; כל מה שחשוב לה כמובן זה שתשתפו את זה עם החברים בפייסבוק.

ואותנו דווקא מעניין מה יקרה אם גוגל תחליט יום אחד לעלות שלב נוסף בתחרות בין השתיים, ולחסום את אפשרויות השיתוף של קטעי וידיאו מיו-טיוב בפייסבוק. כעת זה נשמע קצת קיצוני, אבל אין ספק שהתחרות בין השתיים רק נמצאת בחיתוליה, ובמלחמה כמו במלחמה - הכל מותר. רק אם זה יקרה, בכל אופן, ניתן יהיה להכריז בפה מלא: Game On.