עו"ד אלי זהר: "במחאה החברתית חסרים איזון ומידתיות"

"אני שואל את עצמי אם אכן מדובר ב'ישראלים החדשים' שמחפשים צדק חברתי - או בישראלים ישנים ומעוצבנים שנמאס להם" ■ אני מחפש צדק למעלה מ-40 שנה בביהמ"ש - ולא מוצא"

"מה שעבר לי בראש כשראיתי את המחאה החברתית היא האמירה המפורסמת - 'כשאדם קטן מטיל צל גדול, סימן שהשמש שוקעת', ובמקרה הזה -'האזרח הקטן מטיל צל גדול'" - כך אמר אתמול (ב') עו"ד אלי זהר, יו"ר משרד עורכי הדין גולדפרב-זליגמן, במסגרת כנס המיסוי השנתי של משרוד שנערך בשיתוף-פעולה עם פירמת ראיית החשבון BDO.

זהר הוסיף כי "העם שדורש צדק חברתי הוא משהו שמצוי בסימן שאלה. אני שואל את עצמי אם אכן מדובר ב'ישראלים החדשים' שמחפשים צדק חברתי - או בישראלים ישנים ומעוצבנים שנמאס להם. לאיזו חברה העם הזה מכוון? לאיזה צדק? אני מחפש צדק למעלה מ-40 שנה בבתי משפט, ולא מוצא. מה שאני מוצא זה משפט זה הלכות - אבל לא צדק. בסופו של דבר המחאה היא ביטוי לתחושה הקשה של חוסר שביעות-רצון טוטאלי של אנשים".

עם זאת, זהר אמר כי "מה שחסר במחאה זה מידתיות, איזון, שיווי-המשקל ושיקול-הדעת. פרופ' מנואל טרכטנברג הציב לפנינו מראה - אי-אפשר להפנות את כל החצים לאנשי העסקים ולחברות, שמזינים את הכלכלה שלנו. אנשי העסקים נושאים על גבם את הכלכלה. מדובר בשוק חופשי שמתמודד עם חסמים שמגבילים את היוזמה החופשית".

זהר דיבר גם על הכשלים שחשפה המחאה החברתית: "מה שהמחאה מלמדת אותנו היא שבישראל קיים חוסר משילות - ישנה ממשלה שאינה מושלת. השר כחלון מטיח ביקורת בפקידי משרד האוצר, ואני רוצה להזכיר לו שהוא חלק מהממשלה.

"אם האוצר לא מאפשר לממשלה לעשות את עבודתה, אם הפקידים מקשים על ניצולי השואה לקבל משקפיים חדשות, ולשרים אין יכולת לדפוק על השולחן ולומר 'רבותיי, ככה זה לא הולך' - אז סימן שמשהו דפוק בשיטה, ולא פלא שעברנו את מה שעברנו בקיץ האחרון.

"שואלים מדוע המחאה פרצה דווקא עכשיו? התשובה פשוטה - כלי התקשורת השתפרו, התקשורת אפשרה להביא לתוצאה הזו".