"לשכת עוה"ד משחקת בחיינו עם מבחנים נבזיים וקנטרניים"

כך מצהירים ראשי מאבק המתמחים למשפטים במכתב ששיגרו לראש הממשלה ולשר המשפטים, בעקבות הגידול בשיעור הנכשלים בבחינות ההסמכה האחרונות של לשכת עורכי הדין

"ישנה גילדה, לשכת עורכי הדין, המעוניינת להגן על חבריה ולשמור על יוקרת המקצוע... אנו נאבק, נפגין ולא נשקוט על העובדה שמדינת ישראל, באמצעות אחד מגופיה הסטטוטוריים - לשכת עורכי הדין - פוגעת בחופש העיסוק שלנו... על מנת להסדיר את שוק עריכת הדין בישראל, באמצעות הכלי הפשוט, הזול והזמין ביותר העומד לרשותה - מבחן הלשכה בכתב".

כך מצהירים ראשי מאבק המתמחים למשפטים במכתב ששיגרו היום (ג') לראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר המשפטים, יעקב נאמן; יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם; נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש; יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי; וגורמים נוספים בלשכה.

זאת, בעקבות הגידול בשיעור הנכשלים בבחינות ההסמכה האחרונות של הלשכה בשל העלאת רמת הקושי שלהן. לפי תוצאות מדגמיות, בבחינה שנערכה בשבוע שעבר נכשלו כ-40% מהנבחנים.

"שאלות רעות"

ראשי המאבק, בהם כפיר כחלון ויניב לנקרי, טוענים כי "לא הותרתם לנו ברירה, ואנו יוצאים למאבק. כדויד מול גוליית אנו ניצבים ומבטיחים שהפעם לא נוותר. כמו עם הקוטג', כך עם הרישיון... המאבק יוצא לדרך כדי שאחת ולתמיד מישהו פה יעשה סדר".

הבוקר קיימו כ-50 מתמחים פגישה לקראת הגברת צעדי המחאה, במסגרתה נוסח המכתב ששוגר לראש הממשלה, וראשי המחאה מבטיחים כי מתגבשים צעדים נוספים להגברת המחאה, בהם הפגנה ו"הפתעות נוספות".

המכתב נשלח בשם "נבחני מועד נובמבר 2011 ומאי 2012", שהחליטו לפתוח במחאה כנגד שיטת הבחינות בכתב לכניסה למקצוע עריכת הדין, וכנגד הניסיון - כך לטענתם - לחסום באמצעות מבחן זה את שערי המקצוע. זאת, באמצעות "שאלות בלתי אפשריות, קשות, רעות, נבזיות, קנטרניות, גבוליות, ספקניות ומערערות ביטחון - שאלות שטובי המומחים יובכו מולם".

לדברי המתמחים, "נכון, יש גם עורכי דין לא טובים ואפילו רעים, והגילדה מנסה לטעון כי המבחן נועד לסנן אותם - אבל ... המבחן הזה מסנן, ללא הכרה, רק את אותם טובים ורעים, חסרי מזל ששכחו את החריג לסייג של החריג... מבחן הלשכה הוא למעשה משחק זיכרון... רק שהפעם זה לא משחק ילדים - זה החיים שלנו, ומישהו משחק בהם למטרותיו", כותבים ראשי המאבק.

40% נכשלים

הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים, וכדי לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך-הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק.

מנתוני מדגם ראשוני שערכה חברת "מחשבות" בקרב כ-1,500 נבחנים בבחינה שנערכה ביום חמישי האחרון, עולה כי כ-40% נכשלו, וכי הציון הממוצע עומד על 64 - שהינו ציון נכשל. מדובר בשיעור הכישלון הגבוה ביותר בשנים האחרונות.

רבים מהנבחנים העלו טענות כי השאלות בבחינה נוסחו באופן בעייתי, היו שאלות על עניינים חריגים במיוחד, ולשאלות שונות כלל לא הייתה תשובה.

גם הפורומים המשפטיים השונים ו"המיילים האדומים" של כלי התקשורת הוצפו בתלונות על המבחן, שהוגדר כ"ביזיון", "חרפה" ו"חוסר הגינות".