סימנס תרשום הפסד הון של 200 מ' אירו על השקעתה בסולל

ענקית התעשייה הגרמנית צפויה לרשום הפסד של יותר ממחצית ההשקעה של סימנס בחברה הישראלית, יצרנית המערכות התרמו-סולאריות לייצור חשמל

חברת סימנס, ענקית התעשייה הגרמנית, צפויה לרשום הפסד הון של כ-200 מיליון אירו על השקעתה בחברת סולל מבית שמש, יצרנית המערכות התרמו-סולאריות לייצור חשמל, כך דיווחו בימים האחרונים כלי תקשורת בינלאומיים. מדובר בהפסד של יותר ממחצית ההשקעה של סימנס בחברה הישראלית.

סימנס רכשה את סולל באוקטובר 2009 כשהטרנד הסולארי היה בשיאו. החברה הגרמנית שילמה אז 418 מיליון דולר עבור החברה מבית שמש.

הרכישה, שנעשתה בבהילות, התפרשה כחלק ממהלך אסטרטגי של סימנס לכניסה לשוק ה-CSP. מדובר בטכנולוגיה תרמו-סולארית, שאמורה להיות מיושמת בעתיד בדזרטק - מיזם גרנדיוזי להקמת שדות סולאריים במדבריות סהרה, שיספקו חשמל לצפון אפריקה ולאירופה.

סימנס, שהפכה את סולל לחטיבה פנימית בשם סימנס CSP, קיוותה לצבור ניסיון מעשי בהקמת פרויקטים תרמו-סולאריים לקראת דזרטק. במסגרת זו הגישה סימנס את ההצעה היחידה למתחם A במכרז הממשלתי באשלים יחד עם שיכון ובינוי. מאז הגשת ההצעה לפני כשנה לא דווח על כל התקדמות במגעים עם המדינה.

סימנס CSP זכתה לאחרונה בחוזה בהיקף עשרות מיליוני אירו בספרד אך השוק הפוטנציאלי שלה נפגע קשות כתוצאה מקיצוץ התעריפים המסובסדים ליצרנים הסולאריים במספר מדינות אירופיות מרכזיות - קיצוצים שלא היו צפויים בעת הרכישה.

קשייה של סימנס הם חלק מהמשבר הקשה העובר על השוק הסולארי העולמי. שתי הסיבות העיקריות לכך הם משבר האשראי העולמי וייצור יתר של פאנלים פוטו-וולטאיים, בעיקר במפעלים בסין.

בתקשורת המערבית הפכו החברות הסיניות לאשמות העיקריות בהפסדים הכבדים שצברו החברות האמריקאיות והאירופיות. "בעולם יש עודפים עצומים של פאנלים סולאריים", אומר דירק מורביצר, מנכ"ל חברת המחקר RA מקליפורניה המבקר בישראל. "חברות רבות ייפלטו מהשוק וחלקן יעשו לפני כן מעשים מטורפים. יהיו מכירות חיסול של פאנלים".

* אתה מעריך שהירידות יימשכו בשנים הקרובות?

"כן. להערכתי מחיר הרצפה יהיה 80 סנט ל-ואט (ראו תרשים). נגיע אליו בסביבות 2014. בשנה הבאה המחירים ירדו ל-1 דולר".

* עד כמה הסינים אשמים במצב?

"הם לא היחידים שמציפים את השוק. יש גם עודפים גדולים של פאנלים מתוצרת סמסונג, LG, יונדאי ו-GE. גם חברות סיניות ייפלטו, ובשנה האחרונה נסגרו בסין לא מעט קווי ייצור. בעתיד אני רואה את הסינים כשחקנים מאוד חזקים, אבל אני לא צופה שלטון מוחלט שלהם.