שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על סאגת ערוץ 10

בעקבות החלטת ועדת הכלכלה מהיום שלא לדחות את פירעון החובות של ערוץ 10 - מה מבקש הערוץ, ממה מורכב החוב, וכיצד קשור רביב דרוקר לסיפור?

מה מבקש ערוץ 10?

בתהליך החקיקה להארכת זיכיון ערוץ 10 בשנת 2010 הוחלט כי עליו להחזיר חובות עבר בסך 60 מיליון שקל למדינה עד 1 בינואר 2012. לאור העובדה שהרישיונות נדחו בשנה ל-2013, מבקש הערוץ להצמיד גם את דחיית התשלומים.

ממה מורכב החוב?

חובו של ערוץ 10 אינו כולל כלל חובות התוכן. הערוץ השקיע מאז הוארך זיכיונו מאות מיליוני שקלים במסך, והחובות שנותרו - באישור המחוקק - הנם דמי זיכיון ותמלוגים. אם לא די בזאת, 15 מיליון מ-60 מיליון המדוברים יחזרו מהרשות השנייה בחזרה לערוץ 10, ומדובר במעבר פרוצדורלי בלבד. 30 מיליון מ-45 מיליון השקלים הנותרים יחולקו בין יתר הזכייניות, ובהן טלעד וזכייניות הרדיו האזורי, בגין השנים שבהן ערוץ 10 לא נשא בנטל מימון הרשות השנייה. בתוך כך, רק 15 מיליון שקל הם חוב ממשי של ערוץ 10 שמגיע למדינה.

האם רק ערוץ 10 חייב כסף למדינה?

לא. כשחוקק החוק שאיפשר לערוץ 10 לדחות את תשלומיו בגין חובות שלא שולמו עד 2009, ניתנה הזדמנות דומה גם לזכייניות ערוץ 2 רשת ולקשת. קשת חייבת 9 מיליון שקל בסך-הכול למדינה, ורשת 23 מיליון שקל.

איך רביב דרוקר קשור לסיפור?

רביב דרוקר, הפרשן המדיני של חדשות 10 ומגיש התוכנית "המקור", נחשב מבקר חריף של שלטונו של נתניהו. במארס השנה, בצעד תקדימי, נתניהו הגיש תביעת דיבה נגד דרוקר לאחר שזה פרסם תחקיר על תורמיו, לכאורה, בפריימריז. כמו כן, דרוקר פרסם ידיעות על נסיעותיו הבזבזניות לכאורה של נתניהו בעולם.

בימים אלה שבה התוכנית לשידור, וכנראה שמתבשלים עוד תחקירים על ראש הממשלה. בכירים בערוץ טענו כי נרמז להם כי הקפאת עבודתו של דרוקר - כמו גם של הפרשן המשפטי ברוך קרא והכתב הפוליטי נדב פרי - תסייע לאישור החוק שטורפד היום (ג'). מנכ"ל הערוץ, יוסי ורשבסקי, ביקש היום לא להתייחס לדברים אלה.

האם משמעותו של טרפוד החוק היא סגירת ערוץ 10?

לא בהכרח, ואולם לא מן הנמנע. לערוץ אין כעת 60 מיליון שקל, והכדור יעבור לבעלי המניות הפעילים של הערוץ, יוסי מימן ורון לאודר. ואולם, אלה אינם מזרימים כסף לערוץ זה חודשים. מציאות זו, לצד המשבר בשוק הפרסום, ההפסדים מלוח שידורים חלש ואילוץ מעבר לירושלים של חברת החדשות - הפכו את תזרים המזומנים של הערוץ לאפסי.

מה יכול להציל את הערוץ?

ישנם מספר תרחישים - האחד: משקיע חדש. מועמד משמעותי הוא חזי בצלאל, שעורך בדיקות באשר לערוץ באחרונה. תרחיש אחר: הזרמה של בעלי המניות הנוכחיים, תרחיש כמעט דמיוני. התרחיש המיטבי ביותר בעבור הערוץ: התרצות של הממשלה, וירידה שלה מהעץ. אם הערוץ ייתן מקדמה ויראה נכונות לתשלום, אזי לא מן הנמנע כי מלמעלה מישהו ישיב את החוק לשולחן - הפעם בהצלחה.

שיבושים בשידורים
 שיבושים בשידורים