לעולם לא תהיה פה טלויזיה חופשית

אנשי הקואליציה סימנו את ערוץ 10. לא שכל ישר היה שם, אלא רצון ללמד לקח את הערוץ

גם אם לא היה איום מפורש של ראש הממשלה על ערוץ 10, וגם אם בחדשות 10 לא מחפשים את נתניהו - כעת זה נראה כך. המחזה היום (ג') בוועדת הכלכלה של הכנסת צבע בצבעים ברורים תמונה מסוכנת, שבה מפלגת השלטון בצד אחד וגוף שידור ציבורי ישראלי בצד היריב.

אנשי הקואליציה סימנו היום את ערוץ 10. הם לא הצביעו על-פי השכל הישר, אלא ביקשו ללמד לקח את הערוץ - בין אם בגלל הידיעות בעיתון בימים האחרונים, ובין אם בשל איבה מתמשכת מצד כתבי הערוץ. גם אם היה כאן קצה-קצהו של ספין או ניפוח המבוסס על סיפור אמתי, הוא סחף את כולם אליו, והם מצויים כעת בסחרחרת.

צריך להבין מה הסיפור כאן. מדובר בסעיף חשבונאי פרוצדורלי; זו שערורייה בכלל שהוא מעוגן בחוק ושיש צורך במחוקקים כדי לשנותו - דחייה של מס למדינה בכמה חודשים. זה לא חוב לצופה או לצרכן, זה לא כסף שאמור להגיע להפקות ולא פגיעה בשוק התוכן.

מדובר בכסף שמרביתו הכמעט מוחלטת אמורה לחזור לערוץ 10 ולגופים האחרים שעושים טלוויזיה ורדיו בישראל. הקואליציה מצאה כאן שעת כושר להראות מי הבוס. בסופו של דבר, הניסיון מלמד (אם כי תמיד יש הפתעות) שמישהו יציל את הערוץ וימצא את ההיגיון.

אבל הדרך, הו הדרך לשם, זו רוויה שיעורים חשובים שנתניהו, שאמה-הכהן, אילטוב וחבריהם רוצים ללמד את הערוץ וכתביו. הם רוצים לראות את הזיעה, את הפחד ואת חרדת הקיום - והיא זו שתעמוד לצד הממשלה הזו, בפעם הבאה שרביב דרוקר יבוא עם אייטם לעורכיו.

כדאי שתשכחו מטלוויזיה חופשית

בשורה התחתונה, בישראל לעולם לא תהיה עיתונות טלוויזיה חופשית. אחת לכמה זמן יבליח תחקיר מזעזע ומטלטל ממהדורות החדשות, אבל על כל אחד כזה יש סיפורים עצומים אחרים שנעצרים. והם לא נבלמים בחדרי העריכה או בדסק החדשות.

המעצור הוא מעצור מחשבתי, שמתעורר בחדרי ועדת הכלכלה, סביב שולחן הממשלה ובמסדרונות הכנסת. שם, בכל צעדה של גופי השידור בתחינה לעוד חמצן, נגרעת מהם פעם אחר פעם עצמאותם. גם ערוץ 10, גם ערוץ 2 - ועל רשות השידור בכלל אין על מה לדבר. המדיה האלקטרונית הרשמית בארץ היא כלי בידי הממשלה הנוכחית, ולא משנה כמה הדבר יוכחש.

אז איך יעצור הסחרור? התשובה מצויה בשני הצדדים, והנחמה היא בכך שיש שר תקשורת בעל היגיון בריא, שכבר ידע לנצל מצבים שכאלה לטובתו.

ערוץ 10 יאלץ לתת קצת, והממשלה תסכים לתת קצת מעצמה, כי אחרת, בעוד כמה חודשים נושא הדיון יהיה ערוץ 2.