גדעון תדמור מימש אופציות בדלק אנרגיה ב-106 מיליון שקל

המנכ"ל הפורש של דלק אנרגיה מימש את אופציות החברה, וגם מעמיד למכירה את מניות השליטה בחברה המשפחתית כהן פיתוח (כ-51%)

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, אשר מזוהה עם תגליות הגז הגדולות של קבוצת דלק במימי הים התיכון, החל לממש את הפוטנציאל האדיר שבהן לכסף מזומן. בהמשך לדיווח מלפני שבועיים, הודיעה היום דלק אנרגיה על רכישת חלק מהאופציות שמחזיק תדמור בחברה, תמורת סכום כולל של 106 מיליון שקל במזומן ובמניות.

החברה, שקבוצת דלק עושה מזה זמן מאמצים להפכה לחברה פרטית, הודיעה היום כי בהתאם לדיווח אותו מסרה בעבר, היא רכשה מתדמור 55,343 אלף אופציות באמצעות מנגנון מימוש אופציות למזומן בהיקף של 53.5 מיליון שקל, על בסיס מרכיב ההטבה.

בד בבד, וללא קשר, הודיעה היום חברת כהן פיתוח (המעורבת אף היא בתגליות הגז) כי בעלי השליטה בה, גדעון תדמור ובני משפחתו, מעמידים למכירה את מניותיהם בחברה (סה"כ כ-51% מההון). על רקע הידיעה, זינקה היום מניית כהן פיתוח ב-12.8% לשווי חברה של 360 מיליון שקל.

על פי חוק ני"ע, אם חברה רוכשת אופציות או מניות של נושא משרה בחברה, מדובר באירוע דומה לרכישה עצמית של מניות בשוק (שבעצמה מקבילה לדיבידנד), ולכן יש צורך באישור החלוקה על ידי הדירקטוריון. טרם רכישת האופציות היו בידי דלק אנרגיה רווחים הראויים לחלוקה בהיקף של 69.6 מילון שקל, ולאחריה הם יירדו לכ-16.1 מיליון שקל.

קבלת הערך הכספי של האופציות היא רק נדבך אחד בהסכם אליו הגיעו קבוצת דלק ותדמור, במסגרתו הוא יחדל לכהן בתפקיד מנכ"ל דלק אנרגיה, ומנכ"ל הקבוצה אסי ברטפלד יחליפו באופן זמני.

מלבד תמורת המזומן הנוכחית קיבל תדמור, עבור אופציות נוספות שיש ברשותו, מניות של דלק אנרגיה בהיקף המשקף את ההטבה הגלומה באופציות אלו. לתדמור הוקצו 39,488 מניות (0.78% מהון החברה) בשווי של 52.5 מיליון שקל. בנוסף, מועד הפקיעה של חבילת אופציות נוספת, הכוללת כ-36 אלף אופציות במחיר מימוש של כ-425 שקל למניה (שליש ממחיר השוק הנוכחי) שונה באופן שיאפשר לתדמור לממשן עד תחילת נובמבר 2012.

נזכיר כי בחודש אוגוסט יצאה קבוצת דלק בהצעת רכש חליפין לבעלי מניות הציבור בדלק אנרגיה, במסגרתה הציעה יחידות השתתפות של אבנר ודלק קידוחים, תמורת מניותיהם בחברה. על אף ששיפרה את הצעתה הראשונית, רק 7.5% מבעלי המניות בציבור נענו להצעה, כך שדלק רק הגדילה את חלקה בחברה (ל-87.4%), ולא הצליחה לבצע הצעת רכש כפויה ליתרת המניות.

מגעים ראשוניים

מלבד האופציות של תדמור בדלק אנרגיה, הוא מחזיק גם ב-6.35% בחברה הציבורית כהן פיתוח, שנמצאת בשליטת משפחתו (אמו, חנה תדמור, מחזיקה 18.8%, דודו, דוד כהן מחזיק 19.24%, ולבת דודתו, חנה אורליצקי, 6.72% מהמניות). כהן פיתוח, מחזיקה במחצית מהשותף הכללי בשותפות חיפושי הנפט והגז אבנר, בדומה להחזקתה של דלק אנרגיה.

כאמור, ללא קשר למימוש האופציות של תדמור בדלק אנרגיה, החליטה המשפחה למכור את מניות השליטה בכהן פיתוח ולהיפגש עם הכסף. בהודעה ששיגרה החברה לבורסה נכתב כי הם "בוחנים אפשרות למכירת מלוא החזקותיהם בחברה לצד שלישי, והחלו לקיים מגעים ראשוניים בנושא".

ככל הידוע, אין כעת גוף ספציפי עימו מתנהל מו"מ למכירת המניות, ובני משפחת תדמור כותבים כי "המגעים האמורים הם ראשוניים בלבד ובשלב זה אין כל ודאות שיבשילו לידי מו"מ של ממש, וקל וחומר להתקשרות בהסכמים מחייבים".

גוף שירצה לקנות את השליטה בכהן פיתוח, ייהנה מתמלוגים מהפקת הגז מפרויקט "ים תטיס" שפעיל משנת 2004, וכן יהיה זכאי לתמלוגים מהפקת הגז העתידית מתגליות "תמר" ו-"לוויתן". בעבר פעלה כהן פיתוח בתחום הנדל"ן, וכספיח לפעילות זו היא עדיין מחזיקה במחצית מהזכויות בקרקע באזור התעשייה קריית אריה בפ"ת, עליה ניתן לבנות מגדל משרדים בן 10 קומות.

במבט ראשון נראה כי קבוצת דלק היא מועמדת טבעית לרכישת השליטה בכהן פיתוח, אולם לא ברור אם בקבוצה ירצו להגדיל את החשיפה לתגליות הגז בים התיכון במחיר מלא. על כל פנים, קבוצת דלק לא דיווחה היום לבורסה כי היא מנהלת מו"מ לרכישת המניות.

כהן פיתוח סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הכנסות של 15.1 מיליון שקל, שהגיעו מתמלוגים ומניהול פעילות חיפושי הגז והנפט. בשורה התחתונה הרוויחה החברה בתקופה זו 7.9 מיליון שקל.

בעלי השליטה בכהן פיתוח
 בעלי השליטה בכהן פיתוח

מניית כהן פיתוח
 מניית כהן פיתוח