מגדל שוקי הון: צים תסבול מחולשה בחצי השני ולתוך 2012

האנליסט ערן יונגר: חברת הספנות הגדולה בעולם, מרסק, דיווחה היום על תוצאות חלשות אולם אותתה על כוונתה לשמור למרות הכל על מובילות שוק וזה ישפיע על צים

חברת הספנות הגדולה בעולם, מרסק (MAERSK), דיווחה היום (ד') על תוצאותיה לרבעון השלישי לשנת 2011, בה היא מורידה שוב את תחזיותיה הקודמות ומציינת כי היא צופה תוצאות שליליות לשנת 2011, זאת בניגוד לצפי לתוצאות חיוביות נמוכות אותו פרסמה החברה בדוחות הרבעון השני.

היקף ההובלה עמד ברבעון זה על 2.1 מיליון TFE, עלייה של כ-16% לעומת הרבעון המקביל, אולם ערן יונגר, אנליסט במגדל שוקי הון, מסביר כי "אין בעליה זו כדי לכסות על הירידה במחירי ההובלה שהביאו להפסד נקי של 297 מיליון דולר, זאת לעומת רווח של 1.028 מיליארד דולר ברבעון המקביל".

מחיר ההובלה הממוצע עמד ברבעון זה על כ-2,860 דולר לעומת 3,251 דולר ברבעון המקביל, ירידה של כ- 12%. מחיר ממוצע לטון דלק עמד ברבעון זה על כ-656 דולר לעומת 443 דולר ברבעון המקביל, עלייה של כ-48%.

מרסק מדווחת שבתשעת החודשים הייתה עלייה של כ-9% בהיקף ההובלה, ירידה של כ- 6% בתעריפים ועלייה של כ-33% במחיר הדלק לאניות. בנוסף לנתונים, מרסק מדווחת על שירות חדש אותו היא מציעה בקו אסיה-אירופה כדי להתמודד עם הירידה במחירי ההובלה, "מרסק יומי", קו יומי, לו"ז קבוע ומהימן ואמינות מובילת שוק.

יש לציין כי עם הירידה במחירי ההובלה ועליית מחיר הנפט עיכובים בהובלה מאפיינים את מגזר ההובלה הימית ויש בדיווח זה להצהיר על כוונת החברה להבטיח מובילות שוק גם במחירי הפסד.

יונגר אומר כי "מיותר לציין כי יש בכך בכדי להשפיע על פעילותה של צים וזאת בלשון המעטה". לצים ולמרסק יש פעילות דומה באיזורים רבים, בעיקר בקווי האוקיינוס השקט, אמריקה הלטינית ואירופה-אסיה.

בדו"ח שפרסמה היום, מרסק מציינת כי מגזר הספנות סובל מעודף היצע, תחרות ולחץ על מחירי ההובלה. הם צופים תוצאות שליליות למגזר ההובלה במכולת לשנת 2011 בעקבות הירידה במחירי ההובלה בעיקר בקו אסיה-אירופה. יש לציין כי החברה הורידה את תחזיותיה מהרבעון הקודם בו פרסמה כי תוצאות השנה יהיו חיוביות נמוכות.

יונגר מציין לסיום כי "נתונים אלו מחזקים את הערכותינו מלפני כשבוע ומחצה לחולשת המגזר ככלל ולחברת צים בפרט אשר תציג להערכתנו תוצאות שליליות בשנת 2011 אשר עלולות לזלוג גם לתוצאות שנת 2012".

מהחולשה תושפע כמובן גם חברה לישראל , המחזיקה בבעלות מלאה על צים. צים סיימה את הרבעון השני של השנה בהפסד של כ-68 מיליון דולר לעומת רווח של כ-3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת הפסד של כ-111 מיליון דולר ברבעון הראשון.