פינוי-בינוי ענק בירושלים: 3,000 דירות - שליש מהן קטנות

כך לפי תוכנית האב להתחדשות עירונית בשכונה שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים

‏3,000 דירות חדשות, כשליש מהן קטנות, יתווספו לשכונת הקטמונים בירושלים, כולל במסגרת פינוי-בינוי. כך לפי תוכנית האב להתחדשות עירונית בשכונה שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים.

‏מטרת התוכנית היא להעלות את איכות המגורים ולשפר את איכות החיים והרווחה בשכונה. בנוסף אמורה התוכנית להגדיל את מספר יחידות הדיור תוך ניצול יעיל של הקרקע, התאמת שטחי ציבור ומבני החינוך, התרבות והדת ליעד האוכלוסייה המתוכנן.

‏שכונת הקטמונים, או בשמה העברי, שכונת גוננים, ממוקמת סמוך למרכז העיר בירושלים, בין השכונות המושבה הגרמנית, תלפיות, בית צפפא, גבעת מרדכי ועמק הצבאים. בניית השכונה החלה בשנות ה-50 לצורך שיכון עולים חדשים ומפוני מעברות. תחילה נבנתה השכונה במבנים דו-קומתיים בני ארבע עד תשע יחידות דיור, בשטח מצומצם של כ-35 מ"ר, שהורחבו בשנות ה-60 לדירות בנות 145 מ"ר כל אחת.

‏התוכנית החדשה מוסיפה לשכונה 3,000 דירות וקובעת ש-30% מהדירות יהיו דירות קטנות, בגודל של עד 85 מ"ר. זכויות הבנייה לפי התוכנית החדשה יהיו עד 280% משטח החלקה, בתכסית של 50% בבינוי של עד שבע קומות.

‏התוכנית מאפשרת פינוי בינוי על בסיס הפרצלציה הקיימת.

‏כן מציעה התוכנית החדשה רצף אורבאני עם השכונות הסמוכות, הסדרת מערכת הרחובות והמקומות החניה בשכונה. התוכנית בנויה כך שהיוזמה בפועל תהיה של בעלי החלקות באופן בו התוכנית תשמור על גודל החלקות המקורי תוך שמירה על אופי " עיר גנים" בשכונה ויצירת חתך רחוב אופייני.

‏לפי התוכנית יווצרו חזיתות מסחריות לאורך הרחובות המרכזיים , בצד שמירה על צירי הולכי רגל ויצירת מערכת שטחים פתוחים וקישורם לשכונות המשיקות. התוכנית מדגישה הנגשת מתחם בית הספר בלב השכונה , שיפור הגישה אל השכונה וממנה החוצה ומתן פתרונות תנועתיים לצמתים הראשיים.