העיסוק הצדדי של שלמה זהר

הייתם מקבלים המלצה לגבי עסקאות בעלי עניין ושכר בכירים ממקבל שכר משרי אריסון?

שאלה לגופים המוסדיים: האם הייתם נותנים לאדם המקבל את שכרו מחברה בשליטת שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, להמליץ לכם או להיות מעורב בהמלצה כיצד להצביע באסיפות כלליות, בעסקאות בעלי עניין, ובהצבעות על שכר בכירים? לא, בוודאי שלא.

אבל זה בדיוק מה שקורה כעת. הגוף שמספק למוסדיים שירותי ייעוץ והמלצות - שרובן אגב מתקבלות ללא הרהור נוסף - לגבי אופן ההצבעה באסיפות הכלליות הוא "אנטרופי יועצים". גוף פרטי, לא מפוקח, שבראשו עומד רו"ח שלמה זהר המוגדר כ"נשיא החברה ומוביל אסטרטגי".

זהר הוא רו"ח ותיק, שכיהן כיו"ר דיסקונט במשך ארבע שנים. ניסיונו בשוק ההון רב ועל התאמתו לתפקיד אין עוררין. אבל לזהר יש עוד עיסוק, הוא מנכ"ל (ושותף) בחברת הנדל"ן איי.די.או גרופ, חברה שהייתה בעבר בשליטת עדי קייזמן וכיום נמצאת בבעלות שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון.

ולמי שלא הבין נחזור על כך שוב: זהר, מנכ"ל חברה מקבוצת אריסון, הוא האיש שמוביל את החברה שממליצה כמעט לכל המוסדיים בישראל איך להצביע בעניינים מהותיים ועסקאות בעלי עניין.

כוחה של אנטרופי רק צפוי לגדול כיוון שבעקבות המלצות ועדת הריכוזיות יכריעו המוסדיים גם בנושאים כמו הצעות רכש, גיוסי הון, בחירת דירקטורים ושכר בכירים. והבעיה רק מחמירה מאחר שאנטרופי אמנם אינה מונופול באופן רשמי, אך למעשה, מאחר שאין גופים נוספים העוסקים במתן המלצות למוסדיים, היא מונופול דה פאקטו.

ניגודי עניינים בלי סוף

מאיפה נתחיל עם ניגודי העניינים בין תפקידיו של זהר? מכך שבבעלות אריסון גם בנק הפועלים שהוא נותן האשראי העסקי הגדול במשק ולעיתים קרובות מאוד קיימת בינו למוסדיים התנגשות אינטרסים? או אולי מכך שקבוצת אריסון עצמה הנפיקה אג"ח שעליהן היא מנהלת מעת לעת דין ודברים עם מוסדיים? בנוסף, איי.די.או הרי נסחרת בעצמה בת"א, גם לה יש אסיפות כלליות ועניינים שמובאים להכרעת המוסדיים.

אגב, באתר אנטרופי מצוינים תפקידיו של זהר בעבר: "שימש בתפקידי ייעוץ וניהול בכירים רבים וביניהם כיו"ר הדירקטוריון של דיסקונט וכשותף מנהל באחד ממשרדי רו"ח המובילים בישראל". מה שאין שם זו ולו מילה על כך שכיום הוא מכהן כמנכ"ל איי.די.או גרופ.

הרשות צריכה לפעול

אז מה צריך לעשות עכשיו ובמהירות? ובכן, תחילה רשות ני"ע צריכה לגלות אקטיביות ולהעביר חקיקה נדרשת כדי להכפיף חברות מייעצות כדוגמת אנטרופי תחת פיקוחה. עד אז, על הרשות למצוא את הדרך לחייב את אנטרופי לחשוף את שיקוליה, את מבנה קבלת ההחלטות שלה, ואת הפרוטוקולים של דיוניה.

במקביל, אולי כדאי שבאנטרופי יסיקו מסקנות מניגוד העניינים ויבקשו מזהר לבחור באחד משני התפקידים: או נשיא אנטרופי או מנכ"ל אי.די.או גרופ. כי מגוף שממלא תפקיד כל כך משמעותי בממשל התאגידי והמלצותיו מכריעות אסיפות כלליות צריך לצפות ליותר. צריך לצפות לשקיפות ולנראות.

מאנטרופי נמסר בתגובה כי "זהר הוא נשיא ולא יו"ר. הוא עוזר לנו בחשיבה אסטרטגית ובפיתוח עסקי אך זהו תפקיד ייצוגי בלבד, והוא אינו מקבל החלטות ניהוליות".