מאמץ להרגיע השווקים: איטליה מאיצה ההצבעה על הצנע

מחר תתקיים הצבעה בסנאט על חבילת הקיצוצים החדשה ומחרתיים תתקיים הצבעה נוספת בפרלמנט - שאחריה צפוי ברלוסקוני להתפטר מיידית

איטליה מנסה להרגיע את השווקים: הפרלמנט האיטלקי יאיץ את ההצבעה על תוכנית הצנע, מה שיקדם גם את פרישתו של ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני. המטרה היא להפחית את חוסר הוודאות ואת השיתוק הפוליטי באיטליה, אשר מעכבים את ההתקדמות במצאית פתרון למשבר החוב במדינה.

כבר מחר (ו') יצביע הסנאט באיטליה על חבילה חדשה של קיצוצים בתקציב, שתכלול מכירת נכסים שבבעלות הממשלה והעלאת גיל הפרישה של העובדים. יום לאחר מכן תבוא החבילה להצבעה בגוף פרלמנטרי נוסף ואז ברלוסקוני יתפטר באופן "מיידי", כפי שאמר מזכיר המפלגה של ברלוסקוני

תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים באיטליה חצו את רף ה-7% אתמול, במה שהזכיר את המצב ביוון, פורטוגל ואירלנד לפני שפנתו לקרן המטבע ולאיחוד האירופי לבקשת סיוע. אך המצב של איטליה שונה לגמרי מזה של שאר המדינות עמוסות החובות באירופה, מאחר והיא סוחבת חוב של 1.9 טריליון אירו (השלישי בגודלו בעולם) וכלל לא בטוח שניתן לחלץ אותה, במידת הצורך.

סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת היום כי שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שוובלה, קיים אמש פגישה עם מחוקקים בגרמניה ואמר כי ייתכן שאיטליה תזדקק לסיוע מהאיחוד האירופי.

"תשואת אג"ח ל-10 שנים ברמה של מעל 7% למשך תקופה ארוכה יחד עם כלכלה מדשדשת זה תמהיך מסוכן ועלול בסופו של דבר להוביל את איטליה לחדלות פירעון", כתב ראג' בדיאני, כלכלן בכיר ב-HIS Global, בסקירה שהוציא ללקוחותיו. "עם זאת, אנו ממשיכים להעריך שאיטליה לא תגיע לחדלות פירעון כי היא יכולה לשרוד מספר רבעונים עם ריביות אג"ח גבוהות".

פרטי תוכנית הצנע הוצגו במלואם הלילה. איטליה התחייבה בפני האיחוד האירופי להעביר את הקיצוצים החדשים בפסגה שהתקיימה ב-26 באוקטובר. המטרה היא לרכוש את אמון השווקים ולהוכיח לעולם שאיטליה מסוגלת לאזן את הגירעון שלה ולעמוד בהחזר חובותיה, ובכך להביא לירידה בתשואות האג"ח שלה. ברלוסקוני עצמו הבטיח להתפטר מתפקידו ברגע שתוכנית הצנע החדשה תאושר סופית.

לאחר התפטרות ברלוסקוני תוטל על נשיא איטליה משימת מינוי ראש הממשלה החדש. ההערכות הן כי הוא ימנה טכנוקרט לראש ממשלה זמני, והשם החם ביותר הוא מריו מונטי, כלכלן ולשעבר נציב ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי.

חבילת הצנע כוללת, בין היתר, מכירת נכסים ממשלתיים ב-15 מיליארד אירו במהלך 3 השנים הקרובות, העלאת גיל הפרישה לפנסיה בשנתיים ל-67 עד שנת 2026, הורדת חלקה של הממשלה במתן שירותים ועוד. איטליה שואפת לאזן את הגירעון שלה עד שנת 2013.