הפנטגון: התקפה צבאית על איראן לא תמנע פיתוח נשק גרעיני

הפנטגון: "התקפה על איראן חייבת להיות המוצא האחרון - היא רק תעכב ב-3 שנים פיתוח נשק גרעיני; אנחנו צריכים להיזהר גם מתוצאות בלתי מתוכננות" ■ "התחמשות גרעינית של איראן היא איום בלתי נסבל ואנו נחושים למנוע זאת"

שר ההגנה של ארה"ב, ליאון פאנטה, הכריז אמש (ה'), כי התקפה צבאית על מתקנים גרעיניים באיראן רק תדחה, לא תמנע, פיתוח נשק גרעיני. הוא הזהיר, כי להתקפה כזו עלולות להיות תוצאות "בלתי מתוכננות". בכירים בפנטגון ובצבא האמריקני הביעו בעבר הסתייגויות מפעולה צבאית נגד איראן, אך זו היתה הפעם הראשונה ששר ההגנה הטרי הצטרף למקהלת המזהירים מפני האופציה הצבאית. הבית הלבן והסטייט דיפרטמנט שותפים להערכות שר ההגנה.

לדברים יש משמעות מיוחדת נוכח המאבק שמנהל פאנטה נגד קיצוצים אפשריים בתקציב ההגנה של ארה"ב. כידוע, אם ועדת-על של סנטורים לא תצליח לגבש תכנית דו-מפלגתית לקיצוצים מוסכמים בתקציב, יקוצץ תקציב הפנטגון אוטומטית ב-600 מיליארד דולר (בצד 600 מיליארד דולר נוספים מתקציבים "חברתיים").

במסיבת עיתונאים במשרד ההגנה, אמר פאנטה, כי הוא "בהחלט" שותף להערכות שהשמיעו בעבר קודמו בתפקיד, רוברט גייטס, ומייקל מולן, לשעבר יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, שלפיהן התקפה צבאית תצליח לעכב פיתוח נשק גרעיני באיראן בשלוש שנים, במקרה הטוב ביותר.

"אנחנו צריכים להיזהר מתוצאות בלתי מתוכננות", אמר פאנטה. "התוצאות האלה עלולות לחרוג מהרתעת איראן ממה שהיא מבקשת להשיג, אם בכלל. לתוצאות הבלתי חזויות האלה עלולה להיות השפעה רצינית על האזור ועל הכוחות האמריקניים באזור".

גייטס אמר כמה פעמים, החל ב-2009, שהפצצת מתקנים גרעיניים באיראן, ע"י ישראל או ארה"ב, "רק תקנה לנו זמן ותניע את איראן להתחפר עמוק יותר ולעטוף את התכנית הגרעינית במעטה עבה יותר של חשאיות".

בתשובה לשאלה מה יקרה אם הסנקציות לא ישיגו את התוצאה המקווה, אמר פאנטה: "תקוותנו היא שלא נגיע לשלב זה ושאיראן תחליט שברצונה להצטרף למשפחת העמים". הוא הוסיף, שהממשל בארה"ב מסכים שפעולה צבאית צריכה להשאר זמינה, אך היא חייבת להיות המוצא האחרון, כפי שטוענת ישראל עצמה.

"איום בלתי נסבל לביטחון האזורי והגלובלי"

"הדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עולה בקנה אחד, ב-100%, עם הערכות מודיעיניות", אמר שר ההגנה. "אנו אומרים זה מכבר שהאיראנים יוסיפו לנסות ולפתח נשק גרעיני עד סף היכולת לייצר אותו בפועל. בה בעת, באיראן יש חילוקי דעות האם צריך ליישם את היכולת הזו ולייצר נשק גרעיני".

"חשוב שהעולם יתאחד וינקוט יחדיו סנקציות שיבהירו לאיראנים שהם ישלמו מחיר כבד מאוד אם יוסיפו להתנהל במסלול הזה", אמר פאנטה.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר אמש, כי הממשל "ניצב איתן באמונתו שהתחמשות איראן בנשק גרעיני היא איום בלתי נסבל לביטחון האזורי והגלובלי ואנו נחושים בדעתנו למנוע מצב כזה".

הוא טען, כי ארה"ב חולקת מטרה אסטרטגית זו עם רוסיה. לדבריו, שיתוף הפעולה של וושינגטון עם מוסקבה ועם בירות אחרות הניב מצב שבו איראן "סובלת" ממערכת הסנקציות הקשה ביותר שעמה התמודדו האיראנים אי פעם.

"וול סטריט ג'רנל" מדווח הבוקר, שממשל אובמה הכין בחשאי תכניות לספק אלפי פצצות חודרות בונקרים מתקדמות לאמירויות הערביות המאוחדות, אחת מבעלות הברית החשובות של ארה"ב באזור המפרץ הפרסי. העסקה המוצעת תגדיל במידה משמעותית את יכולת חיל האוויר של האמירויות לפגוע במבנים ובמתקנים תת-קרקעיים.

האמירויות מקיימות יחסי סחר הדוקים עם איראן, אך המשפחה השלטת באבו דאבי, בירת האמירויות, היא אחד מבתי המלוכה הניציים ביותר באזור מבחינת ההתנגדות לטהרן, קרוב לוודאי בגלל העובדה שאיראן טוענת לריבונות על שלושה משדות הנפט של האמירויות.

יחסית לעמדה הזהירה של ממשל אובמה כלפי איראן ודבקותו בנשק הסנקציות, מגלים המתמודדים הרפובליקניים על מועמדות מפלגתם בבחירות לנשיאות עמדות הרבה יותר ניציות. במאמר ב"וול סטריט ג'ורנל", תאר אתמול מיט רומני, אחד מהמתמודדים המובילים, את תכניתו לסכל את האיום הגרעיני האיראני כך:

"אתחיל בהטלת סבב חדש של סנקציות כלכליות נשכניות יותר על איראן, יחד עם הקהילה הבינלאומית אם אפשר, או באופן חד-צדדי אם לא תהיה אופציה אחרת. אשא קולי בחזקה למען החולקים על המשטר באיראן. אגבה את הדיפלומטיה האמריקנית באופציה צבאית אמיתית מאוד ואמינה מאוד. אחדש את הנוכחות השגרתית של נושאות מטוסים ואוניות תמיכה בים התיכון ובמפרץ הפרסי בעת ובעונה אחת. אגדיל את הסיוע הצבאי לישראל ואת התיאום עם כל בעלות הברית שלנו באזור. צעדים אלה ישלחו מסר חד-משמעי לאיראן, שארה"ב, בתיאום עם בעלות בריתה, לעולם לא תתיר לה להתחמש בנשק גרעיני".