סוף עידן: ברלוסקוני הגיש את התפטרותו לנשיא איטליה

(עדכון) הפרלמנט אישר את תוכנית הצנע ברוב של 380 קולות ■ הארמון הנשיאותי הודיע שסילביו ברלוסקוני הגיש את התפטרותו לנשיא המדינה ■ מריו מונטי כלכלן מוערך בן 68 יחליף אותו ■ ברלוסקוני ומונטי נפגשו היום לארוחה משותפת

עידן חדש באיטליה: הפרלמנט במדינה אישר היום צעדי צנע חדשים בעקבות הלחצים שמופעלים על המדינה מהאיחוד האירופי, וכמה שעות אחריה הודיע ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני על התפטרותו מראשות ממשלת איטליה.

הההצבעה של היום הינה המשך ישיר להצבעה אתמול בסנאט האיטלקי על החבילה. ההצעה עברה ברוב של 380 חברים מתוך 630 חברי הפרלמנט. התוכנית, בהיקף של 59 מיליארד אירו, אושרה ברוב גדול של 156 תומכים מול 12 מתנגדים, ובאה על מנת להמנע מלחצים מצד השווקים בעולם על איטליה בעקבות הזינוק בתשואות על אגרות החוב של איטליה לעשר שנים לרמה של 7.6% ביום רביעי.

התוכנית נועדה לצמצם את הגירעון הלאומי של איטליה שעומד כרגע על 1.9 טריליון אירו וזאת על ידי מכירת נכסים של המדינה בשווי 21 מיליארד דולר והעלאת גיל הפרשיה מ-65 ל-67 עד שנת 2026. התוכנית גם תחליש את כוחם העצום של האיגודים המקצועיים במדינה, ותציע הטבות מס לחברות שמשקיעות בתשתיות ומוכנות להעסיק עובדים צעירים.

אחרי אישור התוכנית הערב בפרלמנט, קיים ראש הממשלה סילביו ברלוסקוני ישיבת קבינט אחרונה לפני שהוא נסע לארמון הנשיאותי והגיש לנשיא המדינה את מכתב ההתפטרות שלו. בהודעה שפרסמה לשכתו של ברלוסקוני בתום ישיבת הקבינט, אישר ברלוסקוני שהוא מתכוון לעלות לארמון הנשיאותי ולמסור לנשיא איטליה את התפטרותו עוד הערב.

בעקבות כך, החל נשיא המדינה ג'ורג'יו נפוליטנו במגעים עם ראשי המפלגות על מנת להגיע להסכמה בניהן על זהות מחילפו של ברלוסקוני בתפקיד.

ההתפטרות של ברלוסקוני מהווה יריית פתיחה לסוף שבוע עמוס אירועים באיטליה שיסתיים עם הרכבת ממשלה חדשה ביום ראשון בערב או ביום שני בבוקר. הממשלה החדשה תהיה מורכבת ברובה מאנשי מקצוע א-פוליטיים ובכך תהיה ליאטליה ממשלת טכנוקרט.

המועמד המוביל להחליף את ברלוסקוני הינו מריו מונטי בן 68, כלכלן מוערך בעל קשרים טובים עם בכירים באיחוד האירופי עקב היותו ראש הנציבות האירופית. ביום רביעי, ובאופן מפתיע לחלוטין, מינה הנשיא האיטלקי את מונטי ל"סנאטור לכל החיים", מה שבעצם מרמז על כוונתו של נפוליטנו להטיל על מונטי את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה.

עוד לפני שנכנס לתפקיד באופן רשמי, קיים היום מונטי פגישה עם מריו דראג'י, נשיא הבנק המרכזי האירופי, מה שמחזק את הרעיון שהמוסדות הפיננסים והאירופים שבעי רצון מההחלטה למנות כלכלן שיעמוד בראש המדינה הקורסת בתקופה של משבר ואי-יציבות.

עדות נוספת לכך שמונטי הוא זה שירכיב את הממשלה הבאה באה היום מהסנאט האיטלקי שבהודעה שפרסם נאמר, שמונטי וברלוסקוני נפגשו היום לארוחת צהריים. בהודעה לא נמסרו פרטים לגבי הנושאים שהשניים דנו בהם.