ראש עיריית מודיעין: "די, נעצרה עליית המחיר המטורפת"

חיים ביבס: "מדינת ישראל תקועה, הבירוקרטיה הרגה את המדינה" ■ על הקבלנים: "יש רווח - ויש חזירות. מה שהיה בשנים האחרונות היה חזירות"

"מדינת ישראל תקועה, הבירוקרטיה הרגה את המדינה. אם צריך שמונה שנים כדי לחלץ יחידת דיור אחת בעיר המתוכננת ביותר במדינה, אז מה קורה בערים אחרות? שם הם נהרגים ונשחטים לגמרי", אומר חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין, לאחר שבשבוע שעבר אושרה, לראשונה מזה זמן מה, תכנית ל-1,000 יחידות דיור חדשות בעיר. "יש לנו כאן תב"ע סגורה, ואם מודיעין צריכה לחזור שוב ושוב לוועדות התכנון, זה אומר דרשני".

ביבס מתוסכל מקצב אישור התכניות בעירו: "אנחנו עובדים על שטחים מתוכננים ומפריעים לנו - המשרד להגנת הסביבה וארגונים ירוקים תוקעים מקלות בגלגלי התכנון והבנייה". להערכתו, חוק הוד"לים והמחאה החברתית זירזו את אישור השכונה, אשר תכונה בשם: "שכונת הציפורים" ותשתרע על 370 דונם בין פארק ענבה, כביש 431, שד' החשמונאים וכביש 3.

בשכונה החדשה שתוקם, יוקצו 200 דירות מוזלות לפי הקריטריונים של "מחיר למשתכן" שניסחו ביבס ושר הבינוי והשיכון: 30% לזוגות צעירים ללא ילדים ו-30% למשפחות שבהן עד שלושה ילדים. בנוסף, 98 יחידות דיור יהיו מיועדות להשכרה. "אני מעריך שיקפצו על המכרז הזה. מודיעין היא קלאסית להשכרה משום שיש זוגות צעירים שיוכלו לבחון את העיר לפני שהם קונים בה דירה".

במכרזי "מחיר למשתכן" זוכים יזמים המציעים את המחיר הנמוך ביותר ליחידת דיור.

לדברי ביבס, מחיר דירת 80-90 מ"ר חדרים בפרויקט יהיה 700-750 אלף שקל. "זה ימשוך איתו את מחירי הפרויקט כולו כלפי מטה. די, נעצרה העלייה המטורפת".

לדברי ביבס, התכנית לשכונת הציפורים התגלגלה שמונה שנים "בנבכי הבירוקרטיה של מדינת ישראל". לדבריו, "רצינו לקחת את התכנון הקיים ולייצר משהו עם הפנים לצעירים, לא רצינו לעשות תכנון מחדש ולחכות עוד חמש שנים, הלכנו על הצעד המיידי".

- הקבלנים מצרים על כך שבנייה להשכרה אינה רווחית. מי ייגש למכרז?

"יש רווח - ויש חזירות. מה שהיה בשנים האחרונות היה חזירות. מחיר הקרקע יירד והם יוכלו להמשיך להרוויח, אבל המחירים יהיו נורמליים".

ביבס מסביר שהעיר מודיעין עוד צפויה להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות, עם בניית 12 אלף יחידות דיור חדשות בשטחה ויותר. תכניות אלו יביאו להשלמת שלב א' של בניית העיר - והיא תגדל מ-80 אלף תושבים ל-120 אלף תושבים.

- אתה לא חושש שמודיעין גדלה מהר מדי בתקופה של ירידה במכירת דירות?

"הבנייה שלנו מתוכננת מראש, ואנחנו נערכים לתת בעתיד בין 5%-10% מפתרונות הדיור של מדינת ישראל. אנחנו זקוקים להשקעה של מאות מיליוני שקלים בתשתיות, ואז נאיץ את הפיתוח. אם נעצור, זה יביא לעלייה במחירי הדירות".

הוא קובל על היעדר מימון לגני ילדים בגילאים 3-5. "יש מחסור חמור במעונות ובגני ילדים - המדינה לא נותנת מענה, זה בא מהכיס שלנו. יש לנו 25 אלף ילדים במערכת החינוך, מתוך 80 אלף תושבים. כל שנה אנחנו בונים בתי ספר וגנים". לדבריו, המדינה מעניקה תקצוב לגילאים אלה רק בפריפריה, לפי מדד סוציו-אקונומי. "אבל צדק חברתי צריך לעשות בדיוק בערים של מעמד הביניים, כמו מודיעין והרצליה. למה יש חוק חינוך חינם מגיל שלוש ומעלה רק בפריפריה? הרי מי שעובד במגזר הפרטי עובד שעות ארוכות יותר והוא צריך פתרונות, אבל כיום הורים מוציאים אלפי שקלים בחודש על גנים פרטיים לילדיהם".