"לה מונד": "אחרי יוון ואיטליה, צרפת היא הבאה בתור?"

חששות בצרפת: הפער בין התשואה על האג"ח ל-10 שנים של צרפת לבין התשואה של גרמניה, התרחב ומעולם לא היה גבוה יותר ■ החוב של צרפת - 1.7 טריליון אירו

הערכות הרווחות בשוק שנאמרות בחשאי מפני שלא ממש מוכנים להודות בכך בצרפת, אבל חשש משתרר סביב המדינה הגדולה והחזקה באירופה. האם צרפת תהיה הבאה בתור בסדרת המדינות המייצרות חששות הפוגעים באמון השווקים, אחרי יוון ואיטליה?

נזכיר כי ביום חמישי האחרון סוכנות הדירוג העולמית S&P הודיעה בטעות כי דירוגה המושלם של צרפת הורד, חברת הדירוג נסוגה מההודעה המוטעית שעוררה פאניקה בשווקים וטענה כי מדובר בשגיאה. למרות זאת הסימנים המטרידים עדיין קיימים - הפער בין התשואה על האג"ח ל-10 שנים של צרפת לבין התשואה של גרמניה, התרחב ומעולם לא היה גבוה יותר. כיום, צרפת משלמת ריבית של 3.46% על האג"ח שלה, מדובר בריבית הגבוהה פי שניים לעומת הריבית על האג"ח של גרמניה. אך עדיין, יש להזכיר, מדובר בריבית הנמוכה בחצי מזו של איטליה.

הסיכון להורדת דירוגה של צרפת טרם התפוגג לחלוטין, הורדת דירוג מעין זו תהיה בבחינת השפלה גדולה מאוד לנשיא המכהן, ניקולא סרקוזי, ובוודאי תכניס את הנשיא לצרות, חצי שנה לפני הבחירות העתידות להתקיים בצרפת. יהיה זה מטרד גדול מאוד גם עבור השווקים באירופה וכישלון נוסף בנסיונם להיאבק בשמירת האירו.

"אחרי יוון ואיטליה, צרפת?" - כך זעקה הכותרת בעיתון הצרפתי "לה-מונד" ביום שישי. לצרפת יש חוב העומד על 1.7 טריליון אירו, לעומת החוב האיטלקי העומד על 1.9 טריליון אירו. "שלא יהיה לנו אשליות, צרפת כבר איבדה את הדירוג המושלם", אמר ג'ק אטאלי, יועץ לנשיא לשעבר מיטראן ובכיר בבנק המרכזי של אירופה לשעבר. "לאור התשואה על האג"ח של גרמניה בהשוואה לתשואה על האג"ח הגרמנית, החוב הצרפתי מדורג למעשה על AA", אמר.

היריב המר של הנשיא, ניקולא סרקוזי, המועמד המוביל מהמפלגה הסוציאליסטית, האשים את סרקוזי בהוספת 500 מיליארד אירו לחוב הצרפתי בתקופת כהונתו ב-5 השנים האחרונות.