קבלנים: אלף דירות במודיעין - טיפה בים שלא תוריד מחירים

"הכמות הזאת תספק את הביקושים לתקופה של כשנה, אבל לא יותר מכך" ■ "מחירי הדירות יעלו בהמשך, מכיוון שהמחאה החברתית תירגע"

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז המרכז במשרד הפנים אישרה בשבוע שעבר תוכנית להקמת שכונה חדשה בעיר מודיעין. במסגרת התוכנית יייבנו בשכונה המשתרעת על שטח כולל של כ-370 דונם 1,000 יחידות דיור לצד שטחים מסחריים, מוסדות ציבור ופארק.

הקרקע לבניית יחידות הדיור טרם יצאה למכרז, אולם כבר עכשיו טוענים הקבלנים הבונים בעיר כי לא מדובר בתוספת משמעותית שביכולתה להשפיע על מחירי הדירות ומעלים אף תהיה לגבי מספר הקבלנים שייגשו למכרזים.

"מדובר בתוכנית המאפשרת בניית בנייני מגורים בני 10-7 קומות במיקום מרכזי ומבוקש במודיעין, בסמוך לבניין העירייה", מספרת עפרה חדד, סמנכ"ל חברת יורו ישראל, הבונה בשכונת מוריה, "בשנה וחצי האחרונות לא היו מכרזים בעיר, כך שנוצר ביקוש עצום לדירות חדשות. כיום ישנן רק כ-400 יחידות דיור חדשות שעומדות למכירה בשכונת ציפורי ו-200 יחידות דיור חדשות נוספות בשכונת בוכמן (מוריה). בעיר בסדר גודל של מודיעין, זה טיפה בים.

"השאלה היא באילו מחירים מינהל מקרקעי ישראל ישווק את הקרקעות. אם המחיר ליחידת קרקע יהיה פחות מ-400 אלף שקל, יש להניח שהמון חברות בנייה ייגשו למכרזים. אם המחירים יהיו גבוהים יותר, מספר הניגשים יפחת, לטעמי, משמעותית. היום, בשונה מן העבר, חברות הבנייה לא רוכשות קרקעות בכל מחיר. אישור הקמת השכונה החדשה מצוין למודיעין, אך לא יעשה מהפכה".

לפי חדד, סביר להניח שמינהל מקרקעי ישראל לא ישווק את כל הקרקע בבת אחת, ובכל מקרה, כך שגם אם ייצאו מכרזים בקרוב מדובר ביחידות דיור שייצאו לשיווק רק בעוד כשנה וחצי לכל המוקדם.

לדברי חיים זקן, בעלים ומנכ"ל חברת חיים זקן, הבונה אף היא בשכונת מוריה, "מודיעין זקוקה לעוד יחידות דיור והקמת שכונה חדשה הוא מהלך מבורך. גם מיקום השכונה טוב מאוד, אבל אני לא צופה התנפלות של קבלנים במקום, אם מחיר הקרקע לא יירד באופן משמעותי. עלויות הבנייה מתייקרות מיום ליום וכן כל הפרמטרים הנלווים כמו ערבויות בנקאיות, היטלים, משך הזמן הארוך להוצאת היתר בנייה ועוד. אני מעריך שמחירי הדירות יעלו בהמשך גם מכיוון שהמחאה החברתית תירגע".

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה, שבנתה עד כה כ-1,000 יחידות דיור במודיעין: "אישור התוכנית הוא צעד נכון, אבל 1,000 דירות לא ישביעו את הביקושים הגדולים שקיימים כיום בעיר. לטעמי, הכמות הזאת תספק את הביקושים לתקופה של כשנה, אבל לא יותר מכך".