מיוחד: מספר טיפים לחיסכון במס רווחי הון לפני 2012

שנה של הפסדים, בשילוב המלצות ועדת טרכטנברג להעלאת המס על שוק ההון, יצרו מעמסת מס על המשקיעים ■ רגע לפני סיום 2011, נעזרנו רו"ח צבי פרידמן מ-Deloitte בריטמן אלמגור זהר

שנת 2011 עומדת לפני סיום, ואם לא יתרחש מהפך קיצוני בשווקים, ניתן לסכם כבר עכשיו כי השנה הזו, בניגוד לקודמתה, לא הטיבה עם המשקיעים, כאשר חלק ניכר מהם ירשמו הפסדי הון עקב התנודתיות בשווקים. ואולם, עבור המשקיע הישראלי הסוגיה מורכבת עוד יותר, עם השלכה ישירה על השורה התחתונה של השקעותיו, ואנו מכוונים לוועדת טרכטנברג שהמליצה על העלאת המיסוי על שוק ההון (על ריבית, דיבידנדים ורווחי הון) ב-5%, ואף ב-7% לבעלי הכנסה שנתית של מעל מיליון שקל, החל מ-2012.

בשנה שעברה קיבצנו בעזרת רו"ח צבי פרידמן, שותף וראש חטיבת המס בפירמת ראיית החשבון והייעוץ בריטמן Deloitte אלמגור זהר, אגד של עצות שיאפשרו לחסוך בכל הנוגע לתשלום מס על השקעות. פרידמן העריך אז כי אלו עשויות לחסוך לציבור הרחב כ-100 מיליון שקל מדי שנה. לאור הפסדי ההון הצפויים למשקיעים השנה, ובהנחה שהמלצות ועדת טרכטנברג שאושרו בממשלה יעברו גם בכנסת, חזרנו אל פרידמן וביקשנו ממנו להתגייס גם הפעם כדי לספק לכם מספר טיפים לחיסכון מיסוי על השקעותיכם. פרידמן ירצה על הנושא בכנס שתקיים פירמת הרו"ח ב-30 בנובמבר.

ואלו המלצותיו, גזרו ושמרו:

1. בעל שליטה, כך תנצל הפסדים לסגירת יתרות חובה: יתרות חובה של בעלי שליטה חייבות בריבית רעיונית ובתוספת מע"מ, וחשופות לטענה של פקיד השומה כי מדובר במשכורת או בדיבידנד לבעל השליטה. "כדי למנוע זאת, ניתן לחלק דיבידנד עד תום שנת המס ולקזז ההכנסה כנגד הפסדי בעל השליטה בשוק ההון, לרבות מכירת ניירות ערך שטמון בהם הפסד לפני תום השנה", אומר פרידמן. חשוב לזכור, כי בהתאם להמלצות הוועדה, שיעור המס על דיבידנדים שיחולקו ב-2012 לבעל מניות מהותי (החזקה של מעל 10% בחברה) יהיה 30% ואף 32%, בהתחשב במס היסף. לכן, סבור פרידמן כי "ב-2012 לא ניתן יהיה לקזז הפסדים שוטפים מני"ע כנגד הכנסות מדיבידנדים של בעל מניות מהותי, שכן שיעור המס על הדיבידנד יעלה על 25%, מה שלא יאפשר קיזוז הפסדים שוטפים כנגד דיבידנדים".

2. למכור ני"ע מופסדים בתחילת 2012: כאמור, בשנה הבאה צפוי המיסוי על שוק ההון לגדול ב-5%-7%. בהתאם, מציין פרידמן, כי בעוד שהפסדי הון שמועברים מ-2011 ניתן לקזז רק כנגד רווחי הון ב-2012, הפסדים שוטפים שנוצרו ב-2012 ניתן יהיה לקזז לא רק כנגד רווחי הון באותה שנה, אלא גם כנגד ריבית ודיבידנדים בגין ני"ע ב-2012. לכן, הוא ממליץ למשקיעים המעוניינים ליצור מגן מס כנגד רווחים מריבית ודיבידנד ב-2012, לדחות את מימוש הפסדי ההון מני"ע לתחילת 2012, ומזכיר כי "הפסד המועבר מני"ע משנה קודמת נחות מיסויית לעומת הפסד שוטף, שכן אינו ניתן לקיזוז כנגד הכנסות שוטפות במהלך השנה מריבית ודיבידנדים מני"ע".

3. הקדימו לחלק דיבידנד: בניגוד להכנסות מריבית ומרווחי הון, שהעלאת שיעור המס בגינן תחושב על ההכנסה שצמחה מ-1/1/2012 (בדרך של חישוב לינארי או מכירה רעיונית), הרי שהכנסה מדיבידנד תחויב במס בשיעור הגבוה בעת קבלתה, לאחר ה-1/1/2012, אף אם חולקה מתוך רווחים של 2011 או שנים קודמות יותר. פרידמן ממליץ לחברות "לשקול חלוקת הדיבידנד לפני ה-31 בדצמבר 2011 כדי להימנע מהעלייה בשיעור המס, וכן לשקול ביצוע 'מכירה רעיונית' של ני"ע סחירים לפני תום שנת המס, כדי להקטין רווחי ההון בגינם בשנה הבאה".

4. לקזז רווח מול הפסד: אחד העקרונות של מיסוי שוק ההון הוא שניתן לקזז הפסד כנגד רווח (שקל רווח כנגד שקל הפסד), ללא התחשבות בשיעור מס. במילים אחרות, ניתן לקזז הפסדי הון החייבים במס בשיעור נמוך כנגד רווחי הון החייבים במס גבוה. "מאחר שאין הוראה על סדר הקיזוז, כל נישום רשאי לקזז הפסדיו כנגד רווחיו לפי שיקוליו, ותחילה מהכנסות החייבות בשיעור מס גבוה יותר", אומר פרידמן, ומציין כי לצורך כך יש להגיש דוח למס הכנסה.

5. החזיקו מספר חשבונות ני"ע: לגבי ני"ע שנרכשו במספר מועדים ולאחר מכן חלקם נמכר, מציין פרידמן כי החוק קובע שייחוס עלויות למכירות יהיה לפי שיטת "ראשון נכנס - ראשון יוצא". אולם החוק מאפשר ייחוס ספציפי באישור פקיד השומה, אם הרכישה תתבצע בחשבון אחר. לפיכך, הוא ממליץ לקנות ני"ע בזמנים שונים במספר חשבונות, כדי לאפשר גמישות בייחוס עלויות.

6. לקזז הפסדים מחברות בפירוק: משקיעים רבים כיום מחזיקים במניות חברות פרטיות שהפסיקו לפעול וצברו הפסדים. פרידמן מציין כי ההפסד בגין אובדן ההשקעה יוכר רק בעת מכירת המניות או פירוק החברה. המלצתו לפיכך היא "להתחיל בפירוק לפני תום 2011, למי שיש לו רווחי הון, דיבידנדים וריביות מהשקעות בשוק ההון ומעוניין לחסוך בתשלומי המס. לחלופין, ניתן לדחות את הפירוק לתחילת 2012, לאור המלצות ועדת טרכטנברג להעלאת שיעור המס על השקעות בשוק ההון מ-2012".

7. החזר מס על דיבידנד מהפחתת הון: משקיעים רבים קיבלו השנה דיבידנד מחברות שלא מתוך רווחי החברה, אלא במסגרת הפחתת הון באישור ביהמ"ש. בהתאם להוראות רשות המיסים, ניכוי המס במקור בוצע ממלוא סכום הדיבידנד שחולק, מבלי שיוחסה עלות (מלאה או יחסית). "משקיעים אלו רשאים לדרוש ייחוס עלויות לאותו דיבידנד, ולבקש החזר מס מלא או חלקי בגין המס שנוכה במקור, באמצעות הגשת דוח למס הכנסה", מציין פרידמן.

8. השקעה בחברות בעלות מדיניות חלוקת דיבידנד: ישנם משקיעים הפועלים באמצעות חברה בע"מ כשלחברה בבעלותם נוצרים עודפי מזומנים בקופה, והמטרה היא להשקיע מזומנים אלו בשוק ההון. פרידמן ממליץ למשקיעים אלה להשקיע את הכספים במניות של חברות בעלות מדיניות קבועה של חלוקת דיבידנד מתוך הרווחים השוטפים. "חברה בע"מ ישראלית שקיבלה דיבידנד זה, תהיה פטורה ממס בגינו", מסביר פרידמן, ומוסיף כי "ליחידים עדיפה השקעה במניות אלו באמצעות קרנות נאמנות פטורות, שבהן המס בגין הדיבידנד נדחה עד למכירת היחידה".

9. פיקדון בנקאי OUT, קרנות כספיות ומק"מים IN: רווחים בגין קרנות נאמנות כספיות או מק"מים ניתנים לקיזוז כנגד הפסדים מני"ע, וזאת בניגוד לריבית על פיקדון שקלי.

10. עמלות הבנקים ניתנות לקיזוז: כאשר הבנקים מעבירים לחשבונותיכם הכנסות מריבית אג"ח או דיבידנד ממניות, הם גובים עמלה על השירות וזאת בנוסף לניכוי מס של 20%. "הציבור הרחב שאינו מגיש דוח למס הכנסה משלם כתוצאה מכך מסים מיותרים" אומר פרידמן, "וספק גם אם אלו שמגישים דוח דורשים לנכות הוצאות אלו, היות שאישורי הבנק מונפקים על ההכנסה ברוטו. נכון היה שמס הכנסה יורה לבנקים כי ניכוי המס במקור יהיה מהנטו". לכן, ההמלצה היא לבקש מהבנק אישורים על הוצאות העמלה, להגישם עם הדוח השנתי למס הכנסה ולקבל עבורן החזר מס.

חיסכון במס עפי רוח צבי פרידמן
 חיסכון במס עפי רוח צבי פרידמן