מחלוקת בין וינשטיין ללדור מעכבת הקמת גוף פיקוח על הפרקליטות

‎לדברי ח"כ רוני בר-און, השניים חלוקים לגבי אופיו של גוף הפיקוח, אך בדצמבר יתקבלו החלטות ■ משרד המשפטים: ההמלצות בנושא יפורסמו בתוך חודש

צוות אנשי משרד המשפטים, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לענייני חקיקה, עו"ד אורית קורן, יגיש בתוך חודש ימים את הדוח ובו המלצתו להקמת נציבות תלונות על הפרקליטות וגופי התביעה - כך אמרה היום (ב') קורן, בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת בהצעות בעניין הקמת גוף פיקוח על הפרקליטות.

שר המשפטים יעקב נאמן אישר את בקשתו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, לקבל אורכה נוספת בת חודש ימים, ולפיכך נדחה הדיון שהיה אמור להתקיים אתמול (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה בהצעות חוק פרטיות להקמת גוף מבקר שכזה.

בפתח הדיון הבוקר ציין יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר-און (קדימה), כי הוא שוחח בימים האחרונים הן עם נאמן, הן עם וינשטיין והן עם פרקליט המדינה משה לדור בעניין זה, וכי להבנתו שוררת בין וינשטיין ללדור מחלוקת באשר לאופיו של הגוף שיוקם, המעכבת את פרסום המלצות המשרד.

הדוח שיוגש לוועדה לביקורת המדינה אמור לשמש בסיס להצעת חוק ממשלתית בנושא, ובחודש מארס 2011 הודיע וינשטיין כי הוא יוגש בתוך חודשיים, כלומר עד חודש מאי.

"העניין מורכב וסבוך, והשקפות העולם של הגורמים המובילים במשרד המשפטים לא מכונסות במקום אחד", אמר בר-און.

הצוות בראשות קורן קיים 13 דיונים בנושא, 3 מהן בהשתתפות וינשטיין עצמו, ולדבריה הדיונים מצויים ב"ישורת האחרונה". כשבר-און שאל האם המחלוקות הפנימיות בין וינשטיין ללדור הן המעכבות את סיום הדיונים, אמרה קורן כי "יש התלבטויות בתוך משרד המשפטים".

לדברי המשנה ליועץ המשפטי, "צריך לנקוט זהירות רבה כשעוסקים בגופים שתפקידם הוא אכיפת החוק ושלטון החוק, צריך להיזהר ממהלכים שיפגעו במוסדות אכיפת החוק. זה מצריך זמן של בדיקה ומחשבה שנעשית במסגרת הצוות ומעבר לו. אנחנו עוסקים בנושא של אכיפת שלטון החוק ונושאי ליבה, ומן הראוי לתת לנו שהות של מספר שבועות נוספים להשלים את העבודה בנושא".

בתשובה לשאלתו של ח"כ אורי אריאל, אמרה קורן כי המשרד בוחן את מערך הבקרה הקיים ושוקל "מה הצעדים הנכונים מנקודת מבטו של משרד המשפטים להוסיף נדבכים נוספים למערכי הבקרה הקיימים".

בר-און הסכים למתן אורכה נוספת, ואולם ציין כי הדיון המסכם בעניין זה יתקיים במחצית השנייה של חודש דצמבר, ובכל מקרה יתקבלו בו החלטות. "צריך לשים סוף להשתלשלות הזו, גם אם הסוגייה איננה פשוטה", אמר.

"חסינות מביקורת"

פרופ' אמנון רובינשטיין אמר בדיון כי "העובדה שיש לנו פרקליטות עצמאית היא נכס גדול, וצריך לשמור על הנכס הזה מכל משמר, ואולם העובדה שיש לה חסינות מפני ביקורת של הכנסת מעוררת שאלה מיוחדת במינה. לפרקליטות המדינה יש סמכויות אדירות, וזה מצדיק דיון בשאלה מי מפקח על האנשים שיש להם סמכות כה גדולה. מערכת הבקרה הנוכחית לא הולידה שום תוצאה. אני לא מכיר מקרה אחד שמישהו מהפרקליטות הושעה או פוטר בגלל ביקורת של בית המשפט, והיו ביקורות".

פרופ' מרדכי קרמניצר הצטרף לדעתו של רובינשטיין ואמר כי "סוג הביקורת הדרוש הוא בעיקר בשאלות של מדיניות, הנכנסות לתוך שיקול-הדעת של הפרקליטות. הביקורת הזו איננה בתחום הביקורת שמבקר המדינה עורך. אינני מסכים שמהערך הקיים של הביקורת עונה על הצרכים המיוחדים. נכון שלפעמים בתי המשפט מותחים ביקורת על פרקליטים, אבל זו לא עבודת ביקורת מקצועית. זה לא תפקיד השופט. לא תמיד ההערות האלה הן דבר שמיימי, ולא תמיד הן נאמרות תוך בדיקה יסודית. מה שצריך כאן הוא בדיקה יסודית, מקצועית ושיטתית".