הכנסת אישרה: נסללה דרכו של אשר גרוניס לנשיאות העליון

(עדכון) - הכנסת אישרה גם את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ■ לבני: "חוקים דרקוניים" ■ מופז: "שיטות חשוכות של משטרים אפלים"

הכנסת סוללת את דרכו של השופט אשר גרוניס לנשיאות בית המשפט העליון: בתום דיון סוער שנערך כמעט 3 שעות, מליאת הכנסת אישרה הערב (ג') לקריאה ראשונה את חוק גרוניס לשינוי שיטת הסניוריטי למינוי נשיא לבית המשפט העליון, ברוב של 52 תומכים מול 32 מתנגדים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר סיעת העצמאות, אהוד ברק, כמו גם 3 שרי הסיעה, נעדרו מההצבעה.

על-פי הצעת חוק גרוניס של ח"כ יעקב כץ, תשונה שיטת הסניוריטי לבחירת נשיא בית המשפט העליון, כך שתבוטל המגבלה הקובעת כי כנשיא בית המשפט יכהן רק מי שנותרו לו למעלה מ-3 שנות כהונה בעת מינויו. מדובר בהצעת חוק פרסונלית, שנועדה כאמור לסלול את דרכו של השופט אשר גרוניס לנשיא בית המשפט העליון.

לפני זמן קצר הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיזמו ח"כ זאב אלקין וח"כ רוברט אילטוב. ההצעה עברה ברוב של 50 תומכים מול 35 מתנגדים. שני חברי כנסת נמנעו.

12 שרי ממשלה נעדרו מההצבעה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, סילבן שלום, בני בגין, יוסי פלד, לימור לבנת, אהוד ברק, מתן וילנאי, אורית נוקד, שלום שמחון, משה כחלון, גדעון סער ודן מרידור.

הצעת החוק מחייבת את לשכת עורכי הדין להציב בשני המושבים שלה בוועדה לבחירת שופטים נציג אחד מהקואליציה ונציג נוסף מהאופוזיציה. ההצעה נועדה להכשיר את מינוי השופט נעם סולברג לבית המשפט העליון.

"חקיקה ברוטלית גסה"

שתי ההצעות עוררו היום סערה בכנסת. בפתח ישיבת סיעת העבודה היום קראה יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', לראש הממשלה לעצור את החקיקה. "אני קוראת לנתניהו להפעיל את כובד משקלו ולא להצטייר כאויב שלטון החוק. זו התמונה שמצטיירת", אמרה יחימוביץ' בהתייחסה לשתי ההצעות. "אין ספק שזוהי מתקפה משולבת. ראש הממשלה לא יכול להסתתר יותר מאחורי כתפיהם של לוין ואלקין. זה לא הם. הם אנשי מפלגתו. ההצעות לא היו עוברות אלמלא ברכתו המפורשת. צריך להפסיק את המבול הזה שמנסה לחסל את הדמוקרטיה הישראלית".

"שופטי בית המשפט יצטרכו להתרפס בפני פוליטיקאים כדי להתמנות לנשיא. זו דריסה ברגל גסה. גם בממשלה הקודמת ראינו דריסה של מוסדות שלטון החוק. אדם נגוע בפלילים ירה לכל הכיוונים. חשבנו שזה מאחורינו", הוסיפה יחימוביץ'.

יו"ר הסיעה, ח"כ איתן כבל, הגדיר את המהלך כ"חקיקה ברוטלית גסה", ואמר כי הוא לא זוכר תהליך כל-כך קשה של "ניסיון לפגיעה קשה ובלי חשבון. יש חבורה שפשוט לא עושה חשבון לאף אחד. היום התחרות היא מי יעשה את זה קולני יותר ובוטה יותר".

גם בקרב סיעות הקואליציה קיימת התנגדות נחרצת לשתי ההצעות. לפני כשעה הבהירה סיעת העצמאות כי תתנגד להצעת החוק של אלקין ואילטוב. אחר-הצהריים צפויים יו"ר העצמאות, אהוד ברק, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, להיוועד ולנסות להגיע להסכמה סביב הנושא.

"התערבות לא ראויה"

גם יו"ר העצמאות, אהוד ברק, מתח ביקורת חריפה על הצעות החוק: "שתי היוזמות נועדו לפגוע בבית המשפט העליון. אנחנו נעשה את כל מה שיידרש כדי להבטיח שהחוקים האלה לא יגיעו לחקיקה", אמר.

ברק הגדיר את הצעות החוק כ"חקיקה בלתי ראויה בעליל". "זה חוק שיביא לכך שחוקים שקיימים כבר שנים ישונו", הוסיף, "אנחנו לא חושבים שכל התערבות שמחלישה את בית המשפט ראויה. גם בית המשפט העליון לא חף מטעויות, אבל ההתערבות לא ראויה".

"חוקים דרקוניים"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, כינסה אחר-הצהריים מסיבת עיתונאים בכנסת ומתחה ביקורת חריפה לקראת הדיון במליאה על שתי ההצעות: "אלה חוקים דרקוניים שיבודדו את ישראל מבחוץ. ראש המל"ל הזהיר, משרד החוץ אמר שזה יגרום נזק, אבל כשיש ראש ממשלה שחושש מביקורת, שנגרר על-ידי קיצוניים - התוצאה היא ניסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה חשוכה בסגנון פייגלין".

לדברי לבני, "אנחנו הולכים להיאבק בממשלה הזו. זה לא עניין של אופוזיציה נגד ממשלה. צריכה להיות פה חזית שמבטאת את הערכים של ישראל כמדינה דמוקרטית, ולא ניסיון לכפות דיקטטורה חשוכה".

לאחר הצבעה על הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שחררה קדימה הודעה, לפיה "דגל שחור מתנוסס מעל החוקים שאושרו הערב בכנסת, בחסות נתניהו הנעדר וסיעת העצמאות הפחדנית, ודגל שחור הניפו חברי הכנסת של קדימה. נתניהו והקואליציה שלו רומסים את שלטון החוק, מפחדים מביקורת ומפגינים בחקיקה את חולשתם. אם נתניהו לא יעצור את גל החקיקה האנטי דמוקרטי החמור ביותר מאז קום המדינה- הוא יזכר בספרי ההיסטוריה כמי שניצל רוב זמני כדי לשנות את הדמוקרטיה בישראל בניגוד לרצון העם"

"שיטות של משטרים אפלים"

ח"כ שאול מופז התייחס גם הוא מעל בימת הכנסת לנושא ואמר כי "שלטון הבטוח בעצמו אינו פועל בשיטות חשוכות של משטרים אפלים כדי להשתיק קולות שאינם לרוחו. כך נוהג שלטון מפוחד שבראשו עומד אדם המונע על-ידי פחדים ופרנויות ועסוק יומם וליל בשרידותו הפוליטית, על פני התקומה המדינית של עמו".

"קומבינות מסובכות"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר על הדיון בהצעות החוק על מינוי שופטי בית המשפט העליון: "לשם מה ללכת סחור-סחור באמצעות קומבינות מסובכות על מערכת המשפט? עדיף כבר שנתניהו וליברמן יחסכו לכולנו זמן ויעבירו בעזרת הרוב האוטומטי שלהם בכנסת חוק עם שמות השופטים שהם רוצים למנות, כי הרי זו מטרת המהלכים שאושרו הערב בכנסת".