"איראן גרעינית תטיל סוג חדש של אימה בהיקף שלא תיארנו"

המומחה העולמי לפשעי מלחמה, רצח עם וזכויות אדם, פרופ' גרגורי גורדון, קורא לפעול נגד ההסתה של איראן ומנהיגיה גם באמצעות מערכת המשפט הבינלאומית

"האיום האיראני על המערב לא מסתכם בפיתוח יכולות הגרעין, אלא מצוי דווקא ביכולתו של אחמדיניג'ד לגייס מדינה שלמה לפעול להשמדת עם אחר. הבעיה האמיתית באיראן היא שורשית, ופיתוח הנשק הגרעיני הוא רק חלק אחד מתופעה רחבה יותר. מדובר במקרה קשה של הסתה פרועה, על במות פומביות ולגיטימיות, שהעולם המערבי מתעלם ממנו על אף תמרורי האזהרה הברורים. זה צריך להדיר שינה מעיני מנהיגי העולם. ההתעלמות שלהם מסכנת את שלום המערב".

כך מזהיר פרופ' גרגורי גורדון, מומחה בעל שם עולמי לפשעי מלחמה, רצח עם וזכויות אדם, על רקע פרסום הדוח של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית), על תוכנית הגרעין האיראנית בשבוע שעבר (ו').

- מדוע כל מנהיגי העולם צריכים לחשוש מאיראן? ישראל לא נמצאת לבד בסירה הזאת?

"איראן בעלת יכולת גרעינית מהווה איום על העולם כולו, ולא רק על ישראל. נוסף לארה"ב ולמדינות המערב, איראן מהווה איום גם על אומות מוסלמיות אחרות, כפי שראינו מההתנגשויות האחרונות שלה עם ערב הסעודית. כאשר איראן תהיה מצוידת בטילים עם ראשי נפץ גרעיניים, היא ולקוחותיה - ארגוני הטרור כדוגמת החיזבאללה - יטילו על העולם סוג חדש של אימה עם אלימות חסרת תקדים ובהיקף שלא תיארנו לעצמנו".

גורדון, פרופסור למשפט בינלאומי ולמשפט פלילי באוניברסיטת צפון דקוטה, ולשעבר התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה, ביקר בשבוע שעבר בישראל כאורח של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. במהלך הביקור התפרסם הדוח החמור על האיום האיראני, שממנו עולה כי טהרן רימתה את הקהילה הבינלאומית, קיימה ניסויים סודיים ונמצאת בעיצומו של מירוץ חימוש גרעיני.

לדברי גורדון, גם אם איראן לא תשתמש בנשק גרעיני שתשיג - עצם יכולתה הגרעינית פוגעת במטרות אסטרטגיות של מדינות בעולם וביוזמות לשיפור הביטחון העולמי. מעבר לכך, הוא חוזר ומדגיש, האיום האיראני האמיתי אינו הנשק. "העולם מתייחס בעיקר לבעיית הפצצה הגרעינית, אך כאשר ראש מדינה, בגיבוי מלא של מדינה שלמה, קורא למחוק את מדינת ישראל, או כל מדינה אחרת, מעל מפת העולם - זוהי הסתה מהסוג החמור ביותר".

מילים הפכו לפצצה גרעינית

כמי שהיה אחראי להעמדתם לדין של נאשמים רבים בגין רצח העם ברואנדה ב-1994, חושש גורדון כי המקרה של איראן לא שונה, ואולי אף מטריד יותר. "ברואנדה היו תמרורי אזהרה דומים של הקיצונים שהובילו לטבח של מאות אלפי אזרחים", הוא אומר ומזהיר: "יש לנו רטוריקה מאיראן, שבהרבה דרכים היא הרבה יותר ממוקדת מאלה שהיו ברואנדה".

נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, אמר שלשום (א') כי לסנקציות הכלכליות נגד טהרן יש "השפעה עצומה", וכי בעקבות דוח סבא"א הוא מתייעץ עם מדינות אחרות בנוגע לצעדים נוספים, שמטרתם להבטיח כי טהרן לא תשיג פצצה.

- איך אפשר להתמודד עם הבעיה הזו ברמה הבינלאומית?

"למערכת המשפטית הבינלאומית יש כלים להעמיד לדין את ראשי ההנהגה האיראנית. זה רק עניין של החלטה. לבית הדין הפלילי הבינלאומי יש סמכות משפטית לדון בסוג כזה של פשע, וזו הדרך הנכונה להביא את המנהיגים האיראנים למשפט".

- אז למה כולם מחכים?

"בתיאוריה, הם עשויים לעמוד בפני תביעה של בית הדין הפלילי הבינלאומי דרך פנייה של מועצת הביטחון, אבל אני בספק אם הדבר יקרה, בשל התנאים הנוכחיים של המציאות הפוליטית, לרבות היעדר תמיכה ותמימות-דעים בין 5 החברות במועצה. בנוסף, מעולם לא הוגשה תביעה על הסתה במקרה שבו לא היה רצח עם בפועל. האמנות הקיימות נגד טרור ורצח עם מטפלות בתחומים אלה רק בדיעבד, לאחר ביצוע מעשי אלימות.

"ארצות-הברית, שמגינה על חופש הדיבור יותר מכל מדינה בעולם, תתנגד קרוב לוודאי להגשת תביעה נגד ההנהגה האיראנית בגין הסתה, היות שלא היו מעשי אלימות של רצח עם בעקבות הדברים. אך לדעתי, לא מתקבל על הדעת להמתין שהאלימות תתרחש, ולהעניש את העבריינים רק לאחר שקברי ההמונים כבר התמלאו. במקרה של איראן, מילים הפכו עם השנים לפצצה גרעינית. לכן דרושה התגייסות של העולם המערבי".

הכבוד לזכויות אדם נמצא ב-DNA

אלא שההתגייסות הבינלאומית, לדברי גורדון, לא תהיה מיידית מסיבה נוספת. "יש תעמולה אנטי-ישראלית רבה. משמיצי ישראל מנצחים במלחמת התעמולה בהכפשתם את המדינה היהודית כמדכאת הפלסטינים. נוקטים כלפי ישראל במוסר כפול. אילו הייתה ארה"ב נחשפת לאיום קיומי מצד מקסיקו, לדוגמה - אני בספק אם העולם היה מגנה אותה על נקיטת פעולות ביטחון. אלא שזה המצב שבו ישראל מוצאת את עצמה, והיא סופגת גינויים ללא הרף על אמצעי הביטחון שהיא נוקטת כדי להגן על עמה. ישראל מכירה את המציאות הזאת. מתבוננים בה דרך מיקרוסקופ, והיא לא יכולה להתעלם מכך".

בהקשר הזה יש לגורדון עצה פרקטית לראש הממשלה, בנימין נתניהו: "ישראל יכולה להשקיע יותר בלהראות לעולם את המאמצים שהיא עושה כדי להושיט יד לפלסטינים, לכונן דיאלוג של שלום ולממן ארגונים חוץ-ממשלתיים לקידום עבודה זו. עליה להתמקד בעצירת הבנייה של התנחלויות בלתי חוקיות, להבליט את הדיאלוג הבין-דתי ואת המאמצים לשלום, ולהשיג שלום אמיתי ובר-קיימא - ויפה שעה אחת קודם".

- מה אתה, באופן אישי, חושב על ישראל?

"ישראל אינה מושלמת, אך אף מדינה אינה כזאת, ומצפים ממנה, בצביעות, לסטנדרטים גבוהים יותר מכל מדינה אחרת בעולם בכל הנוגע לזכויות אדם. ובכל זאת, נזכור שזאת מדינה שקמה כתוצאה ובתגובה לשואה, כך שאני מאמין שברמה הבסיסית ביותר, הכבוד לזכויות אדם נמצא ב-DNA שלה. במובנים רבים, בשל המצב הביטחוני שבו היא מוצאת את עצמה, הרקורד של ישראל בזכויות אדם יכול לשמש דוגמה יחסית. שלום יעזור לישראל להגשים את מלוא הפוטנציאל שלה בתחום זכויות האדם".

"בעידן הרשתות החברתיות ניתן להסית מיליונים לאלימות"

זהו ביקורו השני של פרופ' גרגורי גורדון בישראל. הפעם הגיע לארץ כאורח של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, העוסק זה 36 שנה בחקר המדיניות והאסטרטגיה של ישראל.

בימים אלה יצא המרכז ביוזמה לקידום אמנה בינלאומית ראשונה נגד הסתה לטרור, לאלימות ולרצח עם. מטרתה להניח בפני הקהילה הבינלאומית אמנה מגובשת ומוכנה לאימוץ, על מנת לזרז את המהלכים להפללת ההסתה במישור הבינלאומי.

לדברי גורדון, "זו יוזמה חשובה וייחודית מאין כמוה, במיוחד בעת הזאת, כאשר הקהילייה הבינלאומית ניצבת חסרת אונים נגד התפשטות תופעת ההסתה המסוכנת לכל המדינות הדמוקרטיות.

"מרבית פעולות הטרור והפשיעה נגד האנושות בעולם נובעות מהסתה דרך האינטרנט והתקשורת האלקטרונית, והתפתחות הרשתות החברתיות הפכו את סוגיית ההסתה לרכיב ראשי ועיקרי של הטרור הבינלאומי.

"בעידן הרשתות החברתיות ניתן הרי בלחיצה על כפתור להסית מיליונים לשנאה ולאלימות. הדוגמה הקלאסית היא ההסתה האיראנית, המהווה איום חמור לא פחות מאיום הגרעין על ישראל והעולם כולו".

ב-20 השנה האחרונות גיבש המשפט הבינלאומי שורה של אמנות בינלאומיות נגד סוגים שונים של טרור, אך לדברי גורדון הקהילה הבינלאומית טרם הצליחה לגבש אמנה נגד הסתה לטרור ולפשעים נגד האנושות.

לדבריו, "הסיבה לכך היא, בין היתר, שמדינות דמוקרטיות מרכזיות חוששות להטיל מגבלות על חופש הביטוי והמידע, ומדינות לא דמוקרטיות (בעיקר מוסלמיות) מסרבות לאסור על השימוש בכלי חיוני לקידום הדת ולהטלת לחצים על האוכלוסייה.

"לכן, היוזמה הישראלית, אשר למעשה תניח בפני הקהילה הבינלאומית אמנה מגובשת ומוכנה לעיון ולאימוץ, עשויה לזרז את המהלכים להפללת ההסתה במישור הבינלאומי".

נשיא המרכז הירושלמי, שגריר ישראל באו"ם לשעבר, ד"ר דורי גולד, מוסיף כי "בעוד המשפט הבינלאומי גיבש זה מכבר שורה של אמנות בינלאומיות נגד סוגים שונים של טרור, הקהילה הבינלאומית טרם הצליחה לגבש אמנה שתתמודד עם איום ההסתה לפני מעשה ולא לאחר תוצאותיה ההרסניות.

"האמנה תגדיר לראשונה מה ייחשב כפעולת הסתה ותקבע בין היתר כי מדינות יחויבו להעמיד לדין מי שמסית לטרור או להסגיר למדינה אחרת. בנוסף דאג האמנה שמקרים של הסתה ידווחו למועצת הביטחון של האו"ם, וכמובן שהפשע של הסתה לטרור יתווסף לרשימת הפשעים הבינלאומיים שבחוקה של בית הדין הפלילי הבינלאומי, כמו למשל פיראטיות".